Långsträckta pansarmalar, ljusa, dålig balans, döende:(

#1 - 11 december 2007 16:23
Hej.
Har en sala blandning firrar i 300karet och sett att 2 av mina 3 lånsträckta har blivit lojja och bleka, och efter ett rejält vattenbyte så har en tappat balansen och ser ut som han ska dö inom en snar framtid, samt att den andra har blivit ännu lite ljusare.
Ingen av de andra fiskarna har visat några symptom.

Nån som kan ha nån idé om vad det kan var och om man kan göra något?
Känns mkt tråkigt då de är mina 3 favorit firrar:(

MVH/
#2 - 11 december 2007 16:44
Min erfarenhet är att pansarmalar är lite känsliga i nystartade akvarier... är ditt det? det kan bildas dåliga förhållande i bottenmaterialet vid dålig cirkulation som kan göra att fiskarna insjuknar då de bökar i detta...
#3 - 11 december 2007 16:51
Nej det har varit igång i åtmiinstone 3 år.
Och fungerar perfekt för ovanlighetens skull.
Mkt välmående fiskar och växter.
Därav rätt små och inte jätte täta vattenbyten, så detta större kanske påverkade dem negativt?

Men som sagt dem andra verkar må fint..

MVH/
#4 - 11 december 2007 17:06
har man inte bytt vatten på länge så kan det gå illa vid ett stort byte men jag vet inte hur länge sen du bytt och hur mycket du brukar byta? men problemet började ändå före bytet så nåt var redan galet... omöjligt att säga vad! men täta mindre byten ett tag och alltid vattenberedning typ aquatan i bytesvattnet ett tag är väl en bra början tycker jag och se vilket håll det går åt!
#5 - 11 december 2007 18:43
Jo jag vet vad jag pysslar med, dock aldrig varit med om varken att långsträckta blivit sjuka, eller att fiskar haft dessa symptom.
Känns som simblåsan kanske gett upp eller så. Hon får verkligen kämpa sig upp för att komma till ytan.
Har dragit en kort sväng sren jag skrev sist, upp till ytan o andas och sen som en sten till botten igen..

Men de andra fiskarna visar som sagt inga saymptom..

Fan oxå...

MVH/

Annons