Långtidshöja Ph+Kh = jobbigt/svårt???

#1 - 5 november 2006 08:56
Hejhej! :D

Nu har vi totalsnöat in på dvärgkulfiskar (Carinotetraodon travancoricus).
De är ju så söööööööööta!

De vill enligt FishBase ha ett Ph på 7,5-8,3.

Problemet är att hos min pv, där karet ska stå, kommer vattnet från en egen brunn. Jag har testat Ph med JBL´s dropptest 6,0-7,6 och då blev resultatet tillockmed lite gulare än vad som visas på Ph 6. JBL´s Kh-test blir inte blått ens vid första droppen, utan blir gult direkt.

Detta skulle alltså innebära att Ph är straxt under 6 och Kh 0-1.

Är det jobbigt/svårt att höja Ph/Kh under lång tid och få det att ligga konstant över 7? Vilken är den bästa/säkraste metoden - preparat från affären eller "naturliga" tillsatser som tex. kalk?
#2 - 5 november 2006 10:01
Höj KH med bikarbonat till 6-7 innan du sätter i fiskarna, sedan justerar du KH vid efter vattenbyte.
Risken är att vid så lågt pH från kran finns det tungmetaller i vattnet
#3 - 5 november 2006 10:28
Kramfors skrev:
Höj KH med bikarbonat till 6-7 innan du sätter i fiskarna, sedan justerar du KH vid efter vattenbyte.

Har du något "recept" på hur mycket bikarbonat? Ska det lösas i vatten först? Hur mycket kommer Ph att höjas i samband med detta?
Kramfors skrev:
Risken är att vid så lågt pH från kran finns det tungmetaller i vattnet

Oj... ok. Kan man testa det själv eller måste det till ett labb?
#4 - 5 november 2006 10:31
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Tropfrog och Lasse har svarat jättebra p åjust dessa frågor ganska nyligen. Testa att kolla igenom gamla trådar här på forumet.[/COLOR] [/FONT][FONT=Comic Sans MS]http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=93608[/FONT]
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 5 november 2006 11:14
Använder man bikarbonat så höjs det "logaritmiskt" dvs väldigt snabbt i början men alltefterhand när pH stiger så höjs det långsammare. Så för att höja 0.1 vid ett pH på 6.5 så behövs det kanske bara 1 ml bikarbonat med an det behövs kanske 100 ggr mer vid ett pH på 8.3. Så det bästa är att alltid mäta sig fram.

Ett annat knep är att använda fin kalk (typ kalkmjöl eller krossade snäckskal) detta gör att pH går upp men inte över 7.5-7.6, men å andra sidan så räcker detta pH-värde oftast
Generellt kan man också säga att det är viktigare med ett stabilt PH än ett absolut korrekt pH-värde
#6 - 5 november 2006 11:37
2-3 gram per 100 l vatten höjer Kh med ca 1 grad.
Med ett så lågt pH skulle jag låta testa vattnet då skadliga ämnen kan lakas ut i brunnen.
#7 - 5 november 2006 20:39
Ale-bor - Va kul - bor ni i skogarna?

Är erat sanitetsporslin grönfärgat? Frågar för med det svaret kan man avgöra om ni har koppar i vattnet och det är nog det som Kramfors är mest orolig för (jag också). Appropå bikarbonat - skaffa en KH test och prova er fram. Ett KH på 4-7 är bra. Använd aqua-safe eller liknande för att motverka tungmetaller. Ni har tre bra affärer att välja på Kent i Nol, en på Aletorg och den nya i Surte centrum.

MVH Lasse
#8 - 6 november 2006 13:40
Lasse skrev:
Ale-bor - Va kul - bor ni i skogarna?

Är erat sanitetsporslin grönfärgat?

MVH Lasse

Ja visst, längst bort i djupaste skogen! Underbar natur, med tillgång till massor av naturmaterial att stoppa ner i karet! I helgen har jag varit i Grönån (på vår mark) och hämtat sand, grus och sten till det nya karet samt tvättat och sållat det i olika storlekar. :D

Nej, det var tydligen grönt i toan förut men nu när min pv kalkar i brunnen har det försvunnit. Han sa att det var ett tag sedan han kalkade så vi ska kalka idag och testa vattnet igen om en vecka och se vad det blir då. Men KH på 4-7 blir nog svårt... det har jag inte ens inne i Göteborg, där har jag KH på 2. Ja i Nol har jag varit, det är där jag har köpt mina Corydoras aeneus gold stripe. Ale torgs fiskutbud är väl knappast något att hurra för... [:o] och i Surte har jag inte varit.
#9 - 6 november 2006 20:27
Havanna Zoo i Surte är värt ett besök. Mycket udda fisk. (jag har inte aktier där - bara varit och tittat).

