långsmalt väggakvarium

#1 - 8 oktober 2009 10:56
Hej!
Idén började med att jag föreställde mig ett rum med ett akvarium som gick som en smal bord längs alla väggar, så att fiskarna skulle kunna simma runt hela rummet. Coolt men ej genomförbart. Dörrposter och fönster ivägen eller så blir det för högt upp.
Men ett akvarie längs en vägg skulle ju gå, tom. tre men av ekonomiska skäl så blir det en.

Efter mycket tips från bla zoopets användare (tack!) så körde jag igång.

250x10x15 cm!

Byggde en vinklad tvbänk efter många olika skisser (första bilden)
Här ser ni lite fler bilder

Pump i ena hörnet, slang under sanden, utblås i andra.

För tillfället 8 neontetror, snart 3 svärdbärare, 1 ancistrus och om några veckor 10 zebrafiskar.

Inga växter. Bara glas, tallrikar, vinglas, vaser, bestick, grottor, glaskulor mm. Jag vet att vissa tycker detta är fult, men jag vill ha det så.
Blå ljusslinga "typ jul" som avger för mycket värme. Snart kommer termostatstyrd datorfläkt på plats för att åtgärda nuvarande temperatursvängningar på 24-27 grader.

Glas (float 6mm) 950 kr:D
Tv bänk + svart högblank färg 600 kr
Ljusslinga 100 kr
Datorfläkt 20 kr
Pump med slang 150 kr
Doppvärmare och sten hade jag sedan innan, men inget dyrt.

Frågor? Tips? Kritik?
Varsågoda!:)
#2 - 8 oktober 2009 11:01
Det går inte att se en enda bild då man saknar behörighet enligt sidan ;)
#3 - 8 oktober 2009 11:10
drd skrev:
Det går inte att se en enda bild då man saknar behörighet enligt sidan ;)

nu ska de funka:)
#4 - 8 oktober 2009 11:31
Läckert!

Hade velat se fler bilder.
#5 - 8 oktober 2009 13:28
vad blir det för fisk i då?
#6 - 8 oktober 2009 14:37
snagge skrev:
vad blir det för fisk i då?

det har han sagt om du läst så skulle du se det
#7 - 8 oktober 2009 14:42
ja det var riktigt läckert.

Jag tycker det ÄR snyggt med glaspryttel i akvarium men jag undviker det då det inte är jätte vanligt att hitta glaskulor och vinglas på botten i en natursjö.

Fast en och annan golfboll har jag hittat i sjön när man badar på sommaren.
#8 - 8 oktober 2009 15:26
Jag tycker dock att det är ganska vanligt med porslin och såndant i visa svenska sjöar.
Men tycker dock inte att man ska ha det i ett akvarium!
#9 - 8 oktober 2009 15:42
Jag undviker porslin, glas och annat i akvarium men har inget emot dem som väljer att ha det i!
#10 - 8 oktober 2009 16:29
Fräckt kar med inspirerande form :) skulle kunna tänka mig att höja nivån lite genom att dölja dioderna och tapeten bakom karet.
#11 - 10 oktober 2009 09:56
Hoppas verkligen inte du får några kommentarer på att du borde ta ut de "fula glasbitarna" ur karet, de flesta här försöker efterlikna naturen med sina kar men du har istället skapat en riktigt häftig, inovativ och snygg inredningsdetalj! Skaffa dig någon mer algätare som håller rutorna rena för det blir alltid alger på dem även om man inte har så mycket ljus och det är stora ytor för en mal att gå genom själv:)
#12 - 10 oktober 2009 14:11
Häftigt!

Det blev ju riktigt bra! Undrar om du kanske kan ta en närbild av miljön för jag är så nyfiken på hur effekten ser ut med glas?
#13 - 11 oktober 2009 20:48
Tack alla som svarat!

