Larv på växt!!!!

#1 - 16 december 2004 12:50
Hjälp mig riktigt snabbt nu!!!

Har i mitt akvarium: neontetror, glödbandstetra, svart neontetra, silverhajar, kampfisk och 4 nya fiskar som jag tror är guramisar.

Köpte samtidigt som med de sistnämnda fiskarna även en flytväxt (ser ut som en mega piprensare/flaskborste) Och mitt i det nybildade på toppen av en sådan växt så dök det upp (efter 1vecka) ihopklibbade blad (dom är ju tunna som strån) och mitt i lampljuset ser man en liten smal individ röra sig..
Jag har nu klippt bort den toppen och lagt den i ett glas i sig för att se vad det föreställer när det kommer ut. (och att fiskarna inte skall drabbas av nått)
Jag har sett 2-3mm av larven på 1cm. Den är genomskinlig och har massa små ben som ser ut som pyttesmå taggar bara på kroppen och huvudet är lite mer åt det gul-brun-orangea hållet. Jag glömde väl inte nämna att det är lite genomskinlig..

Snälla, jag vet inte under vilken tråd den ska hamna, men här upptäckte jag den (på växten)

Tips och ideer om vad jag bör göra? Vad kan det vara? Farlig, ofarlig? kanske finns det fler... (har inte sett något..)
Det är väl ingen fisk som lägger larv till unge?
#2 - 16 december 2004 13:09
Det är nån form av insektslarv. Antagligen äter den av växten. Ta bort larven så kan du behålla växten - larven själv kan inte föröka sig, och de vuxna insekterna kan nästan säkert inte leva i ditt akvarium.
#3 - 16 december 2004 13:37
hu vad äckligt... skumt detta känns... Dels för att jag vet att mina fiskar är matvrak som äter allt som rör vid ytan..om en insekt lagt något där så... kanske från butiken... vem vet... :)

ja, växten består bara av en topp som är snart förmultnad så den går inte att använda..

Tack för svaret.
#4 - 16 december 2004 13:40
Tabort larven omdelbart.
Nej, ingen fisk lägger larv.
#5 - 16 december 2004 16:55
ta larven och lägg den med en bit blad i en bunkeoch se vad det blir av den...

kanske bara en knäpp biolog som jag som vill se sånt? =)

Annons