Kalkning i brunnar brukar ha den lilla egenheten att det går över ganska fort eftersom det brukar bildas hinnor på kalkstenen. Kalkar med kalkmjöl brukar effekten vara bättre. Bor ni där permanent bör ni överväga filter med pH och KH höjande effekt. Du har risk för kopparutfällning - vatteberedningspreparat är att rekomendera. I karet kan du lätt trycka upp pH och KH:t med lite bikarbonat (det kan du köpa från Kent) (se kramfors rekomendation ovan). Skall du bara ha en test så är en KH test att föredra. Håller du uppe KH på ca 4-7 så har du automatiskt ett bra pH (oftast)

MVH Lasse
#10 - 6 november 2006 21:00
Lasse skrev:
Kalkning i brunnar brukar ha den lilla egenheten att det går över ganska fort eftersom det brukar bildas hinnor på kalkstenen. Kalkar med kalkmjöl brukar effekten vara bättre.

Vi kalkar med kalmjöl, men som sagt, det var nog typ ett halvår sen sist.
Lasse skrev:

Bor ni där permanent bör ni överväga filter med pH och KH höjande effekt. Du har risk för kopparutfällning - vatteberedningspreparat är att rekomendera.

Ok. Tack.
Lasse skrev:
Skall du bara ha en test så är en KH test att föredra.

Jag har JBL´s KH, Ph och nitrat dropptest.
#11 - 14 november 2006 07:24
Lånar denna tråd så behöver jag inte skapa en ny :) Jag ska också göra som mamma, långtidshöja kh/ph. Mitt kh är mycket lågt och ph 6,5. Jag SKA ha multisar i mitt 100l. Varför göra det lätt för mig när man kan göra det krångligt;). jag tänker ha kalkkross, snäckskal och havssand i karet. Ska jag först fixa allt och testa ph/kh och se vad som händer? Sedan tillsätta bikarbonat? Jag köpte ph-höjare till vår pool som bara innerhåller natriumkarbonat kan man använda detta? Fast det kanske inte är samma? Jag har förstått att man inte kan överdosera bikarbonat men man måste göra det vid vattenbyten så det inte bildas ammoniak?
Är jag inne på rätt spår? Höjer man kh så följer väll ph med? Vilka tester (märke) är bäst? Jag har ph test (seras) men måste köpa ett kh-test.
#12 - 14 november 2006 08:31
bikarbonat = natriumbikarbonat = natriumvätekarbonat = NaHCO3
Så di´n pH-höjare till poolen var nog onödigt dyr bara för att det stod "pool" på paketet.

pH blir aldrig högre än 8.3 med bikarbonat, KH däremot fortsätter att öka.

Anledningen till vattenbyte före bikarbonat tillsats är att eventuellt ammonium kan omvandlas till ammoniak vid högt pH.
#13 - 14 november 2006 10:05
Då går natriumkarbonat att använda? Det står inte väte med och tyvärr ingen kemisk betäckning...Ja, dyrt var det särskilt när jag bara använt lite av det + att polen knappt användes heller...
#14 - 14 november 2006 10:36
Oops, jag var nog lite snabb där.
Natriumkarbonat = soda = Na2CO3

Mina kemi kunskaper är tyvärr lite för begränsade för att jag ska kunna säga om du kan använda Na2CO3 istället för NaHCO3.
Antagligen går det bra men säkert med andra mängder.

