Läs Detta !

#1 - 12 mars 2007 12:08
Jag köpte i onsdags 8st svart neontetra, riktigt snygga. jag gör allt man ska göra då man lägger ny fisk i akvariet.

på kvällen syns fiskarna inte till, de är spårlöst försvunna, jag tänkte ahh de har säkert gömt sig.

dagen efter är de alla döda. samma kväll dör flera av mina egna fiskar. dagen efter dör inga. sen dör det fler mm.

från onsdag-torsdag tills idag har jag förlorat fisk för över 1000kr

8 svart neontetra
13 neontetror
2 silverhajar
1 praktbotia
1 fembandsbarb
1 kopparbarb
1 guldancistrus
1 L052 (300kr bara den)
4 moskitotetror

med mera. fler kommer säkert också dö.

för att komma till saken.

idag gick jag till djurmagasinet där jag köpte tetrorna. innan jag berättade något frågade jag om deras svartaneontetror var kvar. då sa tjejen att de hade dött av något skäl. de var inte säkra på varför. det fanns inga yttre tecken på sjukdom lr liknande.

då sa jag att mina också dog och vad deras död resulterade till.

de erkännde alltså att något var fel på deras fiskar som jag köpte. men de står inte för förlusterna. det enda de kunde göra var att betala för de fiskar jag köpte. alltså tot 112kr......... men resten då? mina förluster? mina fiskar som jag verkligen tycker om och bryr mig om då, vad händer med dem?de som dött, förlusterna??

de sa att de inte kan göra något. Asså ja fattar detta med fiskgaranti. alltså om de fiskar jag köper av dem dör inom 1 vecka så får jag ersättning... men om deras fiskar jag köper är sjuka och dödar mina fiskar då? vad fan händer då? ingenting enligt dem själva...fan vad ansvarslöst asså. de är så jävla tråkigt det här. jag vet inte ens om jag vill fortsätta syssla med denna hobby pga detta. det är ju löjligt !!!! 112kr leder till en förlust på över 1000kr, utan att det är mitt fel. och de tar inte ens ansvar !!!

jag börjar koka alltså. jag bryr mig inte om pengar när det gäller min hobby, beviset på detta är att jag spenderar minst 1-2tusen per månad om inte mer på min hobby. pengar är inga problem...men i detta fallet är det pengarna som får mig o bli förbannad. jag känner att jag blivit blåst på 1000kr av dem.

vad kan jag göra asså?
#2 - 12 mars 2007 12:10
Läst om att ha nya fiskar i en karantän?
#3 - 12 mars 2007 12:13
Det är pga av risken för att sånt händer som jag numera har nya fiskar i karantän. Jag tycker det är fullt rimligt att affären ersätter dig för tetrorna som dog direkt, men inte för de fiskar du redan hade.
#4 - 12 mars 2007 12:14
kramfors sådana tips är ju aldrig dåliga. men inte ska jag behöva lägga i karantän då jag ska FÅ hem FRISK fisk enligt försäljarna !! vilket är ännu ett skäl till att de bör ta ansvar !!
#5 - 12 mars 2007 12:15
knyttet du tycker alltså de gjorde rätt? du tycker inte det är ansvarslöst av dem att sälja sjuk fisk till mig?? och att de inte ska ta ansvar?
#6 - 12 mars 2007 12:18
jag tycker att de gjorde rätt faktiskt. Men jag beklagar verkligen att det blev så för dig. Jag skulle bli jätteledsen om samma sak hände mig.

Grejen är att med tiden så har jag lärt mig att man inte kan veta säkert om nyköpta fiskar är friska, även om de ser fina ut i affären. Det är därför jag har börjat med karantän. Det är ren tur att jag har sluppit några såna katastrofer innan dess.
#7 - 12 mars 2007 12:20
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Instämmer med knyttet, tyvärr :(. Om du har ett väl fungerande akvarium i balans så är det alltid en risk att köpa nya fiskar utan föregående karantän. Du får nog finna dig i att ta de pengarna du blir erbjuden och lägga erfarenheten till den tråkiga samlingen av sådana. Nästa gång du köper fiskar, ha dem gärna i ett eget akvarium tills du ser att deras beteende är normalt och att de äter som de skall. Ha inte bråttom!!

Själv gjorde jag något urbota klantigt för något år sedan. Jag köpte tre nya siamesiska algätare till mitt diskuskar. Tre dagar efter så hade fyra diskusar strukit med på grund av min klantighet!! Skit samma med pengarna, det är ju diskusarna jag velat ha kvar. Nu för tiden är jag väldigt försiktig med att lägga nya fiskar i mina fungerande akvarium. Dyrköpt historia men mest tragiskt för fiskarna som får sätta livet till.:([/COLOR][/FONT]
#8 - 12 mars 2007 12:20
knyttet okej, förklara gärna hur du resonerar då du anser att de gjorde rätt.

skulle du tycka att det är rätt om samma sak hände dig? skulle någon göra det??

visst jag förstår att det alltid finns en risk, men att det ska leda till sånthär. och att ingen sen tar ansvar.....
#9 - 12 mars 2007 12:22
tycker det dog lite mye fisk på för kort tid om det nu var att dom nya drog in skit i karet.

visst tydligen fick du sjuka firrar men så snabbt?
rätt eller fel? nja tycker butiken kanske skulle iaf ha skickat iväg några på kontroll för att se vad det var och ja har man ett etablerat kar med mycket fisk så karensar man nya fiskar. just för att undvika mass smitta och i ditt fall mass död.
#10 - 12 mars 2007 12:22
lenmar ok i see. men ni måste förstå, jag´har inte plats för ett till akvarium. har 3st just nu. finns inge plats för fler.
#11 - 12 mars 2007 12:23
jo, jag skulle tycka att det var mitt eget fel om det hände mig.

