Långsträckt pansarmal

#1 - 12 oktober 2009 09:59
Någon som har några erfarenheter av denna fisk? :)
Hur många ska man ha tillsammans?
#2 - 12 oktober 2009 11:52
hej, långsträckt pansarmal är helt underbara fiskar som jag har haft flera gånger. mina erfarenheter med denna fisk är att den är helt harmlös, älskar att böka runt på botten efter mat och blir väldigt framåt efter en tid i akvariet. de jag har haft har alltid kommit fram till en när man har gått förbi akvariet eller när man ska mata, väldigt snäll mot andra fiskar och inte alls aggressiv.

jag hade skaffat mig ungefär 3 st tycker jag är lagom.
#3 - 12 oktober 2009 12:25
Jag antar att du menar Megalechis thoracata, som väl oftast brukar kallas långsträckt pansarmal, och inte Callichthys callichthys, som zoopet kallar långsträckt pansarmal. Den förstnämnda verkar betydligt vanligare i affärerna, och är nog den som brukar kallas långsträcktpansarmal i handeln.

Hursomhelst så är det en trevlig fisk, om än något storvuxen, 15-20 cm. Den är fredlig, men kan stressa ömtåliga fiskar genom sin storlek och rastlösa simmande. Jag har för mig att de går i grupp i naturen, så 4 eller lite fler är nog bra, om man har plats, men de kan nog hållas parvis också, med en hane och en hona. På hanarna är den första fenstrålen i bröstfenan kraftigt förstorad, och rödaktig, men det syns inte förrän de kommer upp lite i storlek. De leker genom att hanen bygger skumbo.

Har några bilder på dem i mitt galleri.
#4 - 12 oktober 2009 13:43
okej tack för svaren!
Hade tänkt förbarma mig över en långsträckt pansarmal som finns på fiskaffären här i stan. den har varit där säkert ett halvår och har alltid varit lite småkär i den! den är ca 12 cm kanske. Däremot så är den ensammen i akvariet. Finns 2 st till sådana men alla är i olika kar. En av dem ser lite mer brunaktig ut, kan det vara så att den är av "den andra rasen" eller kan de skifta så i färg? :)
#5 - 15 oktober 2009 09:49
Har köpt 2 st som jag tror är ett par (hane och hona). de håller ihop i karet och verkar mycket trevliga och snälla fiskar! :) tack för tipset!
#6 - 15 oktober 2009 10:49
Åh, du köpte dem fina hos Rolle antar jag? Har spanat på dem måååånga gånger. Bra köp!
#7 - 16 oktober 2009 11:47
haha yes det gjorde jag! har alltid varit förälskad i "korven" som jag brukar kalla honom som har legat där och sett sorgsen ut en lång tid. Nu så simmar han och hans kompis omkring och verkar mycket nöjda med varandras sällskap :) hade jag haft ett större akvarium hade jag haft fler.
#8 - 16 oktober 2009 15:49
haha yes det gjorde jag! har alltid varit förälskad i "korven" som jag brukar kalla honom som har legat där och sett sorgsen ut en lång tid. Nu så simmar han och hans kompis omkring och verkar mycket nöjda med varandras sällskap :) hade jag haft ett större akvarium hade jag haft fler.

grattis till ett mycket bra köp! mycket underbara fiskar :).
#9 - 17 oktober 2009 08:12
tack de är verkligen härliga! :) Nu har de blivit mycket mer aktiva och sällskapliga än i affären :) jag är tokförälskad i dem! :D
#10 - 17 oktober 2009 08:26
Det är underbara fiskar, har 7 st i ett av mina kar och dom är verkligen mysiga. sociala, orädda och snälla.
På mina ser jag skillnad på hane och hona genom att hanens bröstfenor är rödaktiga i framkant.

[ATTACH]23989[/ATTACH]
på framkanten av den inringade fenan är mina hanar rödaktiga.
#11 - 17 oktober 2009 08:38
okej tack för tipset! :) Fina malar du hade! Ska försöka fota mina sen när jag har kameran här :) Ska springa och kika i mitt kar och försöka lista ut könen på dem. Det enda jag vet är att en av dem har längre bröstfenor än den andra :)
#12 - 18 oktober 2009 12:07
Mina hanars bröstfenor är också kraftigare än honornas.

fick en riktigt cool bild på pansarmalarna idag när dom ligger och vilar.

[ATTACH]24024[/ATTACH]
dom vilar oftast samlade :D
#13 - 18 oktober 2009 12:11
oh vilken härlig bild! :) ska lägga in lite foton på mina 2 ikväll :P har du fått nå yngel på dem? :)
#14 - 18 oktober 2009 18:18
Nej, tyvärr inga yngel, det är tydligen inte så lätt. Dom vill gärna ha flytväxter som dom bygger sina skumbon i och det har jag inga..... har haft funderingar på att ge dom ett eget kar och se om man kan få yngel från dom :) vi får se hur det blir....
#15 - 18 oktober 2009 19:00
ja det är ju alltid kul med yngel! har ingen erfarenhet av malyngel ännu men det vore spännande att testa ta yngel på dem! men jag tror inte att jag har en hona och en hane, jag tror jag har två killar och det blir inte mycket yngel med dem ;)
#16 - 18 oktober 2009 20:41
Nej det kan bli lite jobbigt kanske :)
Men man kan ju alltid skaffa fler, dom verkar trivas jättebra om dom är ett gäng.
#17 - 19 oktober 2009 08:37
Ja synd att jag inte har så stort akvarium så kan nog inte ha så många fler :( Annars hade jag gärna haft ett stort gäng! :D
#18 - 19 oktober 2009 20:14
Har faktisk nyss köpt 4 st. idag, men jag har heft dem förut också.

