Långsmalt akvairum

#1 - 20 juli 2009 15:37
Hej!
Mitt nya projekt är ett 3 meter x 10 cm x 15 cm akvarium.
Jag fick råd om 6 mm glas av glasmästaren. Vissa på forumet verkar hävda 10 mm och i en tabell får jag det till 3,5 mm.
Jag fick ett pris på 6 mm glas, 1000 kr/m3 vilket jag tycker lät väldigt mycket.
I trådarna jag läst på forumet verkar det som att man ska satsa på att kvalitetslim/silikon, men det står inte vilket någonstans.

1: Var hittar jag billigt glas?
2: Är 6 mm lagom tjockt?
3: Specifika tips på akvariesilikon!

Tack så hemskt mycket på förhand!:)
#2 - 20 juli 2009 16:12
Har du kollat med en zooaffär vad dom tar för att bygga motsvarande? ( med tanke på billigt glas )

Har inte hört om något silikon avsett för akvarium skulle vara bättre än något annat.

Även om tabellen säger 6mm p.g.a höjd och bredd så skulle jag personligen aldig bygga 3m med den tjockleken utan skulle använda tjockare glas i botten.
#3 - 20 juli 2009 16:41
Kan man använda http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60135685 som belysning?
varför inte i så fall?
#4 - 20 juli 2009 16:49
Vad ska du ha i karet och vilken inriktning ska det ha?
Ett 3 meter långt kar med dina mått skulle jag gärna sett som ett strömkar med massor av sten och rötter;p!

Med de måtten på kar är du säkert bara ute efter att man ska kunna se i karet, inte köra med high-tech växtkar, så den belysningen skulle säkert funka...
Bilagor:
#5 - 21 juli 2009 14:41
ansjo skrev:
Vad ska du ha i karet och vilken inriktning ska det ha?

Ett 3 meter långt kar med dina mått skulle jag gärna sett som ett strömkar med massor av sten och rötter;p!

Med de måtten på kar är du säkert bara ute efter att man ska kunna se i karet, inte köra med high-tech växtkar, så den belysningen skulle säkert funka...

helt rätt!
men fiskarna tar inte skada av viss belysning?

fortfarande undrar jag vad ni får betala för ert glas och var ni köper det?
#6 - 21 juli 2009 14:48
E de inte lite snålt o ta ett 3 meters kar och bara ha det 15*10 cm djupt o högt ?
Kör det dubbelt istället.
20 djupt och 30 cm högt.
På så vis kan ju faktiskt fiskarna simma i det oxå ;)
#7 - 21 juli 2009 14:52
Tja,
köp billigt glas hos glas mästaren i eran stad tex i Skellefteå gick jag in till en glas mästaren och fick välja hur brett och långt glas skiva jag ville köpa och där är dom då rätt så billiga jämfört med andra djuraffärer(=
#8 - 23 juli 2009 16:09
Jo men glasmästaren i min stad tar 1000 kr/kvm därför ville jag ha specifika tips på billiga glasaffärer på västkusten, halmstad till uddevalla.
#9 - 23 juli 2009 20:42
Jagefeldts i Lysekil:).
#10 - 8 oktober 2009 10:58
#11 - 8 oktober 2009 16:16
Jag har en kommentar angående tjocklek på glaset. Oavsett hur bredd akvariet är, så ökar inte trycket någonting. Utan det är bara djupet i ett akvarium som avgör trycket.. För om du mäter trycket i en sjö på 1m djup, sedan i akvariet på 1m djup, så får du exakt samma resultat. Så alltså, behöver du inte ha så tjock glas om höjden ska vara 10 eller 15 cm. Så det räcker nog fint med 5mm :) Då har du lite till godo också.
Du behöver bara ha vanligt silikon också :)

Lycka till ;)
#12 - 8 oktober 2009 16:24
Jag har en kommentar angående tjocklek på glaset. Oavsett hur bredd akvariet är, så ökar inte trycket någonting. Utan det är bara djupet i ett akvarium som avgör trycket.. För om du mäter trycket i en sjö på 1m djup, sedan i akvariet på 1m djup, så får du exakt samma resultat. Så alltså, behöver du inte ha så tjock glas om höjden ska vara 10 eller 15 cm. Så det räcker nog fint med 5mm :) Då har du lite till godo också.

Du behöver bara ha vanligt silikon också :)

Lycka till ;)

Om du sätter tvärstag på ovankanten för böjspänningarna ökar med längden.
#13 - 8 oktober 2009 17:18
Perrenator är nog silikonet du är ute efter dom andra rekomenderas inte för större än 60liters kar.
Det finns flera som bygger akvarium(glasmästare) som kan vara riktigt billiga.
Dvs jag fick mitt för samma pris som en lokal glasmästare hade tagit för 2 rutor, och då är det ordentligt byggt.
Det enda jag känner till på västkusten är majjornas glas som skall vara riktigt duktiga.

Med ett 3 meters kar så skulle jag nog använda några stag för att minska belastningen, 6mm är rätt "mjukt" i dom längderna.
Logistiken för att transportera ett sådant kar lär vara rätt roliga kan jag tänka mig, så lycka till;)

//NiXoN

Annons