En gång har jag fått hem en fisk som hade Calalunus cotti, men som genom ett mirakel så smittades inte övriga fiskar innan jag hann plocka bort den sjuka fisken. Det gav mig den tankeställare som behövdes för att jag skulle börja med karantän för nya fiskar.

När jag upptäckte att jag hade köpt en smittad fisk så var jag arg på butiken ett tag, men det har gått över nu.
#12 - 12 mars 2007 12:23
giz joo snabbt gick det. det som hände är ju att tetrorna dog direkt, sen dog andra fiskar. de dog på kvällen när ja sov så jag kunde ju inte ta ut de döda.

de döda förgiftade vattnet så nitrithalten höjdes. en del har dött av sjukdom, en del av hög nitrithalt.

detta är vad jag misstänker.
#13 - 12 mars 2007 12:24
Fiskarna såg ju friska ut och alla affärens egna dog oxå utan synlig anledning. Karantänakvarium med någon fisk från ditt akvarium hemma så hade det aldrig drabbat dina fiskar hemma.
#14 - 12 mars 2007 12:24
men TS det är ju ditt ansvar, butikens ansvar försvinner då du tar med fiskarna från affären.......
det var ditt ansvar att karantäna firrarna innan ned släpp för inte var butiken och stoppa i dom när du låg och sov?
nä bara att bita i det sura äpplet och ta lärdom och klart man skulle bli galen om det hände en själv, självklart men det är ju jag som har ansvar över mitt kar ingen annan.
#15 - 12 mars 2007 12:24
om ni alla säger att de har gjort rätt så får det väll vara så då. jag tycker endå att akvariebutikerna har för lite ansvar..verkligen för lite ansvar!!
#16 - 12 mars 2007 12:27
Jag förstår att du är arg och ledsen. Hoppas att du orkar komma igen med nya tag och inte ledsnar på akvariehobbyn
#17 - 12 mars 2007 12:27
giz jag vet inte vilka butiker du handlar från men du har fel. det är butikens ansvar i en vecka där jag köper fisk. så butikens ansvar försvinner inte då jag tagit med mig fiskarna från affären !!

bara så du har det klart för dig.
#18 - 12 mars 2007 12:28
knyttet det hoppas verkligen jag också. det hänger på hur många fler som dör.... dör fler av mina favoriter så kommer jag nog att skita i allt. kan inte låta att såhär mycket av min glädje hänger på något så ömtåligt!
#19 - 12 mars 2007 12:30
det hjälper nog inte så mycket, men jag skulle vilja skicka dig en *tröstkram* så här över nätet
#20 - 12 mars 2007 12:33
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Affären kan aldrig garantera att fiskarna är helt smittfria. Många affärer har sina fiskar i karantän innan de går ut i försäljningskaren. Vet inte om denna affären du handlat i arbetar så.

Om affären skulle ersätta dig för hela ditt förlorade fiskbestånd så innebär det att de egentligen kan sluta sälja fisk för i så fall skulle vem som helst som köper fiskar som dör kunna få mer med sig hem än vad de handlar för. Förstår du hur jag tänker? Exempel: Person X skulle i princip kunna köpa fisk till sitt nystartade akvarium där det redan finns x antal fiskar. Ponera att X har nitrit i akvariet men i relativt låga nivåer. De fiskar som redan går häri har tolererat nitritnivåerna hittills därför att nitritförhöjningen kommit stegvis. Vips så kommer X hem med en ny påse fisk, matar för att få se hur de nya fiskarna fungerar. Fyra timmar senare så simmar alla firrarna buksim vid ytan... Och först de som koppades in sist. Varför? Var det de nya fiskarna? Nej, förmodligen inte, utan det var för att belastningen passerade gränsen och nitritförgiftningen blev akut. De nya fiskarna dog först för de kom ifrån ett nitritfritt akvarium och fick en chock av det "nya" vattnet. Detta scenario hör tyvärr till vanligheterna skulle jag kunna tänka mig och beror det på affären? Nej, vill jag påstå. Det ligger enbart på akvarieinnehavaren. Med detta vill jag absolut inte ha sagt att detta var det som hände i ditt fall! Jag tror definitivt att dina fiskar hemma levde i all välmåga och att du hade otur som köpte sjuka fiskar!

På grund av att affären inte kan garantera till 100% att fiskarna är friska bör man sätta nya fiskar i ett eget karantänakvarium. De är ju handlare och fiskarna är avsedda att bara "mellanlanda" i affären.

I fallet med mina diskusar så var det tre nya små siameser à 33 kronor styck som gjorde att diskus för 1200 kronor dog. Därefter följde mediciner för dryga tusenlappen för att kunna få bukt med sjukdomen/bakterien/parasiterna som orsakade sådan skada.[/COLOR][/FONT]
#21 - 12 mars 2007 12:40
Sen är det inte säkert att affären får ersättning av grossisten. Tänk lite så att dom kan ha gjort en förlust i x-antal kronor. Kanske inte lika mycket som dig men ändå.
#22 - 12 mars 2007 12:41
Amaro skrev:
om ni alla säger att de har gjort rätt så får det väll vara så då. jag tycker endå att akvariebutikerna har för lite ansvar..verkligen för lite ansvar!!

Amaro skrev:
giz jag vet inte vilka butiker du handlar från men du har fel. det är butikens ansvar i en vecka där jag köper fisk. så butikens ansvar försvinner inte då jag tagit med mig fiskarna från affären !!

