länka bilder ??

#1 - 5 januari 2006 23:43
hej hej !!

jag skulle vilja lägga upp en projekt här men jag skulle vilja ha nån bra sida där man kan lägga upp foto och sedan länka hit, provade ett för ett tag sen men det funka typ inte, så det vore bra om nån skulle vilja tipsa om nån bra ??

det ska hells vara en där man inte behöver vara medlem eller nått sånt ! :P
#2 - 6 januari 2006 00:08
www.photobucket.com

kräver registrering vilket går snabbt å enkelt å fixa och då försvinner inte bilderna efter ett tag.
#3 - 6 januari 2006 00:27
nu har jag registrerat mig..

är det bara att ta blädra och välja en bild och sedan trycka på submit ??
det verkar inte funka iaf.
#4 - 6 januari 2006 00:27
ja
#5 - 6 januari 2006 00:41
har precis oxå registrerat mig.. testade o välja en bild o tryckte på submit. då kom bilden fram längre ner på sidan och så stod de att ja hade 1 bild..
nu till frågan.
när e de man ska använda detta?? och hur gör ja för att andra ska se bilderna???
dumma frågor igen men ja o datorer går inte alltid så bra överens
#6 - 6 januari 2006 00:58
andreassofus, du är ju guldis så du kan ju posta bilder här, krävs dock att du har copyright på bilden.

är dock fullt tillåtet att posta länk till bilder man inte har copyright på.

använder photobucket på andra forum där man inte kan ladda upp bilden på servern som guldisar kan göra här.

under bilden finns 3 fält.
en av dom kallas url och tar du den texten och lägger här så blir det en länk andra kan titta på.
typ så här
http://img.photobucket.com/albums/v218/Raven1234/honung.gif

1 bild :rolleyes: en annan är uppe i 107st
#7 - 6 januari 2006 01:00
just de, men de va mest o posta en länk på en bild som ja undrar hur man gör?? om man har en bild som inte e min egen så att säga
#8 - 6 januari 2006 01:01
läs mitt tidigare inlägg ifall du missat redigeringen jag precis gjorde
#9 - 6 januari 2006 01:02
tack för de raven
#10 - 6 januari 2006 01:06
#11 - 6 januari 2006 01:07
gillar du fortfarande honung förresten :p

länken funka finfint
#12 - 6 januari 2006 01:08
haha ska nog sluta o äta de :D

funka länken på bilden så va de inte så svårt eftersom till och med ja klarade de
#13 - 6 januari 2006 01:12
en sista fråga bara, om ja länkar bilderna så här som ja gjorde förut,, kan ja då ta vilken bild som helst?? vill helst inte bli utslängd från zoopet
#14 - 6 januari 2006 01:19
Vet inte vad reglerna säger om det. Sunt förnuft gissar jag. Idiotiskt att länka till porr tex.
Sedan ska det man länkar till ha relevans för tråden man är i.
#15 - 6 januari 2006 01:27
jo men de fanns ju regler om att man inte fick visa andras bilder men att man fick länka till den bilden, så frågan är mer om detta e rätt sätt o göra de på eller om man måste ge ut adressen till hela sidan där bilden finns.
#16 - 6 januari 2006 01:35
Jag tycker man ska ge länken till där orginalbilden finns.

Vet inte om Ravens bild högre upp i ett inlägg är okej eller inte enligt reglerna på zoopet. Jag gissar att det är okej, men väntar på svar från Kjell innan jag gör så själv. Reglerna är inte glasklara. Jag har sett bilden på en sida på internet och jag gissar att det inte är Raven som har copright på bilden...
#17 - 6 januari 2006 01:37
nej ja vet faktiskt inte heller. kan ju hoppas på att kjell läser detta eller nån annan som vet helt säkert om vilka regler som gäller
#18 - 6 januari 2006 01:52
[quote=Frågvis]Vet inte om Ravens bild högre upp i ett inlägg är okej eller inte enligt reglerna på zoopet. [/quote]

har frågat och länkar man till bilden spelar copyright ingen roll utan det gäller bara om man laddar upp bilden på zoopets server.
#19 - 6 januari 2006 09:40
gör ett litet test här bara. http://i35.photobucket.com/albums/d174/neon_kimpan/bygge006.jpg undra om de blev rätt :S
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 6 januari 2006 10:04
Det är alltid fel att kopiera (dvs sno) andras foton och lägga in någonstans och detta oavsett om det står copyright angiver på fotot eller inte.

