Långt strömavbrott, hur hantera innerfilter?

#1 - 14 januari 2007 13:03
Försökt söka här på forumet om strömavbrott men hittar en sån massa snack och inte mycket konkret. Så nu frågar jag vad som gäller i mitt fall:

50 liters Kardinalfisk-kar utan doppvärmare men med en 2+ fluval innerfilter. Strömavbrott sedan i natt någon gång, kan komma att vara upp till ett dygn till. Pojkvännen har tagit ut några liter och "luftat" vattnet genom att hälla lite fram och tillbaka och sedan tillbaka ner i karet (eget initiativ!!! :D).

Vad ska jag be honom göra med filtret (om jag får tag på honom igen, telefonen är också död...) - under tiden, och efteråt när strömmen kommer tillbaka?
#2 - 14 januari 2007 13:19
Jag har haft samma problem och jag fick tipset att göra rent filtret. Sätt sen i det igen och vänta på strömmen..:D

Hoppas att dom klarar sig, det borde inte vara några problem. Jag har två tekniklösa kar helt utan filtrering. Mata försiktigt sen bara.
#3 - 14 januari 2007 13:25
Jag skulle ta ut filtret och göra en rejäl rengöring av det innan det sätter igång igen! Nyttobakterier har du ju i ett inkört akvarium redan, i gruset och övrig inredning! Hur är det med värmen? Om du inte tror att värmen hålles utan kommer att gå ner dramatiskt så isolera akvariet med filtar!
Lycka till!
#4 - 14 januari 2007 13:29
[quote=laerni;899661] Hur är det med värmen? [/quote]
Klarar pojkvännen sig så... :D nä, men allvarligt, Kardinalfiskar klarar rätt låga temperaturer faktiskt.

Ok, då ber jag honom rengöra filtret och sätta i det igen. Tack!
#5 - 14 januari 2007 15:34
Jag undrar också om strömavbrott:
Jag läste någonstans att stillastående vatten i filtret kunde bli giftigt om det stod i några timmar. Därför bad jag min mamma dra ur sladden till mitt innerfilter+pump om det blev ett långt strömavbrott. Men jag ska ju hem imorgon så då kan jag rengöra det då innan jag sätter igång det?
#6 - 14 januari 2007 17:08
Bakteriekulturerna i filtret kräver syre för att leva. Även nedbrytningsprocesserna av allt guck som fastnar i filtret är syrekrävande. Om då flödet stoppar under en länge tid finns dels risk att att de nyttiga kulturerna dör och även att anaeroba bakterier tar över nedbrytningsprocesserna (dvs det som sitter i filtret börjar ruttna). Då kan man nog få allehanda otrevliga restprodukter som kan vara giftiga.
Så det bästa är nog att ta ur och rengöra filtret och sedan lägga ner det i akvariet igen. Om man kan så är det ju bra att röra om i vattnet då och då för att syresätta baljan.
Nu när jag tänker på det så verkar det inte alls roligt att vara utan ström om man har akvarium...
#7 - 14 januari 2007 17:23
Nä, vi har pratat om att skaffa... eh en sån där grej som gör elekticitet... [:I] he he... vad det nu kan heta... som man kan ha i reserv... ni grabbar vet säkert vad jag menar.... :D
#8 - 14 januari 2007 17:30
Har också "forskat" lite över det här med stillastående pumpar
och hur farliga dom egentligen blir.
Som sagt "Väldigt mycket snack och väldigt lite konkret"

Startar upp en ny tråd där jag faktiskt ifrågasätter riskerna med pumparna!
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=98280

Har aldrig drabbats av fiskdöd p.g.a strömavbrott/stillestånd.

Men ta gärna det säkra före det osäkra, om inte annat så för fiskarna skull.
#9 - 14 januari 2007 17:33
[QUOTE=Mamma_och_Simon;899816]Nä, vi har pratat om att skaffa... eh en sån där grej som gör elekticitet... [:I] he he... vad det nu kan heta... som man kan ha i reserv... ni grabbar vet säkert vad jag menar.... :D[/QUOTE]
Jag är ingen grabb men det heter elaggregat! Vi har skaffat ett sådant så vi kan driva diskuskaret+lita annat, du vet kaffe och sådannt viktigt :D.
Innerfilter har jag hört/läst att det inte ska var anågra problem, ytterfilter är värre.

Annons