Tycker du inte att du har något ansvar själv då? Affären bör väl ta sitt ansvar (och gör det ju också) i fråga om de fiskar du köpte, men ansvaret för hur du gör när du kommer hem med dem, att du inte har dem i karantän tex, ligger väl knappast på affären? Naturligtvis tycker jag det är ledsamt för din skull, men jag tycker inte du kan kräva av affären i fråga att de ska ersätta tidigare fiskar, jag håller alltså med övriga här.

(Hoppas du inte tar det här inlägget fel nu, inte meningen att "kasta skit" på dig! [:o] )
#23 - 12 mars 2007 12:41
Kan bara beklaga det som hänt dig Amaro, och till viss del kan jag hålla med att de skulle visa lite ansvar för vilka fiskar som säljs, det är inte alla som kan hålla med ett extra kar bara för att de tar hem ny fisk inte alla har råd att köpa ett extra kar eller platsen, många ggr kan det vara barn som har ett kar och de har fått ett brinnande intresse för detta och de har köpte ett kar för sparade pengar eller liknande och ngt sånt här händer.

Sånt gör att man inte tror att man kan själv fixa detta och barnen blir besvikna och hela intresset stannar upp, karet hamnar på vinden eller säljes för en strunt summa...

Att sitta och säga att det var ditt fel är helt klart FEL! För du har säkert koppat in fisken som man skall osv under inkoppningen såg du inga fel eller brister på fisken... och när du kom till butiken igen erkände de att de hade ngt fel UTAN synliga symptomer... Det är deras fel, sen kan man förstår att butiken inte kan ersätta dig fullt ut för då skulle de inte överleva.

Men det är där som vi i detta forumet inte får gnälla av os med namn på butiken och säga att de har sjuk fisk vänta med att handla eller hör efter först innan köp eller se till att ha karantänkar...

Tror att hade butiken viljat visa ansvar hade de kunnat erbjuda dig lite rabatt på att köpa nya fiskar eller liknande.
#24 - 12 mars 2007 12:42
Jag förstår att du är upprörd Amaro, det hade jag nog också varit i en liknande situation. Dock, trots att mycket pekar på att det var dina nyinköpta fiskar som låg bakom de andra fiskarnas död, så kan du ju trots allt inte vara säker. Kärantänskar är väl alltid att föredra även fast inte alla, däribland jag, varken har möjlighet, tid eller ork att hålla med karantän.

Är det någon som vet vad lagen säger vid sådana här fall? Det är ju trots allt det, som till syvende och sist, avgör vilka rättigheter man som konsument har gentemot näringsidkaren. Affären skulle ju i vilket fall som helst kunna ersätta dina förlorade fiskar, för att skapa ett gott rykte om sig själva. Problemet är väl dock att om ett sådant rykte skulle byggas upp kring affären, så skulle de antagligen få stora mängder reklamationer.
#25 - 12 mars 2007 12:49
Amaro skrev:

ja över de fiskar du köpt ja men du ansvarar ju för om du petar i dom direkt eller inte eller hur så affären har absolut inget ansvar för att du tar i dom och får massdöd....
tänk om det var så, då kan man köpa en haj som städar hela fiskbeståndet och säga: nu får ni ersätta mej. [:I]
#26 - 12 mars 2007 13:46
ni alla har ju självklart rätt. och tack för att ni bryr er och att ni kommer med råd och egna tankar.

peterhaak verkar förstå exakt hur jag känner.

(citerar)
Att sitta och säga att det var ditt fel är helt klart FEL! För du har säkert koppat in fisken som man skall osv under inkoppningen såg du inga fel eller brister på fisken... och när du kom till butiken igen erkände de att de hade ngt fel UTAN synliga symptomer... Det är deras fel, sen kan man förstår att butiken inte kan ersätta dig fullt ut för då skulle de inte överleva.

Om de hade erkännt att det var deras fel vilket det var. så skulle jag må bättre just nu.

de gjorde fel inte jag. jag gjorde som man skulle göra. förutom att jag inte gått steget längre vilket är att sätta i karantän...

de köper in fiskar i grossistpris. jag torskade fiskar för över en tusenlapp som sagt. kanske kommer fler dö. jag vet inte..

hade jag vart i deras skor hade jag sagt : Ok det stämmer. det är vårt fel, vi sålde sjuk fisk till dig. du får pengarna för den sjuka fisken. vi kan tyvärr inte betala för de andra fiskarna. MEN du kan få tillbaka fiskarna som dött för samma pris som vi köper in fiskarna för........

Altså grossistpriset. säg mig vad skulle de förlora på detta? ingenting!! plus att de skulle få riktigt bra rykte för att de tagit ansvar SÅ GOTT de kan!
men visst det kan förstöra genom att andra kanske bluffar att samma sak händer dem. eller att alla helt plötsligt vill ha tillbaka pengar osv..

men det där e inte mitt problem. jag bryr mig inte till fem öre om hur deras företag drivs mm. det enda jag bryr mig om är att jag lagt ner skit mycket pengar i deras butik och att de ABSOLUT INTE gjort allt de kunnat göra för att försöka göra mig nöjd pga detta. alltså, när det kommer till kritan så skiter det sig !!

knyttet gav mig en cyberkram, det kanske inte hjälper sa hon. Det gör det, tanken gör det iaf. hon gör sitt bästa för att försöka trösta mig! det räcker för mig....det funkar.
men de i butiken försökte skylla ifrån sig och frånsäga sig ansvaret istället för att ha förståelse och visa det...

så hur kan jag inte klaga? hur kan jag inte vara sur?

Iaf tack för era tips och råd. nu vet jag iallafall hur saker och ting fungerar.

Mvh Amaro
#27 - 12 mars 2007 14:05
Nä fy vad tråkigt Amaro :(

Jag har också fått hem sjukdom från affär, men då var de så schyssta att jag fick medicin för flera hundra spänn, och rabatt på fortsatta inköp.