Ja smaken är olika hos alla, kul att ni som tyckte det var inovativt gillade det och för er som bara gillar naturlig inredning hoppas jag att ni ser förbi detta oäkta akvarium. :)

jag kan fixa lite närbilder.
Ska även fixa en mal som käkar alger, men det ska få "komma igång" först.

Snart uppdatering!:D
#14 - 11 oktober 2009 20:59
det finns ju en massa fina stenar som påminner om glas i naturen. kristaller osv är väl inte omöjligt att hitta eller?
Jaja sskit samma det ser faktiskt riktigt läckert ut. nåt som man bara kan titta runt i ahh fan va snyggt det var guuud!!!! du måste lägga in lite mer närgående bilder!!

Såna där prydnader som man köper i zooaffären typ dödskallar, kistor, dykare, små korallrev. och såna skitsaker tycker jag faktiskt inte om. men kulor och grejer i färgat glas är bara vackert tycker jag.
#15 - 28 oktober 2009 20:21
Snyggt! Och alltid kul med folk som "törs" gå mot strömmen.

Det enda med glas som botten är väl ifall det finns vassa kanter någonstans som fiskar kan skada sig på. Tyvärr säljer t.o.m. djuraffärer såna glasstycken som har skarpa kanter.

Men fixa en bakgrund så man slipper se igenom! :)
#16 - 29 oktober 2009 17:12
roffek skrev:
Tack alla som svarat!

Ja smaken är olika hos alla, kul att ni som tyckte det var inovativt gillade det och för er som bara gillar naturlig inredning hoppas jag att ni ser förbi detta oäkta akvarium. :)

jag kan fixa lite närbilder.

Ska även fixa en mal som käkar alger, men det ska få "komma igång" först.

Snart uppdatering!:D

Ska bli kul att se!
#17 - 29 oktober 2009 17:23
riktigt läckert :d
#18 - 29 oktober 2009 18:39
tycker att det är cool form på akvariet, coolt med långa akvarium :). skaffa många algätare, blir kanske lite jobbigt att skrubba rutorna på det akvariet:p.
#19 - 10 november 2009 14:20
Mycket snyggt.. Fler bilder önskas. :)
#20 - 10 november 2009 14:25
Ta bort dom fula glasbitarna!

Haha, nä jag skämtar. Som dom flesta har skrivit så är det väldigt inovativt och väldigt kreativt enligt mig med ett sådant långt och smalt akvarium. Väntar för mer bilder, är väldigt nyfiken på hur miljön ser ut :)
#21 - 16 november 2009 23:03
Tänk detta akvarium med mängder av snäcklekare kanske 100st? + och minst 1 dm sand hela vägen! Fan va nice detta hadde varit! hadde varit asball o kolla på hur sandbankarna flyttar på sig :D...... för att sedan kanske efter ett tag intruducera någon typ av rofisk som snappar åt sig lite yngel när dom börjar bli för många.

Men riktigt coolt byggt. kanske även kunde byggt en typ av hylla som hadde hållt upp akvariumet. men din bänk var ruggigt snygg med!

Jag har dock en löstning till akvariumet runt hela väggen, har gjort en relativt billig och enkel prototyp som fungerar så att man kan skarva ihåp 2 vanliga akvarium utan att modifiera akvariumen själva.

