Långvarig sjukdom

#1 - 11 april 2010 15:34
Sedan jag skaffade mitt Juwel lido 120 liter har det varit något skit i det.
På löpande band med mellan 2-6 veckors mellanrum har det dött fiskar med följande symtom:

[LIST]
[*]Trötthet.
[*]Ställer sig vid insuget på pumpen.
[*]Undernärda trots att de äter bra och lagom mycket.
[*]Förlamning några timmar innan död. De ligger stela som i ett u på botten.
[/LIST]
Nästan alla fiskar har uppvisat dessa samtliga symtom.

Det har varit både platy, molly, peckoltia vittata, ancistrus, pansarmalar och scalarbebisar som dött under den tiden.
De enda som inte dött i karet sedan starten är mina amanoräkor, anentome helena snäckor, en kinesisk algätare, 2 pansarmalar (Schwartz och sterbai) och några endlers guppy.

Vattenvärdena är bra med pH 7,5 och ingen nitrit eller nitrat, en temp på 26 grader.

Vad kan detta vara för sjukdom?
#2 - 11 april 2010 16:25
Mall för att kunna fråga om sjuka fiskar

Svara på dessa frågor så blir det lättare att hjälpa dig:)
Det låter inte alls kul för dig att du drabbats av detta. Hoppas det går att få ordning på det snarast..
#3 - 12 april 2010 08:56
Lineli skrev:
Mall för att kunna fråga om sjuka fiskar

Svara på dessa frågor så blir det lättare att hjälpa dig:)

Det låter inte alls kul för dig att du drabbats av detta. Hoppas det går att få ordning på det snarast..

Okej, då gör jag deft :)

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]1/ Hur stort är akvariet?
120 liter
[/FONT][/SIZE] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]2/ Vilken filtrering använder du?
Juwels inbyggda
[/FONT][/SIZE] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]3/ När startade du akvariet?
1 år sedan
[/FONT][/SIZE] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar?
-
[/FONT][/SIZE] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de?
6 Platy (2-4 cm)
3 Molly (vuxna)
2 Peckoltia Vittata (vuxna)
2 Ancistrus (1 stor hanne och en bebis)
1 Kinesisk algätare (5 cm)
2 kampfiskhonor
2 Endlers guppy
2 Pansarmalar, Sterbai, Schwartz (vuxna) har varit ett stim på 8 förut
6 Amanoräkor
x Anentome helena
[/FONT][/SIZE] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka?
3 javaormbunkar
2 Valliseria
1 Har glömt vad växten heter men den är hög meg lite genomskinliga, vågiga blad. Blommar med vita, långa blommor.
2 mossbollar
[/FONT][/SIZE] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet?
pH 8, kH 3,5 tror jag
[/FONT][/SIZE] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet
pH 7,5, kH 3?
[/FONT][/SIZE] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts?
1 gång i veckan ca 20 % av vattnet
[/FONT][/SIZE] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`?
5 dagar sedan, ca 20 %
[/FONT][/SIZE] [FONT=Times New Roman][SIZE=3]11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering?
Nej
[/SIZE][/FONT] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge?
Nej
[/FONT][/SIZE] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet?
Nej
[/FONT][/SIZE] [FONT=Times New Roman][SIZE=3]14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat.
Olika, tabletter, frysmat, flingor, granulat, ca 1 gång om dagen
[/SIZE][/FONT] [FONT=Times New Roman][SIZE=3]15/ Har du nyligen bytt foder?
Nej
[/SIZE][/FONT] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då?
Från första tiden i akvariet. [/FONT][/SIZE]
Trötthet. Ställer sig vid insuget på pumpen. Undernärda trots att de äter bra och lagom mycket.Förlamning några timmar innan död. De ligger stela som i ett u på botten.
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött?
6 Pansarmalar (sterbai, metall, schwartz), 10 Platy, 6 Molly, 2 Ancistrus sp., 1 Peckoltia vittata, 4 Scalarbebisar
Mellan 1 till 6 veckors mellanrum under 1 år.
[/FONT][/SIZE] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan;
Det märks inte hastigt, det kommer smygande.Svårt att upptäcka de sjuka innan det är för sent.
[/FONT][/SIZE] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är.
Snabb och kraftig avmagring.
Senaste platyn som dog igår såg jag var kraftigt avmagrad i förrgår. På två dagar hade hon blivit jättesmal. I förrgår låg hon på botten och simmade lite grann. Sedan dog hon natten till igår.
[/FONT][/SIZE] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet?
Ja, med bactopur direct, någon bakteriemedicin utan resultat. Det var ett tag sedan.
[/FONT][/SIZE] [FONT=Times New Roman][SIZE=3]21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv?
Kommer i omgångar förut iaf. Nu är det mera utspritt med ca 2-3 veckors mellanrum. För 2 veckor sedan dog 1 peckoltia vittata och igår dog en platy.
[/SIZE][/FONT] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]22/ Tar du direkt bort döda fiskar?
Ja, om de inte hunnit bli uppätna.
[/FONT][/SIZE]
#4 - 12 april 2010 16:45
Det verkar ju inte vara några större problem med karet efter vad jag kan se, verkar lite skumt att det strular ändå.
#5 - 12 april 2010 22:05
Jag känner igen symptomen från min sons akvarium och där var det en synnerligen otäck mask som härjade: Camallanus Cotti...