Och efter detta skaffade jag ett karantänakvarium [:o]

Jag har ett litet 20 - liters som jag har undanstoppat och bara tar fram "vid behov". Lät nu sist mina nyköpta tetror gå däri i en vecka..

Man tror man ska kunna lita på att man får hem friska fiskar, men det är tydligen inte så alla gånger. Nog kan jag personligen tycka du borde fått lite bättre kompensation.

Förstår du är både ledsen och förb_nnad - *tröstkram* på dig! :(
#28 - 12 mars 2007 14:14
Vissa vill se fisken som dött och vid sånna tillfällen har jag fått rådet att frysa in fisken så man kan se vad det var och hur många, detta har gjort att jag fått tillbaka en del pengar via försäkringen pga av missöden..

Så om ni skulle ha massdöd, eller dyr fisk släng inte fisken frys in, ta reda på felet, butiken, ni själva. Har ni ersättnigskrav kan ni åtminstone visa upp fisken det gäller och antal..
#29 - 12 mars 2007 14:27
Att säga enbart affärens fel är inte ok. Att säga enbart ditt fel inte heller ok. Det drabbade trottsallt er båda utan synliga orsaker. Det där om att få viss rabatt som nämnts vore iofs en smidig lösning. Karantänsakvarium behöver inte vara så stort heller. Något att skaffa innan nästa fiskinköp kanske? Fråga om ev rabatt på det och några fiskar på ett lugnt sätt isf?
#30 - 12 mars 2007 14:33
Jag tycker tyvärr att det är alldeles för vanligt att djurbutikerna får hem sjuka/stressade fiskar. Det är i och för sig inte så konstigt att de är stressade!!
Många av fiskarna dör inom några timmar. Har själv sett när min butik har fått in fisk från morgonen och sen är de döda på eftermiddagen :(

Det är bra att dessa händelser tas upp, för många sätter nog inte sina fiskar i karantän första dagarna. Jag är en av dem, men nu ska jag börja med det.....:p

Egentligen kanske inte butikerna ska sälja fiskarna direkt när de kommit i butik, utan avvakta som att det är så vanligt att de är sjuka.
Eller så får vi köpare avvakta själva.
Kjell Fohrman
Administrator
#31 - 12 mars 2007 14:38
Tycker att frågor som denna är gränsfall för vad som skall ersättas - om jag hade haft affär så hade jag nog kanske erbjudit den drabbade kunden en mycket stor rabatt för att köpa in nya fiskar (t.ex. halva priset)

Sedan kan det ju som många redan har skrivit vara omöjligt att alltid se i affären om en fisk kommer att bli sjuk eller inte. Det kan ju ocksdå vara som så att vissa fiskar är resistenta mot sjukdomen men själva bär anlagen för smittan (dvs kan smitta andra) - detta var ju dock inte fallet i ditt fall.

Sedan var ju inte den direkta orsaken till att dina fiskar dog att de blev smittade utan att de dog av nitritförgiftning (de dog ju väldigt snabbt och hade det varit en sjukdom så hade sannolikt smittandet gått långsammare). Denna nitritförgiftning orsakades dock som du själv skriver indirekt av att neontetrorna dog. Jag skulle nog då vilja påstå att för att 8 st döda neoner skall ställa till med nitritförgiftning i ett akvarium så måste även något annat vara fel i akvariet. Ett välskött akvarium i en bra biologisk balans drabbas inte av nitritförgiftning pga 8 döda neoner.
Kjell Fohrman
Administrator
#32 - 12 mars 2007 14:42
giz skrev:
nja tycker butiken kanske skulle iaf ha skickat iväg några på kontroll för att se vad det var

En liten kommentar till detta.
Visst kan man skicka fiskar till SVA för anlays - men dels får man räkna med att det kostar några tusenlappar och dels så går det med 80% säkerhet ändå inte att ge en klar analys av vilken sjukdom det handlar om.
Skickar man ändå in - så skall man aldrig skicka in fiskar som dött av sjukdomen - utan frysa in relativt nysmittade fiskar och skicka till dom.
#33 - 12 mars 2007 14:43
acinna skrev:
Jag tycker tyvärr att det är alldeles för vanligt att djurbutikerna får hem sjuka/stressade fiskar. Det är i och för sig inte så konstigt att de är stressade!!

Många av fiskarna dör inom några timmar. Har själv sett när min butik har fått in fisk från morgonen och sen är de döda på eftermiddagen :(

Det är bra att dessa händelser tas upp, för många sätter nog inte sina fiskar i karantän första dagarna. Jag är en av dem, men nu ska jag börja med det.....:p

Egentligen kanske inte butikerna ska sälja fiskarna direkt när de kommit i butik, utan avvakta som att det är så vanligt att de är sjuka.

Det ska nog till längre karantän än några dagar om man vill kunna känna sig säker
Kjell Fohrman
Administrator
#34 - 12 mars 2007 14:44
acinna skrev:

Håller helt med - man måste dock vara medveten om att det kostar en hel del för en affär att hålla fiskar i karantän (det krävs 3-4 veckor för att vara effektivt) och då måste vi också vara beredda på att betala för det genom högre fiskpriser.
#35 - 12 mars 2007 14:47
Har inte varit med om att många fisk dött efter att dom kommit till affären på några timmar bara. Jobbat på affär men inte nu. Klart att någon enstaka kan ha farit illa.
#36 - 12 mars 2007 15:02
Amaro skrev:

Jag tycker absolut inte att den här akvarieaffären har gjort rätt. En riktigt seriös och ansvarsfull affär hade erbjudit dig att göra upp i godo, dvs. visat viljan att komma överens så att båda parter blivit nöjda. Uppenbarligen var det fel på fiskarna när du köpte dem vilket i sig förorsakade dig förluster både i rena pengar och vad de förlorade fiskarna betydde för dig i ett rent personligt värde. Det finns dom akvariebutiker som tar ett helhetsansvar och vi får hoppas att fler tänker följa efter. :)

Hoppas att det ordnar upp sig för dig på bästa sätt Amaro!

