Det viktiga för att man ska kunna se hur en växt igentligen ser ut, är ju många olika foton på samma växt, då vissa kan variera mycket pga förutsättningarna i karet.
Håller helt med och jag antar att Tropicas teckningar då också visar hur de kan bli under optimala betingelser - så det är ju bra om det finns foton av de olika "stadierna".
Ett lustigt exempel på det: Holger Windelöw (grundaren av Tropica) besökte mig en gång för ca. 10 år sen och han hittade då i ett av mina akvarier en sdom han trodde helt ny växt.
Det var en Vallisneria som växte som ett tätt buskage men den var bara 10 cm hög och formen var också något annorlunda. Holger tyckte det var mycket intressant och frågade om han fick plocka med sig några plantor för att odla på denna "nya" art.
Ett år sedan så frågade jag honom hur det hade gått. Han fnyste lite och talade om att när han placerade plantorna hos honom under optimala förhållanden så växte den snabbt upp och blev helt normal.
Så utan tvekan har du helt rätt i att vissa växter kan variera rejält efter förutsättningarna och t.o.m. så mycket att en av världens främsta akvarieväxtexperter kan bli lurad.
Man blir rätt förvånad när man får hem t ex Marsilea hirsuta och Ludwigia inclinata var verticillata när man valt utifrån Tropicas tecknade bilder.
Men växter man köper är väl nästan alltid emersa och då ser de ju inte alls sådana ut som de slutligen blir. Tropica och andra akvarieväxtodlare odlar ju inte sina växter under vattenytan.