Långsträckt Mal?

#1 - 16 april 2008 16:15
Jag var på Femmans Zoo idag och såg att de hade skithäftiga Humlamalar.
Ja frågade damen i butiken lite om den och hon visade mig även en annan som hon kallade "Långsträckt Mal"

Riktigt riktigt cool fisk!
Men nu när jag kom hem och sökte på zoopet så hittar jag inte något sådan fisk!
Nån som vet vad hon snackar om?

Ska försöka smita dit på lunchen och ta foton i morgon om ingen vet.
#2 - 16 april 2008 16:18
Ah sorry!
Ja visste itne att det var en sorts pansarmal (who could have guessed?) Så ja sökte bara bland övriga malar.

Nu har jag hittat den.

Jag kan väl knorra till tråden lite genom att fråga vad folk har för erfarnheter av fisken?
#3 - 16 april 2008 16:35
Förmodligen är det inte Callichthys callichthys, som zoopet kallar för långsträckt pansarmal, som du har sett, utan Megalechis thoracata, som enligt min erfarenhet är den som oftast kallas långsträckt pansarmal.

http://www.bajcik.pl/sklep/shop_image/product/60bc8cdad3812720c6e3865acb51516e.jpg

Jag har en hane och en hona. De är fredliga, men ganska glupska. De blir ca 15-20 cm, hanen bygger skumbo, och vaktar äggen. Bilden på länken ovan visar en hona.
#4 - 16 april 2008 17:11
Hmm svårt att säga
den såg ut som på bilden på zoopet (långsträckt pansarmal) men den var "nougat-brun" med mörkare fläckar.

eller möjligtvis "kastanjebrun" med ljusare fläckar.
Hon slug upp den i sin bok och de var exakt samma bild som på Zoopet.
#5 - 16 april 2008 17:28
Jag har nog aldrig sett Callichthys callichthys i nå´n affär. Som små kan de säkert likna varandra, men zoopets bild visar en rätt ljus fisk, med små och täta prickar, medan Megalechis thoracata är mörkare, med större fläckar. Som vuxna har Megalechis thoracata nog en kortare och knubbigare kropp också.

Har för mig att jag sett "långsträckt pansarmal" på Femmans Zoo förr, och då har det varit Megalechis thoracata.
#6 - 16 april 2008 17:44
Här e min Megalechis thoracata om du vill gämföra en till :)

Sista bilden ser man hennes blinda öga :(
#7 - 16 april 2008 18:12
Haha! Fy fan va cool!
Berätta lite om den! Är den snäll? Skygg? Nattaktiv? Framme å showar?

Ja kan inte påstå att den jag såg liknade denna dock.
Den i butiken var smalare och plattare.
Den du siar på bild ser "högre" ut, mer pansarmalsliknande.

Den i butiken liknade apselut inte nån pansarmal.
Den liknade Humlamalen väldigt mycket
#8 - 16 april 2008 18:22
Den är inte speciellt aktiv. Det kan jag inte påstå. Men när den väl rör på sig får de andra snällt flytta på sig :p
Kommer fram när man matar och bufflar då runt på all sanden. Nu har min nåt synfel som du såg så den sovhörna den valt är vid framrutan, men annars vill de nog ligga lite undangömda.
Helt klart en intressant mal värt att rekomendera :) Ett riktigt charmtroll :D
#9 - 16 april 2008 18:28
Att de du såg i affären inte är särskilt lik den på Ninas bilder, beror nog på att de du såg var ungfiskar, medan den på Ninas bilder är en stor och kraftig vuxen hona (ser så ut) :)

Min hane och hona är aktiva, och simmar runt mest hela tiden.