Mvh
Mattias
#37 - 12 mars 2007 15:16
En liten kommentar till detta.

Visst kan man skicka fiskar till SVA för anlays - men dels får man räkna med att det kostar några tusenlappar och dels så går det med 80% säkerhet ändå inte att ge en klar analys av vilken sjukdom det handlar om.

Skickar man ändå in - så skall man aldrig skicka in fiskar som dött av sjukdomen - utan frysa in relativt nysmittade fiskar och skicka till dom.

uuuuuuuuu kommer aldrig kräva analys...
Kjell Fohrman
Administrator
#38 - 12 mars 2007 15:32
giz skrev:
uuuuuuuuu kommer aldrig kräva analys...

Anledningen till att det är dyrt är ju att dels tar tid att undersöka under mikroskop och dels krävs odling av olika bakteriestammar - så det är dels tidskrävande och dels krävs det utbildad personal (som av någon anledning vill ha lön för sitt jobb;)) - så en timmes labbtester går faktiskt på en hel del.

Att man vill ha fiskar som precis smittats beror på att en fisk som varit smittad länge (och kanske t.o.m. redan hunnit dö) i sitt försvagade tillstånd även drabbas av andra sjukdomar.
Detta gör att om man testar en sådan fisk så har fisken då 3-4 sjukdomar och testen blir då meningslös eftersom man inte vet vilken sjukdom som kom först.

Men detta var som sagt en utvikning från ämnet för tråden.
#39 - 12 mars 2007 17:27
Jag tycker att det är bra att så många har reagerat på detta. det är ju vi som är konsumenter. kanske bör man försöka göra något så att sådant undviks framöver.

jag har insett att förlusten av fiskar inte bara är "pengarna" eller förlusten av "skönheten" . det är mer personligt. jag tog det riktigt personligt, jag vet inte hur jag ska förklara det, men det känns verkligen skit dåligt asså. det är liv det handlar om, vare sig små eller stora och jag är ganska fäst vid dessa små krabater. de e tråkigt det som hänt men men. enligt de i djuraffären så händer ju sånthär, de e ju normalt och blablablabla...............

läste att någon kom in med ett tips om att de borde sitta i karantän innan de säljs. kjell svarade ju på det. Det som däremot inte är svarat på är VARFÖR man inte påpekar sådant då folk köper.

vad fan är de där diplomerna som hänger på väggen till för? fånga fiskar kasta dem i en påse och ta emot pengar eller? är det vad de är utbildade till?
(jag drar inte alla över en kam här, ha överseende)

Då jag gör en affär så vill jag veta allt, jag har enligt lagar rätt att få veta allt. har jag inte det? ger de mig felaktig information så får de ju skit för det, men ger de mig ingen info alls så händer inget, löjligt! när det passar dem drar de upp lagar som skyddar dem, men mina rättigheter då???

försäljaren ska nämna risker och hur man motverkar dessa. jag börjar tycka att det är en riktigt ful industri det här. de som äger butikerna tjänar ju på att folks fiskar dör, för de kommer ju tillbaka och köper fler. detta synsätt på affärer verkar finnas hos de flesta som säljer (av de jag träffat) de nämner inte att - du den där fisken käkar andra fiskar. - du den där fisken har lätt för o få vita prick OSV.

känns så jävla pissigt att jag ska vara helt oinformerad och åka på smällar!

i slutändan så tycker jag som sagt att de kunde göra någonting iallafall, någonting. men men

jag hoppas verkligen att sånt här inte händer er, det är riktigt psykande och tråkigt. ett råd från en som vet hur det känns : Ta inga risker, ta alltid den säkraste vägen.

Mvh Amaro
#40 - 12 mars 2007 17:31
Ps tack för att ni bryr er. jag mådde skit dåligt idag men ni fick mig faktiskt på bättre humör, det finns iallafall en del här som vet hur det känns och som ställer sig på rätt sida iallafall.

och att kjell skriver:
Tycker att frågor som denna är gränsfall för vad som skall ersättas - om jag hade haft affär så hade jag nog kanske erbjudit den drabbade kunden en mycket stor rabatt för att köpa in nya fiskar (t.ex. halva priset)

gör också saken lite bättre

(öppnar du butik så får du gärna ringa mig) :)

Mvh Amaro
Kjell Fohrman
Administrator
#41 - 12 mars 2007 17:44
Amaro skrev:
Då jag gör en affär så vill jag veta allt, jag har enligt lagar rätt att få veta allt. har jag inte det? ger de mig felaktig information så får de ju skit för det, men ger de mig ingen info alls så händer inget, löjligt! när det passar dem drar de upp lagar som skyddar dem, men mina rättigheter då???

försäljaren ska nämna risker och hur man motverkar dessa. jag börjar tycka att det är en riktigt ful industri det här. de som äger butikerna tjänar ju på att folks fiskar dör, för de kommer ju tillbaka och köper fler. detta synsätt på affärer verkar finnas hos de flesta som säljer (av de jag träffat) de nämner inte att - du den där fisken käkar andra fiskar. - du den där fisken har lätt för o få vita prick OSV.

känns så jävla pissigt att jag ska vara helt oinformerad och åka på smällar!

