larver och yngelbyten

#1 - 18 april 2006 18:25
här kommer två frågor som inte har med varandra att göra för fem öre.

1. hittade en underlig larv i mitt akvarium igår. den var ca 1-1,5 cm stor, grön, liknade en sländalarv, om ni förstår ungefär hur jag menar. tredelad stjärt sex ben och ett huvud som en slända... kom på att det här låter mer och mer som någonting ur en av alien filmerna :p :p har tyvärr inget kort. är insektsrädd, fick panik då jag trodde att den skulle äta mina yngel och spolade ner den fort som sjutton :D :D (ganska töntigt om man tänker på det i efterhand)

2. har en massa platyyngel och min kära kusin ska få några honor till sin hane. problemet är om jag vågar flytta fiskarna till ett nytt akvarium utan att döda alla hennes fiskar! ska jag sätta dom i karantän eller nått, eller ska jag helt enkelt överlämna det till henne? :confused:
#2 - 18 april 2006 18:35
[quote=peach]här kommer två frågor som inte har med varandra att göra för fem öre.

1. hittade en underlig larv i mitt akvarium igår. den var ca 1-1,5 cm stor, grön, liknade en sländalarv, om ni förstår ungefär hur jag menar. tredelad stjärt sex ben och ett huvud som en slända... kom på att det här låter mer och mer som någonting ur en av alien filmerna :p :p har tyvärr inget kort. är insektsrädd, fick panik då jag trodde att den skulle äta mina yngel och spolade ner den fort som sjutton :D :D (ganska töntigt om man tänker på det i efterhand)

2. har en massa platyyngel och min kära kusin ska få några honor till sin hane. problemet är om jag vågar flytta fiskarna till ett nytt akvarium utan att döda alla hennes fiskar! ska jag sätta dom i karantän eller nått, eller ska jag helt enkelt överlämna det till henne? :confused:[/quote]

Hon får väl koppa in dom som man gör när man köper nya fiskar. Varför tror du att hennes fiskar skulle dö? :confused:
#3 - 18 april 2006 18:52
ja... egentligen är det för att jag har haft sammetssjuka i akvariet. vill ju inte föra över något skumt från mitt akvarium till hennes. i affären sätts ju nya yngel och fiskar i karantän innan dom går ut i affären för försäljning så att de inte bär på något. som sagt... vill ju inte döda hennes fiskar...
#4 - 19 april 2006 01:18
ett tillfälligt karantänsakvarium kan göras med en plastback som grund.
flaj från ikea 19kr är en populär variant får plats iallafall 20liter vatten idom om inte mer.

Annons