Denna prototyp funkar genom samma effect som om när du tappar ut med hjälp av hävert effecten. Och me detta kan man göra en vatten brygga mellan 2 akvarium som fiskar kan simma fritt i mellan. Detta ser ju dock inte normalt ut utan man bör dölja detta med någon typ av möbel top på akvariumet.
#22 - 17 november 2009 10:46
Ritigt coolt och en fräck idé! Men jag hade nog slängt i ett gäng tetror eller någon form av stimfisk som simmar fram och tillbaka.
Har du det strömt i karet? Borde ju gå att få rejäl fart på vattnet om man vill.
#23 - 26 juli 2010 19:54
Hur går det med karet idag? riktigt häftigt bygge :)
#24 - 27 juli 2010 07:45
Det går grymt bra! Kunde varit starkare ledljus men alla fiskar utom guppy trivs bra!
#25 - 27 juli 2010 10:49
En mycket bra idé! Jag hade personligen fyllt upp med sand och skippat glaset, men har inte det minsta emot något som är lite annorlunda. Personligen skulle jag dock skaffa lite "roligare" fiskar, för det känns som att ett sånt här akvarie är för udda (på ett bra sätt :D) för att innehålla standardfiskar som neontetror och svärdbärare ;)
#26 - 28 juli 2010 09:02
Ja men ge mer än gärna förslag på fiskar som skulle kunna trivas. Jag kan inget och i brist på kunskap skaffade jag vanliga.
Kom med fiskförslag! =D
#27 - 29 juli 2010 21:13
häftigt akvarium själv gått och funderat på ett liknande akvarium någon gång i framtiden när egen bostad är fixxad... skulle du kunna ta lite fler detaljerade bilder?

dock kanske inte lika långt... något såhär med måtten 200x15x(15-20) cm
#28 - 29 juli 2010 23:19
Jag vill göra ett långt bäckprojekt liknandes detta och det finns ett kara att köpa, synd att det inte går in i mitt rum. :(
#29 - 30 juli 2010 01:04
sleepy skrev:
Tänk detta akvarium med mängder av snäcklekare kanske 100st? + och minst 1 dm sand hela vägen! Fan va nice detta hadde varit! hadde varit asball o kolla på hur sandbankarna flyttar på sig :D...... för att sedan kanske efter ett tag intruducera någon typ av rofisk som snappar åt sig lite yngel när dom börjar bli för många.

Räkna ut volymen på karet ;) 250 x 10 x 15 cm. 100 snäcklekare + 1 dm sand, vattenvolymen skulle då bli 250 x 10 x 5 cm XD

inte mycket blött kvar för fisken då :D

Anyway, coolt kar! skulle haft en decimeter till på bredd och längd så skulle det vara 33/10 :D
#30 - 30 juli 2010 18:05
donic1989 skrev:
häftigt akvarium själv gått och funderat på ett liknande akvarium någon gång i framtiden när egen bostad är fixxad... skulle du kunna ta lite fler detaljerade bilder?

dock kanske inte lika långt... något såhär med måtten 200x15x(15-20) cm

Jo absolut, säg bara vad du vill ha bild på. Inget svårt att bygga själv. Hitta en schyst glasmästare och kör hårt!
#31 - 30 juli 2010 19:37
Riktigt trevligt format på det karet!

Fick mig att tänka på hur mycket karets format betyder för fiskarnas trivsel. Med så mycket bottenyta att sträcka ut på kan man nog ha rejält sprattliga fiskar trots att karet bara är på knappa 40 liter!

Ursprungsidén finner jag otroligt tilltalande. Absolut något jag ska fundera på om jag någon gång får plats över :-) Hur funkar det annars med hållfasthet och sådant när man bygger vinklade kar? Kanske inte spelar någon roll när det rör sig om så grunda kar?
#32 - 31 juli 2010 08:48
hawkse skrev:
Riktigt trevligt format på det karet!

Fick mig att tänka på hur mycket karets format betyder för fiskarnas trivsel. Med så mycket bottenyta att sträcka ut på kan man nog ha rejält sprattliga fiskar trots att karet bara är på knappa 40 liter!

Ursprungsidén finner jag otroligt tilltalande. Absolut något jag ska fundera på om jag någon gång får plats över :-) Hur funkar det annars med hållfasthet och sådant när man bygger vinklade kar? Kanske inte spelar någon roll när det rör sig om så grunda kar?

Ja precis pga höjden blir trycket aldrig ett problem, men däremot rekommenderar jag någon mm tjockre glas än vad som behövs för 15 cm egentligen pga att bygget blir så ostabilt annars. Jag har även 4 cm lister utsatta som tak på 3 ställen. Så att inte sidorna sviktar.

Annons