Mvh Amaro

Detta säger lagen att affären skall informera om
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=248&Itemid=131

Sedan oavsett hur mycket tid en affär än la på information så kommer den inte att kunna informera om "allt" - inte ens om du satt där en vecka för information så skulle du lära dig en bråkdel av "allt";)
#42 - 12 mars 2007 17:49
Vill först säga att det var mycket tråkigt det som hänt dig och dina fiskar...........

men har läst dina tidigare trådar ang ditt senaste akvarium bla
och får intrycket att du har gjort det klassiska misstaget att forcera igång ditt nya akvarium med alldeles för mycket fisk i ett nystartat akvarium som är långt i från balans.......

med detta trista o tråkiga resultat som följd......
#43 - 12 mars 2007 17:55
kjell det stämmer absolut. men viktiga saker kan man alltid nämna. det är inte svårt o säga.

- du bara så du vet, nu när du köpt praktbotier så bör du veta att de lätt får vita prick om man har fel temp, eller om de blir stressade.

- du bör egentligen alltid lägga fiskar i karantän utifall att de kanske är sjuka, så de inte smittar resten av dina fiskar.

Helt självklara saker som inte tar mer än en minut att säga.

jag tror absolut att dessa anställda från början vid sin start i detta yrke informerade så mycket de kunde innan tungan fassna i halsen. med tiden tröttnar de säkert på att gång på gång informera om samma sak hela tiden.
detta är ju som det låter. inte bra alls. de har ju kunnigheten, den där diplomen hänger på väggen för att de ska dela med sig så mycket som möjligt.

jag har fått info om en växt i mer än tio min, hur nödvändigt är det i jämförelse med karantäns-informationen?

de måste lära sig prioritera. enkla saker kan de alltid be köparen kolla upp.

tex om du vill veta mer om neontetran så kan du alltid kolla på hemsidan www.zoopet.com där finns massor med information och hjälp.

en seriös butik bör vara på detta vis enligt mig. har man 18års gräns på att köpa fisk så innebär väll detta att tanken är att man vill att fiskarna ska hamna i rätt händer mm.

vi har redan kommit fram till att butikerna inte tar ansvar, alltså att de har otroligt lite skyldigheter, en bra butik ska gå efter vad som är rätt och inte gömma sig bakom vad som enligt mig är lagar som skyddar dem från att förlora pengar och hjälper dem att tjäna pengar.

min familj, min släkt. vi har många resturanger, skulle ett hårstrå finnas i en maträtt får de inte bara ny mat, de får gratiskuponger mm. detta är inte för att smöra. vi behöver inte göra detta egentligen. vi gör det dock för att skapa en bil av att vi gör det som är rätt, oavsätt vad plåmboken säger.
#44 - 12 mars 2007 17:59
bear visst kan det se ut som om jag gjort det misstaget, men !!

sanden, växterna, inredningen, pumpar, värmare ALLT ! kom från ett kar som hade gått relativt länge och var perfekt biologiskt aktivt. vill också påpeka att ca 112Liter vatten som var i det andra karet också åkte in i det nya, vattnet var helt utan nitrit och liknande.

det enda som inte var biologiskt aktivt i mitt nya kar är glasrutorna vilket är lika med 0...

:) nu vet du det iallafall hehe.

Ps karet fick vara igång ca 3-5 dagar innan jag stoppade ner fisken.
Kjell Fohrman
Administrator
#45 - 12 mars 2007 18:04
Amaro skrev:
bear visst kan det se ut som om jag gjort det misstaget, men !!

sanden, växterna, inredningen, pumpar, värmare ALLT ! kom från ett kar som hade gått relativt länge och var perfekt biologiskt aktivt. vill också påpeka att ca 112Liter vatten som var i det andra karet också åkte in i det nya, vattnet var helt utan nitrit och liknande.

det enda som inte var biologiskt aktivt i mitt nya kar är glasrutorna vilket är lika med 0...

Dock inte desto mindre - som jag skrev ovan så får man INTE nitrit i ett akvarium med bra biologisk balans av att det dör 8 neontetror i det
#46 - 12 mars 2007 18:08
Jag tycker också att allt som har hänt dina fiskar är mycket tråkigt. Dock tvivlar jag på att affären har hela skulden. Om din profil stämmer så har du på tok för mycket fisk i ditt akvarium. Både vad det gäller storlek och antal.
Visst har affärerna en viss skyldighet att informera om de varor som de säljer, men jag anser att kunden har ännu större skyldighet att informera sig om de djur han köper.
#47 - 12 mars 2007 18:10
kjell fohrman,

fiskarna hade någon dold sjukdom. de jag köpte dog, de som fanns i butiken dog också.
pga denna sjukdom dog tetrorna, av något skäl resulterade detta till att fler fiskar dog utan att jag märkte det. om flera fiskar ligger och ruttnar blir det nitrit. listan på de fiskar som saknas är lång. strax efter att svart neontetrorna dog så dog 13st vanliga neontetror, de försvann bara. hittade dem inte. sen dog praktbotian, silverhajar, malar mm.

den sjukdom tetrorna hade har nog inte vart någon enkel sjukdom. de in butiken hade ju inte dött en efter en, de hade dött direkt. precis som mina gjorde. alltså så är det något riktigt allvarligt och inget "normalt"
#48 - 12 mars 2007 18:11
guy palm jag har 3st akvarium, 1 är inte igång, men 2st är det. jag tycker inte det är för mycket fisk med tanke på att de är fördelade i 2 och inte 1
#49 - 12 mars 2007 18:14
Om man är "stamkund" i butiken tex även handlar foder, tidigare köpt fiskar, kanske hela akvariet är det nog lättare att få ersättning.
#50 - 12 mars 2007 18:14
DET kan inte handla om att jag haft ett biologiskt kasst kar lr liknande. fiskarna i butiken dog också. innan jag köpte fiskarna så var allt problemfritt.