Kolla efter röda maskar som sticker ut ur rumpan på dina fiskar, man ser ganska tydligt att det är en mask och inte avföring som sticker ut.

Håller tummarna för att det inte är det som dina fiskar har drabbats av...

MVH
David
"" target="_blank">
"" target="_blank">
#6 - 13 april 2010 06:55
300 litern som jag har...började strula för ett år sedan. alla vä'rden var helt okej, inget märkligt alls. Fiskarna som gick där bara dog med jämna mellanrum....liknande symptom so du har i ditt kar....Enda skillnaden var att mina vände buken i vädret efter 2-3 dagar, de hamnade inte som ett u på botten......Men annars i stort sett samma händelseförlopp.....Jag började tappa sugen efter ett halvår, och höll på att slita av mej håret av frustration.

Handlaren trodde jag hadde fåt någon parasit eller bakterie i akvariumet.....som hade satt sej i grus och på inredning. Så han rekomenderade att jag skulle flytta de kvarvarande fiskarna till et mindre kar och medicinera med en medicin som har ett väldigt brett behandlingsområde...kommer inte ihåg nu vad det var....SH..nånting 2000 tror jag det hette. Det är droppar som när man droppar ner det i karet så ser det ut som blod på en gång, sedan blir det lite grönaktigt......

När fiskarna var flyttade, skulle jag decinficera HELA karet inredning, glasrutor på isidan, pumpar, filter...allt...sedan skulle jag byta ut alla växter och köra en helt omstart/nystart på karet.....Desinfektionsmedlet jag använde heter JBL DESINFEKT.....När det var gjort skulle allt sköljas noggrannt och sättas ner i karet, och fylla på vatten som vanligt vid en nystart. Jag använde Nitrivec och Easylife, och lät karet gå utan fisk i 1 vecka ungefär. Sedan började jag försiktigt koppa tillbaka enstaka individer 2-3 tre åt gången, med 2-3 dagars mellanrum.....Det tog väl ungefär 2 veckor innan alla var tillbaka i karet igen, men jag har inte haft problem sedan dess....så det var nog någon bakterie eller parasit som hade intagit hela karet.

Kan inte svära att det var masken som Drusse beskriver, men det är mycket möjligt. Avföringen på fiskarna var rödaktig och ganska tjock, men det kan ju också bero på maten de fick....Röda mygg, minipellets köttbaserade och algtabletter, både vegetariska och köttbaserade....
#7 - 13 april 2010 07:22
Tack för svaren!

Tänkte också ge upp min akvarieintresse för jag blev så less att alla fiskar dog hela tiden. Men nu har jag som vant mig att hitta en sjuk eller död fisk i det karet.

Har studerat fiskarna men inte sett någon konstig avföring. Mina egenuppfödda platyyngel skiter jäääääääättelånga korvar men de är bruna.

Det skumma är att de nya fiskarna jag köper in verkar dö direkt. Köpte 4 scalarbebisar som skulle gå i karet tills det blivit större men de dog inom loppet av 1 vecka efter jagh köpt dem.

Köpte även 2 mollys (länge sedan) 1 dog nästan direkt. Däremot den andra silvermollyn lever än idag och verkar frisk och kry.

Vissa av fiskarna verkar inte alls bli sjuka, detta gäller särskilt mina egenuppfödda jag har som molly och platy och endlers. Det är hur friska som helst och runda och goa. Däremot fiskarna jag köpt dör en efter en. Alla utom den kinesiska algätaren och varit i karet sedan början. Dock har den stannat rejält i växten istället. Den har inte växt någonting sedan jag köpt den... det är skumt eftersom den äter bra!

Ska möjligtvis köpa ett nytt kar och sälja 120 liters karet så då får jag väl medicinera alla fiskar och desinfektionera all inredning.

Dock måste jag säja verkar det inte smitta mellan karen för har flyttat fiskar från 120 liter till 3 av mina andra kar och där har det inte dött någon.
Flyttade bla. min hästnosgrönling (tåligaste fisken jag någonsin haft) till ett av mina större kar och varken den eller någon av de andra fiskarna i de större karet verkar sjuka.

Dessutom verkar det heller inte sätta sig på räkorna och snäckorna som mår prima!
#8 - 13 april 2010 07:31
Drusse skrev:
Jag känner igen symptomen från min sons akvarium och där var det en synnerligen otäck mask som härjade: Camallanus Cotti...