Edit:
Nästa gång du ska ha det till poolen kan du köpa tex målarsoda, den är säkert billigare och innehåller Na2CO3 och H2O :D
#15 - 14 november 2006 10:51
Jag tror inte den poolen kan användas mer, den står fortfarande ute.....
Hoppas någon annan vet... vill inte använda det om jag inte är helt säker på att det är ofarligt.
#16 - 15 november 2006 07:11
Nu har jag beställt bikarbonat av min svärfar istället 1,75kg ska väll räcka ett tag :). Jag tänkte köra med en mix av mycket kalk i inredning + bikarbonat. Hur mycket vet jag ej får väll prova mig fram innan jag skaffar fiskarna.
#17 - 15 november 2006 07:22
Vilket KH har du i kranvattnet?
Har du pH 6,5 i kranen?
Eget vatten?
Det är säkrast för fiskarna om pH är så lågt som fiskarna klarar vid nystart med tanke på en ammoniak topp som kan komma efter ett antal dagar.
#18 - 15 november 2006 07:38
Jag har inget kh test, ska inhandlas men när vi gjorde vattentest sist på vårt vatten så var det 4,5 dH, jag vet inte vad det blir i kh?
Vi har egen brunn, ph 6,5. Jag tänkte ta det mycket lugnt när ja startar detta akvarie...ska ha snäcklekare multisar och de vill helst ha ph 8. Ska sätta dit ett filter som nu går hos diskusarna så det blir lite starthjälp. Jag ska byta vatten ofta så inte nitratet höjs för mycket, har högt nitrat också..
Vilka märken ha de bästa testen? Nu har jag seras nitrit/nitrat/ph och har hört lite neg. om de.
#19 - 15 november 2006 07:42
Kalcium Ca, 29mg/l
Magnesium Mg, 2,2mg/l
Dessa 2 används för att beräkna hårdhet står det i vattenprovet.
#20 - 15 november 2006 07:57
Ja, stämmer, men med "hådhet" menas totalhårdhet dvs GH
Så det var GH som var 4,5

Man pratar inte så mycket om KH i "vanliga" vattensammanhang, men om man gör det så brukar termen alkalinitet användas.
För att krångla till det extra mycket så benämns alkaliniteten med ett värde X mg CaCO3 per liter.

I GH sammanhang är det Ca++ och Mg++ jonerna som är det intressanta men när det gäller KH så är det CO3-- jonerna.
#21 - 15 november 2006 08:07
Ok, alkalinitet, HCO3 35 mg/l
#22 - 15 november 2006 23:04
Solbacka

Använd inte natriumkarbonaten för en liten överdosering får oanade följder med högt pH. Använd natriumvätekarbonat - det vi brukar kalla bikarbonat

De ger i mg/l bikarbonat det är inte samma som uttryckt i mg/l CaCo3. Hade det varit det så hade du fått dela 35 med 17,6 för att få KH. Nu skall jag försöka räkna atomvikter kl 00.00 på natten. Om jag inte fått total hjärnblödning så skall du dividera din 35 mg/l som HCO3 med ca 10,7 för att få det uttryckt i KH, dvs du har ca 3,3 i KH.

MVH Lasse
#23 - 16 november 2006 07:09
Jag har beställt bikarbonat. Ska inreda med mycket kalkhaltigt och tillsätta bikarbonat, vid varje vattenbyte.
3,3 är väll inte så fasligt lågt? Om du ni inte hade lite otur när du tänkte 00:04 på natten? Vad borde det vara? Jag ska försöka få upp ph till 8.
är det någon som har en aning hur mycket bikarbonat med kh 3,3 och ph 6,5? Jag ska ha multisar. Vilket kh test (märke) är det bästa. Ska åt malmöhållet på lörd. och kan svänga innom Hornbach också..... Jag har seras ph test är det bra eller borde jag köpa nytt? jag måste ju hålla stenkoll på mina vattenvärden nu när jag ska mickla med det :)
#24 - 16 november 2006 22:13
Försök och lägg dig på kH över fem - sex och sedan se vad du får för pH. Möjligt du behöver gå högre. Multisar antar jag är världens bästa grävmaskin i förhållande till storlek (Neolamprologus multifaciatus). När jag körde dem så slängde jag i en "gnutta" bikarbonat vid varje vattenbyte:) Det är svårt att överdosera bikarbonat så att det skadar dessa fiskar. Se att du hamnar där du vill i pH bara. KH tester brukar vara ganska likvärdiga. Ett litet tips är att om testen är anpassad så att du skall ha 5 ml provvatten för att varje droppe skal ge 1 i KH så kan du genom att ta 10 ml provvatten öka känsligheten på testen - då är nämligen varje droppe värd 0,5 i KH. Tar du 20 ml prov så blir varje droppe värd 0,25 i KH. Gör distinkta perioder mellan dropparna då omslaget kan ta lite tid.

MVH Lasse
#25 - 16 november 2006 22:28
Tack..funderar på JBL´s tester. Ska till hornbach på lördag...

Annons