inte ens de i butiken fattade varför deras tetror dog. det fanns inga yttre tecken, inga märken lr liknande. de hade bara dött. precis som de av mina fiskar som dog, inga prickar lr liknande. de var ena minuten helt friska och starka, andra minuten var de döda
#51 - 12 mars 2007 18:15
kramfors inte i mitt fall. har köpt akvarium där, fiskar, foder, mediciner, inredning mm. under 3 månader kanske jag handlat bara hos dem för 3tusen om inte mer
Kjell Fohrman
Administrator
#52 - 12 mars 2007 18:19
Amaro skrev:
kjell fohrman,

fiskarna hade någon dold sjukdom. de jag köpte dog, de som fanns i butiken dog också.

pga denna sjukdom dog tetrorna, av något skäl resulterade detta till att fler fiskar dog utan att jag märkte det. om flera fiskar ligger och ruttnar blir det nitrit. listan på de fiskar som saknas är lång. strax efter att svart neontetrorna dog så dog 13st vanliga neontetror, de försvann bara. hittade dem inte. sen dog praktbotian, silverhajar, malar mm.

den sjukdom tetrorna hade har nog inte vart någon enkel sjukdom. de in butiken hade ju inte dött en efter en, de hade dött direkt. precis som mina gjorde. alltså så är det något riktigt allvarligt och inget "normalt"

1/ Även snabbverkande sjukdomar som vita prick tar flera dagar på sig att först smitta andra fiskar och sedan få dessa att dö - så anledningen till att dina egna fiskar dog var säkerligen nitriten som du själv skriver
2/ Jag har varit med om att viktmässigt betydligt större fiskar än 8 neoner har dött i mina akvarier och legat och ruttnat på någon undanskymd plats utan att det har blivit nåpgon nitrit i akvariet. Så dina 8 döda neoner kan visserligen ha varit "droppen som fått bägaren att rinna över" i ett akvarium som inte var i bra biologisk balans - men huvudorsaken till nitriten var inte de döda fiskarna utan att det inte var någon bra biologisk balans i akvariet.
#53 - 12 mars 2007 18:22
SÄLLSKAPSFISKAR i ett 200-liters

22st neontetror 2-3cm

8st praktbotia: 5-8cm samt en på 15cm (kungen)

8st silverhajjar 5-8 cm

4st moskitotetror 2-4cm

4st kamphonor 2-4cm (en är neonblå)

3st överlevare, kardinaltetror 2-3cm (resten dödades)

2st rubingurami 4-5cm (leker)

2st kopparbarber 5cm

2st fembandsbarber 5cm

1st kamphanne (albino) 5-6cm (finaste jag sett)

1st eldstjärt 10-12 cm

Skaldjur

1st Cristalräka (testräka,fler kommer)

6st körsbärsräkor.

MALAR i ett 54-liters

1st L-128 blue phantom 8cm (favorit)

1st L-330 Royalpleco 10cm (mäktig, liknar en haj)

1st L-052 ca 10-13cm (tigerfärgad, skygg men snygg)

1st L-114 ca 5-7cm (leopard, en riktig tuffing, köttätare)

1st L-1003 clownpleco 3-5cm (söt som f*n)

1st guldancistrus 3cm

2st L-191 ca 4-5cm (släkting till Royal pleco, riktigt snygga)

2st Gibbiceps 6,9cm (L165- riktigt snygga exemplar)

2st Ancistrus 4,6cm (en ska snart bort)

9st hästnosmalar 5-11cm (riktigt coola, kolla upp dem)

Tycker nog att detta är aldeles för mycket fisk
#54 - 12 mars 2007 18:23
Vill bara säga att det kom med många kloka tankar i den här tråden och jag känner verkligen med dig Amaro.

Jag har aldrig fiskar i karantän då jag precis som dig, Amaro, dels förväntar mig att få frisk fisk då jag köper i en välrenumerad butik dels inte har möjlighet att sätta upp karantän kar i flera veckor, köpte tex. över 60 fiskar i fredags att sätta dem i karantän hade inte varit möjligt.

MEN jag hade blivit fly förbannad, rätt eller fel, om det drabbat mig och den stackars handlaren hade fått veta att han levde. Tycker att en seriös handlare borde göra som Kjell nämnde, nämligen ta sitt ansvar genom att ge dig bra rabbatter och försöka kompensera dig i den mån de kan. Handlar ju om att behålla affärens rykte.

Kämp på Amaro. Det är bara att bryta ihop och komma igen.
#55 - 12 mars 2007 18:35
guy palm vart citera du det där ifrån?? det är nog lite fel skrivet där. att jag ska ha alla dem malarna i ett 54liters är ju sjukt. om det är jag som skrivit så är det felskrivet.

malarna är självklart fördelade i karen dem också.
#56 - 12 mars 2007 18:36
S sund :) jag har gjort mitt alltså. har snackat med dem och de sa att de inte kan ta ansvar. finns nog inte mer att kämpa för. förutom gällande att jag inte ska låta det här bli slutet för min hobby, ska fortsätta kämpa med hobbyn och förhobbingsvis kommer jag kunna undvika sånhär saker framöver.
#57 - 12 mars 2007 18:39
Bra kämpat Amaro, är säker på att jag talar för de flesta här inne när jag säger att du har all vår stöttning!

Plötslig fiskdöd är verkligen en mardröm vi alla vill vara utan oavsett orsak.
#58 - 12 mars 2007 18:41
:) kul o höra.

jag hoppas som sagt att detta inte händer någon annan, oavsätt vad.

ta alltid det säkra före det osäkra.
#59 - 12 mars 2007 18:47
men även om du har malarna uppdelade i dessa kar så är ju karen på tok överbefolkade och förklarar nitrit toppen....och obalansen du haft.
#60 - 12 mars 2007 18:55
Jaaa okej !!!!! men förklara för mig varför deras fiskar dog då ????? detta handlar inte om mitt akvarium !!! det handlar om att deras fiskar var sjuka !! är trött på att gång på gång påpeka detta. att deras död sedan resulterade i en nitrit-topp kanske stämmer. men det var inte så det hela började !! jag har ju fan tester och grejjer. jag hade sett det komma om det vore som ni säger.