Kolla efter röda maskar som sticker ut ur rumpan på dina fiskar, man ser ganska tydligt att det är en mask och inte avföring som sticker ut.

Håller tummarna för att det inte är det som dina fiskar har drabbats av...

MVH

David

Ska läsa på om de maskarna!
Tack för tipset!
#9 - 13 april 2010 07:48
kom på att den enda nya fisken som inte dött på senaste tid är min 15 cm stora ancistrushane som jag köpte för cirka 2 månader sedan.
#10 - 13 april 2010 07:55
Läste denna artikel om Ca allanus Cotti: http://www.zookoll.se/dp_artiklar.php?go=visaart&id=65&site=1

Symtomen passar in perfekt (tyvärr)! Ska nog chansa och behandla mot mask.
Stod att fiskar kunde stanna i växten och det har vissa av mina gjort.

Drusse: Vad använde du för medicin?
#11 - 13 april 2010 08:02
Jag satsar snarare på flagellat-infektion...det där liknar vad vi nog har i vårt 450. Fiskarna ser inte direkt sjuka ut, men de droppar långsamt av, en efter en. Räkorna verkar dock inte vara sjuka alls. Vi tänker nu köra en storbehandling av hela karet med Flagellol.
Camallanus kan man se, men vi ser inget sådant.

Ciklidtok's medicin var eSHa2000, en bredverkande storslägga. Det slår ut även filterbakterierna, vad jag vet. Flagellol (eller alternativet Octozin) skall enligt uppgift inte göra det, men f-n vet.
#12 - 13 april 2010 08:04
Trist med skit i karet om man inte blir av med det, hoppas du får rätt på det :)
#13 - 13 april 2010 08:14
Hmm... ja iofs har jag inte sett några maskar, men symtomen stämmer in klockrent! Kanske man skulle köra med eSHa2000. Skulle göra vad som helst bara jag fick bort den förbannade sjukan där i!
#14 - 13 april 2010 08:15
drd skrev:
Trist med skit i karet om man inte blir av med det, hoppas du får rätt på det :)

Ja, det hoppas jag med. Så man kan köpa in lite nya fiskar dit utan att de trillar av pinn direkt. :d
#15 - 13 april 2010 09:20
Är också inne på Jens linje. Jag skulle personligen provat en kur octozin.
#16 - 13 april 2010 16:00
Jag behandlade framgångsrikt med Sera Nematol, jag skulle dock inte behandla med det om jag inte var säker på att det är just någon form av mask som har drabbat karet. Medicinen slår ut nyttobakterierna dessutom tål inte dina räkor eller snäckor medicinen. Jag tog ut räkorna i sonens kar innan behandling och sedan efter behandling bytte jag allt vatten, sköljde av växter etc men det måste funnits medicinrester kvar för räkorna dog tyvärr ändå...

Hoppas att du hittar problemen med ditt kar!

MVH
David
#17 - 13 april 2010 19:41
Ciklidtok's medicin var eSHa2000, en bredverkande storslägga. Det slår ut även filterbakterierna, vad jag vet. Flagellol (eller alternativet Octozin) skall enligt uppgift inte göra det, men f-n vet.

Så hette den ja....Jo det stämmer att den tar även filterbakterierna.Jag plockade ut filtret och lät det ligga i en hink med akvarievatten, medans jag behadlade karet, så pumpen cirkulerade bara runt vattnet i karet. Men medicinen var effektiv, ingen fler dog och de som var kvar , frisknade till helt...:)
#18 - 14 april 2010 07:58
haha nu känner jag mig bara virrigare och virrigare. Hmm... okej har inte sett några maskar så då utesluter jag det tills vidare. Kanske man skulle pallra sig iväg och höra om Rolle på akvariecenter har nå octozin.
Bilagor:
#19 - 25 april 2010 07:25
Igår lessnade jag tvärt när jag såg att ytterligare en fisk var på väg att insjukna. Dock upptäckte jag den tidigt och tänkte "Nu j*vlar ska jag bli av den förbannade sjukdommen". I all min hast slängde jag i två mediciner mot parasiter och inre äckelpäckel. Nu hoppas jag på att det ÄNTLIGEN ska bli friskt i karet! *Håller tummarna* Annars åker det ut genom fönstret...
#20 - 9 juni 2010 21:10
seså, låt höra....
Vilka mediciner hällde du i?
#21 - 9 juni 2010 22:02
Det jag reagerar på är att nya fiskar trillar av först, ingen parasit arbetar så snabbt till skillnad från hur olika typer av förgiftning kan göra i kombination av stress vid flytt, lägg upp ett foto på ditt akvarie och redogör för inredningsdetaljer, vad du utfodrar med samt var du bor, vilken typ av vatten ni har samt om nån i familjen har grönt hår utan att digga Dead Kennedys!

Annons