Om du går in i mitt galleri så kan du se bilder på några jag hade förut. Tror inte att de egentligen är några pansarmalar, även om de kallas så.
#10 - 16 april 2008 18:31
Ja, på tal om kraftig :) De äter som monster :p
#11 - 16 april 2008 18:36
Den i butiken var ganska stor (7-8 cm)
den såg nog ungefär exakt ut såhär
#12 - 16 april 2008 18:40
Ja, men då var det ju en liten Megalechis thoracata du såg :D
#13 - 16 april 2008 18:53
*suck*

varför kan aldrig butikerna ha en endaste siffra rätt..
Nu känns de faktiskt som att det inte spelar någon roll vilen fisk det var...
Jag vill inte köpa nånting i en affär där dom säger goddag yxskaft.
#14 - 16 april 2008 18:55
Tja, jag skulle faktiskt vilja påstå att i det här fallet har nog affären "rätt" (handelsnamn kan vara ganska godtyckliga), tror det är Megalechis thoracata som oftast kallas långsträckt pansarmal, och inte Callichthys callichthys som här på zoopet.
#15 - 16 april 2008 21:08
Ok.. ska fundera lite på det.
Båda två är onekligen väligt fräna fiskar.

Sen så tar det alltid emot för mig, att köpa icke-asiatiska fiskar :p

Någon som kan rekommendera nån tjusig asiatisk mal?
Hälst en som passar i ett 100cm, 200 liters akvarium och som inte äter upp mina andra fiskar :p
#16 - 17 april 2008 08:21
Kuhliiål kanske ? Ingen mal men fyller samma funktion som en pansarmal :)
#17 - 17 april 2008 08:24
Jag gick i Kuhli-ål tankar innan.
Men sen skaffade jag 6st Botia Kubotai och tycker nu att det dels är nog med Botia (kuli är ju en sorts botia) och dels nog med stimmande fiskar på botten.
Kuhli vill ju vara minst en 5-6 stycken.
#18 - 17 april 2008 08:48
Ok. Vi hade väl tur då :) Fick med två st när vi köpte 450L och de verkar trivas bra :)

OT: Vet du om man kan se kön på dom? Förrutom storlek och form. Tex färg?
Den ene har oranga ränder åt det röda hållet och den andra har oranga ränder åt det gula hållet.
#19 - 17 april 2008 09:01
Dorsal/ventral body differences: Think of the kuhli's body cross-section as a figure-8 shape, dorsal over ventral. The males have a more "muscular" dorsal body contrasting with the females whose ventral body length is often bloated with green eggs. Additionally, the pectoral fins of the males are noticeably bigger and more paddle-shaped as well as being more likely to be pigmented to some degree, in contrast to the females..

Från aquarium wiki.
#20 - 17 april 2008 09:10
Åh.. Fattar hälften [:-5]

Men skulle hanen vara den mörke av dom två då :confused:
#21 - 17 april 2008 09:54
Det enda jag kan lyckas finna när ja söker runt på nätet är att de är väldigt svårt att könsbestämma Kuhliålar.
De verkar som fenorna kan ha lite skarpare och tydligare färger hos hanarna.
Annars är det enda sättet att spana efter tjockare kuhliålar.
Att de lixom har en klump på magen.
Då e de en hona med ägg...

Trixigt
#22 - 17 april 2008 10:27
Tack då :)
#23 - 17 april 2008 11:45
Om en kuhlii är tjock, och grön aktig på buken, är det med största säkerhet en hona. Deras ägg är gröna, och lyser igenom buken, förmodligen. Har själv haft romstinna honor, med grön buk. Nå´n annan könsskillnad tror jag är svår att se, men jag förmodar att honor är lite större och tjockare.
#24 - 17 april 2008 15:30
Tittade idag, men såg inget nu iaf :) Får väl titta efter lite då och då.
#25 - 17 april 2008 18:32
En varning angående långsträckta pansarmalar: De gräver upp växter. Jag måste återplantera nästan varje dag p.g.a. deras härjningar.
#26 - 17 april 2008 18:42
Jag behöver, som tur är, inte plantera om mina :) Ändå är både hanen och honan aktiva mest hela tiden.

Har en del stenar på botten, runt växterna.

Annons