Länkade bilder i forumet?

#1 - 4 december 2003 15:56
Hej gossar, jag har ett förslag.

På andra forum där jag tillbringar en del tid (exempelvis www.gmf.se/forum och 99mac.se) finns möjligheten att lägga in bilder i diskussioner, genom att man kan lägga in en hyperlänk exempelvis , så hämtar användarens dator bilden och lägger in den på rätt ställe. Detta gör att man kan ha bilder, vilket livar upp mycket, men utan att de tar upp plats på forumet. På 99mac.se finns iofs möjligheten att lägga upp bilder på max 100k eller så direkt i forumet.

Vad tror ni? Finns det möjlighet att få lägga in bilder i forumet?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 5 december 2003 16:44
Den främsta anledningen till att vi idag inte har denna möjlighet är upphovsrättsliga - dvs vi har ingen som helst möjlighet att kolla om det är fotografen själv som lägger upp fotot eller om det är stulet. Den som då blir juridiskt ansvarig för brottet är vi som står bakom sidan och inte den som lägger in fotot.
En annan faktor att ta hänsyn till är att inte lägga in det direkt i forumet är att en stor del av sveriges befolkning ännu inte har bredband och en sida med många foton blir betydligt mer tungladdad.
Vi kommer dock att ta fram en lösning på detta nästa år - men det kommer att betyda att vi kräver in betydligt fler uppgifter av den som vill registrera sig som medlem.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#3 - 5 december 2003 17:16
Mycket bra idé!

Men som Kjell säger så är det lite kneppigt med lagar etc. Men jag hoppas!

Annons