Lärorikt, men inte speciellt roligt

#1 - 8 november 2010 10:09
[SIZE=3][FONT=Calibri]Igår startade jag om akvariet (280 liters hörnakvarium), nu är det bara att hålla tummarna att allt går bra. 8 timmar tog det att fixa allt. Huvudskälet till omstarten var att sanera bort 5 liter bottengödning (som var ett måste i alla akvarier enligt affären som jag inte längre nämner vid namn) som bidragit till en okontrollerbar alginvasion och "massdöd" av bottenlevande fiskar (2 döda malar hittills och den sista rätt illa däran, två botior som inte heller mår bra), övriga icke bottenlevande fiskar ser ut att må bra.[/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Calibri]Vill passa på att tacka kvinnan på Akvarielagret i Bromma som tog sig tid att i över en timme gå igenom alla steg för omstart.[/FONT][/SIZE]
#2 - 8 november 2010 10:25
Vilken slags bottengödning?
#3 - 8 november 2010 10:28
taget steff. det är lite meck med omstart. o man får verkligen hålla koll på värdena nu i nån månad. då jag antar att ala fiskar fick flytta in igen, dvs stor belastning på nystartat kar. men håller man bara koll o matar sparsamt ska det nog gå bra. :)
#4 - 8 november 2010 10:29
Vet tyvärr inte, små bruna kulor.

Funkade bra i början, växterna växte så att det knakade, men efter det att jag planterade om växterna i akvariet och köpte 4st botior som ständigt bökar i gruset (grovkorningt), började problemen, massinvasion av bland annat skäggalger och alla bottenfiskar började även vissa tecken på att inte må bra.
#5 - 8 november 2010 10:31
Tråkigt :( men lärorikt för alla som använder gödning.
#6 - 8 november 2010 10:33
hannesc skrev:
taget steff. det är lite meck med omstart. o man får verkligen hålla koll på värdena nu i nån månad. då jag antar att ala fiskar fick flytta in igen, dvs stor belastning på nystartat kar. men håller man bara koll o matar sparsamt ska det nog gå bra. :)

Tyvärr så har jag bara ett akvarium (förhoppningsvis startar jag upp ett nytt efter nyår, regeringen hemma har godkänt inköpet :) ), så alla fiskar åkte i akvariet igen.

Jepp, ska ha koll på värdena.
#7 - 8 november 2010 10:53
bottengödning är klockrent så länge man inte rör runt i botten........

"inga alger här trots en massa bottengödning".........

.
#8 - 8 november 2010 10:58
Kensa skrev:
bottengödning är klockrent så länge man inte rör runt i botten........

"inga alger här trots en massa bottengödning".........

.

Precis, det funkade väldigt bra i början, men har man som jag: grovkorningt grus, bökande botior, slamsuger botten någon gång i månaden och framförallt flyttar på växterna så är det inget jag rekommenderar.
#9 - 8 november 2010 11:05
Steff777 skrev:
Precis, det funkade väldigt bra i början, men har man som jag: grovkorningt grus, bökande botior, slamsuger botten någon gång i månaden och framförallt flyttar på växterna så är det inget jag rekommenderar.

kan jag hålla med om.....

då får man köra med PMDD istället.

.
#10 - 8 november 2010 11:26
Inte speciellt kul med omstart näe, gjorde det på mitt 300 liters kar i fredags. Tog väl ungefär 10 timmar att tömma allt vatten i baljor och hinkar och all sand och växter. Sen pallade jag upp fötterna på möbeln för att den skulle stå rakt när karet var fyllt med vatten, missade att golvet rörde sig lite efter att jag fyllde karet förra helgen när jag hämtade det. Så mitt hade ju inte varit igång så länge, passade på att klistra på en bakgrund samtidigt också å sätta en aqua-pad mellan möbel och akvariet sen planterade jag lite mer växter än de jag fick med.
#11 - 9 november 2010 20:38
Nitriten ligger på 0,05
När är det dags för första vattenbytet och hur stort byte?
#12 - 16 november 2010 17:19
Plockade just bort den sista döda malen. Botiorna verkar ha återhämtat sig. Alla andra fiskar ser ut att må bra trots omstarten. Det blir ingen bottengödning i nya karet (startas upp om någon vecka), det är en sak som är säker.

Annons