Men som Raven skriver så kan VI bara ha koll på de foton som läggs in på Zoopet och bryr oss bara om dom. Detta hindrar ju inte att någon annan kan kolla upp det hela och anmäla det även om det inte ligger på Zoopet.
Så använd ALDRIG någon annans foto utan tillstånd i något sammanhang.
#21 - 6 januari 2006 12:02
Nu vet jag inte förståss, men jag har för mig det var uppe o vände i svensk rätt i alla fall, för ett par år sedan, då det konstaterades, att bilder publicerade på nätet var ok att direktlänka till, om inte publiceringen utrykligen utalat att man inte ska / får länka direkt till bilderna.

Tydligen är de flesta sökmoterer av samma åsikt, eftersom de i dag erbjuder rena bildsökningar, så du slipper titta på annat än bilderna.

B!
#22 - 6 januari 2006 12:11
Tror man kan tolka det som, att länka till en bild inte är samma sak som att kopiera den, då den ligger kvar på ursprungsplatsen där den publiserades.

Personligen tycker jag endå att man ska tillfråga ägaren av bilden.
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 6 januari 2006 12:21
[quote=Gimbo]Tror man kan tolka det som, att länka till en bild inte är samma sak som att kopiera den, då den ligger kvar på ursprungsplatsen där den publiserades.

Personligen tycker jag endå att man ska tillfråga ägaren av bilden.[/quote]
Hur det rent juridiskt ligger till det vet jag inte. Men om alla mailade och frågade om man fick länka till ett foto då skulle det bli kaos på internet.
Sedan kan man ju länka på olika sätt - om någon lägger en länk till ett foto på en annan sida i en tråd i Zoopets forum så borde det vara OK om det klart framgår att det är en länk till en annan sida.
Om däremot t.ex. ett företag gör en hemsida med ett antal artbeskrivningar eller nåt sådant och vid varje la en länk till ett Zoopetfoto, eller kanske t.om. länkar till hela artbeskrivningen. Då handlar det dels om ett kommersiellt utnyttjande och dels om ett större antal och då är det definitivt inte OK.
Men gränsdragningen är förstås alltid svår att dra
#24 - 6 januari 2006 13:10
[QUOTE=Kjell Fohrman]Hur det rent juridiskt ligger till det vet jag inte. Men om alla mailade och frågade om man fick länka till ett foto då skulle det bli kaos på internet.[/QUOTE]

Det beror på. Länkar man till sidan där fotot är så tycker jag att det är helt i sin ordning. Då kommer fotot med så som det är tänkt att det skulle publiseras. Använder man bara bilden från sidan så tycker jag man kan fråga.
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 6 januari 2006 13:44
[quote=Gimbo]Det beror på. Länkar man till sidan där fotot är så tycker jag att det är helt i sin ordning. Då kommer fotot med så som det är tänkt att det skulle publiseras. Använder man bara bilden från sidan så tycker jag man kan fråga.[/quote]
Nu vet jag inte riktigt på vilket av mina exempel du åsyftar. Självklart menade jag också att man alltid skall länka till sidan men bara för att man gör det så anser jag inte att det är korrekt att utnyttja detta kommersiellt som jag angav ovan.
#26 - 6 januari 2006 13:47
[QUOTE=Kjell Fohrman]Nu vet jag inte riktigt på vilket av mina exempel du åsyftar. Självklart menade jag också att man alltid skall länka till sidan men bara för att man gör det så anser jag inte att det är korrekt att utnyttja detta kommersiellt som jag angav ovan.[/QUOTE]