jag tänkte faktisk stjäla tråden lite och komma med en fråga. de 4 jag har köpt nu bor i ett akvarium på 300 liter, tilsammans med Scalarer och några andra ciklider, det fungerar bra.....jag funderar på att köpa ett par tre till, blir det för myckt i 300 liter?? jag tycker de är så mysiga, trevliga mot andra fiskar och duktig att ta mat som hamnar på botten. Apropå det...räcker det med att de får matensom hamnar på botten, och maltabletter, eller är det nåt annat de vill ha i matväg??
#19 - 19 oktober 2009 22:15
Om de får tillräckligt mycket med av det som hamnar på botten, innan de andra fiskarna äter upp det, så nöjer de sig nog med det. Helst levande/fryst foder då. Dessutom har jag för mig att de även brukar simma runt uppe vid ytan och äta vid matningarna, så det blir nog inga större problem med det.
#20 - 20 oktober 2009 07:14
Ge det några dagar så kommer dom som Micke A säger upp till ytan och äter. Mina är så tama att dom äter direkt ur händerna på mig :D
#21 - 20 oktober 2009 18:19
mikey13 skrev:
Mina hanars bröstfenor är också kraftigare än honornas.

fick en riktigt cool bild på pansarmalarna idag när dom ligger och vilar.

[ATTACH]24024[/ATTACH]

dom vilar oftast samlade :D

ohh, vilken härlig bild :). de är verkligen sköna fiskar :).
#22 - 23 oktober 2009 11:18
Här kommer lite bilder på mina malar :) Köpte en till igår så nu har jag tre stycken och de stormtrivs tillsammans! har inga bilder på den nya men det här är 3 bilder på de 2 andra malarna som jag tror är pojkar :)

Bild 1
Bild 2
Bild 3
#23 - 23 oktober 2009 13:32
hehe..... vilka godingar :D
#24 - 23 oktober 2009 19:19
skitsnygga, verkligen.

men hur är dom mot andra fiskar? har ett 250 liters så jag tror dom får plats men jag vill inte att dom ska vara aggresiva mot andra fiskar.

kan man ha dom ensamma?
#25 - 23 oktober 2009 20:05
gäst skrev:
skitsnygga, verkligen.

men hur är dom mot andra fiskar? har ett 250 liters så jag tror dom får plats men jag vill inte att dom ska vara aggresiva mot andra fiskar.

kan man ha dom ensamma?

Dom är inte det minsta aggressiva, dom är verkligen jättesnälla, dom kan dock vara lite "buffliga" när det är dags för mat, dom buttar och bökar sig fram till maten, men inget som någon annan fisk tar skada av.

Man ska nog helst inte ha dom ensamma, i min akvariebutik här på hemorten så hade dom en som var ensam i ett akvarium och den såg verkligen ledsen och rädd ut. jag köpte den och han fick vara med mina 6 andra pansarmalar och han är nu mycket gladare och inte det minsta rädd längre, han äter ur handen då jag matar.
#26 - 24 oktober 2009 09:18
Precis som mickey13 att de är supersnälla men dock lite buffiga. Köpte tre inte så stora svärdbärare för två dagar sedan till mitt kar med pansarmalarna. Nu först har de vant sig med de stora bestarna på botten som far omkring ;)

Mina tre som jag har var i tre olika akvarium på butiken och alla låg på exakt samma ställe helt stilla hela tiden. men nu när de är hemma hos mig tillsammans är de som helt andra fiskar! de sover tillsammans, äter tillsammans :) de är alltid tillsammans. och MYCKET mer aktiva! far omkring i karet direkt när man kommer in i rummet! :D
#27 - 5 december 2009 20:14
mikey13 skrev:
Dom är inte det minsta aggressiva, dom är verkligen jättesnälla, dom kan dock vara lite "buffliga" när det är dags för mat, dom buttar och bökar sig fram till maten, men inget som någon annan fisk tar skada av.

Man ska nog helst inte ha dom ensamma, i min akvariebutik här på hemorten så hade dom en som var ensam i ett akvarium och den såg verkligen ledsen och rädd ut. jag köpte den och han fick vara med mina 6 andra pansarmalar och han är nu mycket gladare och inte det minsta rädd längre, han äter ur handen då jag matar.

ok.. jag har ett 250l med ett par ancistrus och några khuli.. hur många kan jag ha tror du? vill gärna skaffa något mer senare typ väderål eller något sånt.
#28 - 5 december 2009 22:39
[FONT=Arial][SIZE=3]
[/SIZE][/FONT]

Kolla in hur det ser ut när de leker... :)
#29 - 6 december 2009 06:34
Som ni ser på filmen så är de skumbobyggare. Min kompis odlade dem med hjälp av en upp- och nedvänd bigpack glassburk. Problemet var dock att då fickman aldrig se leken, men det löstes ju på ett smart sett med hjälp av locket.
Håller med om att snällare fisk får man leta efter. Trots sin storlek och sin bufflighet vid matning så rör de aldrig upp några växter. Tror att de har stor nytta av sina "mustascher" eftersom de har pyttesmå ögon. Tycker att alla som har ett lite större akvarium borde skaffa dem.
#30 - 6 december 2009 20:30
ingen som vet någon zoobutik i götet som har dom?

har kollat på både herkules och hornbach men dom har aldrig haft inne.
#31 - 6 december 2009 21:28
se upp så du inte har för små fiskar med dem för de kan äta småfisk så som guppy, neontetra etc. Vet inte hur det är med kuhliålar dock :P

Annons