Och nej jag tycker inte det är överbefolkat. fiskarna jag har håller sig i olika nivåer. en del ligger på botten, en del i mitten och en del vid ytan. har man antalet fiskar jag har som bara är bottenfiskar eller ytfiskar så är det en annan femma. då kan stress och liknande komma in i bilden. men annars så har det fungerat skit fint tidigare. om mitt 200liters är överbefolkat så innebär det att mitt 112liters då det var igång var tusengånger mer överbefolkat. men där blev det inga problem lr liknande...

som sagt. jag VET att det inte var något knas i mitt kar innan de där fiskarna kom in i bilden. skulle uppskatta om folk kunde hålla sig till det så jag slipper bli mer irriterad än jag redan är... JAG håller som sagt med om att nitriten slog till i samband med att fiskarna började dö. men innan så fanns inget nitrit. så antagligen är det som kjell och vissa andra säger. mitt nya kar var väll inte 100% biologiskt aktivt vilket jag finner skumt pga allt som gick in i karet var från ett kar som hade vart igång länge.
#61 - 12 mars 2007 18:57
Men iaf. vi kan sätta punkt på detta nu. mina fiskar dog, av det ena eller det andra. butiken tog inte ansvar. jag blev och är förbannad osv. låt oss istället koncentrera oss på vad man kan göra för att Andra ska slippa gå igenom detta !!
#62 - 12 mars 2007 19:01
1cm fisk per liter..... sen kan du räkna och ja dina kar är överbefolkade.
du har redan innan tetrorna haft obalans.
du lyckades få sjuka tetror och stoppar i dom i ett överbefolkat kar.
finns inget som säger att dina fiskar faktiskt dog för att tetrorna var sjuka, jag annser det gick för fort för att dom ska ha blivit smittade och 8 tetror ger inte på så kort tid så mycket nitrit att så många fiskar dör, du har dessutom känsligare firrar som klarat sej.

du behöver inte flippa å gå på som en gammal ångvält bara för att du överbefolkat ditt kar, du smällde i fiskar efter 3-4 dagar......
alltså man startar karet och kör i ett par test piloter, ökar på med några till efter 2 veckor osv...
du hade mao för bråttom, visst jävligt olyckligt att det gick som det gick men det är inte djuraffärens fel mer än att tetrorna var sjuka och ett nystartat kar ska inte ha så mye fisk. eller ett så litet kar ska inte ha så mye fisk öht.
#63 - 12 mars 2007 19:03
så här gör man:
1, kolla hur firrarna i karen omkring ser ut
2, studera hur firrarna man ska ha i minst 10 min
3, sätt firrarna i karantän
4, ta det lungt med nystartat kar
och framför allt ge katten i att överbefolka, tummregeln är 1cm firre per liter vatten.
#64 - 12 mars 2007 19:03
Finns intet en zoobutik....

Amaro skrev:
knyttet okej, förklara gärna hur du resonerar då du anser att de gjorde rätt.

skulle du tycka att det är rätt om samma sak hände dig? skulle någon göra det??

visst jag förstår att det alltid finns en risk, men att det ska leda till sånthär. och att ingen sen tar ansvar.....

....som skulle ersätta dej för de fiskar du hade tidigare. De flesta zoobutiker jag känner har 2 dagars garanti, någon eller några en vecka FÖR DE FISKAR DU KÖPER, inget annat!
#65 - 12 mars 2007 19:05
tråkigt amaro:(

man blir alltid ledsen när fisk dör...

ofta hittar man dock förklaringen i egna karet...om jag fattat det rätt var det ett nystartat kar(3-5 dar)?
även om man startar med "inkört" vatten tar det en stund innan filter osv klarar belastning av fiskar

dålig leverans kan vara en delförkalring till din fiskdöd men det förklarar inte dödsfall bland dem som ska ha bott där längre?
alla jag förlorat har varit nykomlingar...verkar som att om de överlever första veckan här tål de det mesta:D

har du barn?

jag har idag klurat ut varför mitt 54:a kar har slagit genom taket i nitrit trots nogsamt övervakad uppstart:(
min stora son har lyckats norpa maltabletter ur burken(tyckte väl det minskade för snabbt) som han sedan gömt inne hos sig och som han då pytsar i när han känner för det...*oops*
på 2 dygn gick nitriten från 0,1(vilket jag tyckte var oacceptabelt och kämpade med) till över 0,8 igår natt

än så länge är en räka enda förlusten så jag skattar mig lycklig men nu är det massor med vattenbyten ett tag som gäller och nada mat...
Bilagor:
#66 - 12 mars 2007 19:06
Amaro skrev:
visst kan det se ut som om jag gjort det misstaget, men !!

läst detta giz ??
#67 - 12 mars 2007 19:14
men läs även att jag inte är ensam om att anse att 8 döda tetror inte orsakar det du drabbas av.........
ditt nitrit test kan även ha gett ett felaktigt utslag, det kan faktiskt hända och som sagt, jag är inte ensam om att anse att du har för mye fisk och att de nya tetrorna kan orsaka så mye nitrit på så kort tid.
men som du sa, du ville sätta punkt för diskussionen och ha tips hur man förhindrar sånt här och det har du fått.
och jag står för min åsikt du får helt enkelt acceptera att ngt gick fel och ev gjort det utan tetrorna..... och en nitrit topp efter 3-4 dagar är fult normalt.

Annons