Nej nej... självklart så tycker jag inte att man ska dra nytta av andra kommersiellt. Som privatperson som här på Zoopet där det inte finns något ekonomiskt syfte, så tycker jag att det är helt okey att länka till sidor hit och dit. Bara man inte använder andras material så som att det vore ens eget.
#27 - 6 januari 2006 14:27
[QUOTE=Gimbo]Det beror på. Länkar man till sidan där fotot är så tycker jag att det är helt i sin ordning. Då kommer fotot med så som det är tänkt att det skulle publiseras. Använder man bara bilden från sidan så tycker jag man kan fråga.[/QUOTE]
Är det inte ok att göra så här menar du http://www.kramforskoi.com/images/skymdamm.JPG
#28 - 6 januari 2006 14:29
Juridiskt sätt så tror jag nästan att det är lagtligt att göra så eftersom man lämnar kvar bilden på den publiserade platsen rent fysiskt.

Men, sedan vad man anser personlign är nog upp till var och en.

Kjell får svara på hur det anses här på forumet.
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 6 januari 2006 14:30
[quote=Kramfors]Är det inte ok att göra så här menar du http://www.kramforskoi.com/images/skymdamm.JPG[/quote]
Nej jag tycker inte det om det inte är du eller någon annan av de som står bakom den sidan som gjort det. Hur det är rent juridiskt vet jag inte ytan min synpunkt var mer sett ur ett moraliskt perspektiv som ju sällan har med juridik att göra.
Däremot så tror jag knappast att jag skulle bry mig om att agera om någon lagt in en sådan länk på Zoopet - den ligger ju inte på vår server.
#30 - 6 januari 2006 14:30
Vacker dammbild, från kramforskoi's länkarkiv (eller var den nu ursprungligen hittades på deras site)

Så nått, hade jag gjort...
B!
#31 - 6 januari 2006 14:50
Det är också en praktisk fråga om jag vill visa en bild på en sida är det enklare att göra så här. http://www.kramforskoi.com/bengtssonvoren05/05071614.JPG

Än att länka och be någon titta på bild 22 på den här sidan http://www.kramforskoi.com/bengtssomvoren05.htm
#32 - 6 januari 2006 15:09
[QUOTE=Kramfors]Det är också en praktisk fråga om jag vill visa en bild på en sida är det enklare att göra så här. http://www.kramforskoi.com/bengtssonvoren05/05071614.JPG

Än att länka och be någon titta på bild 22 på den här sidan http://www.kramforskoi.com/bengtssomvoren05.htm[/QUOTE]

Men, i så fall så tycker jag att exemplet som Mr B gjorde inte var helt tokigt.
#33 - 6 januari 2006 16:12
själv tycker jag det är bättre med adressen synlig för då syns de rätt tydligt om det är ens egna bild eller inte.
#34 - 6 januari 2006 17:59
Jag tycker bara länkarna är så förbaskat fula och titta på, och sökvägen syns om du kör muspekaren över den... eller om du klickar på den så står den i det nya fönstrets adressrad. Sen är det lätt hänt med länkar som den här...

http://search.ebay.de/search/search.dll?sofocus=bs&sbrftog=1&fstype=1&catref=C6&from=R10&satitle=uvc+9w&sacat=-1%26catref%3DC6&bs=Finden&fsop=1%26fsoo%3D1&coaction=compare&copagenum=1&coentrypage=search&sargn=-1%26saslc%3D3&sadis=200&fpos=Postleitzahl&ga10244=10425&ftrt=1&ftrv=1&saprclo=&saprchi=

Jag antar att exemplet är målande nog? (länken använde jag aldeles nyss, och råkade därför ha kvar i urklipshanteraren...)
B!

Annons