långarmad kräfta.

#1 - 9 juni 2005 18:40
Hejsan!

köpte just en långarmad kräfta. den ser ut som en GIGANTISK glasräka, helt underbar =). det råkar inte vara någon som vet vad dom vill ha för föda, algtabletter traskar han bara över och han verkar inte pigg på att nypa i växter. ja, jag vet att man kanske ska förhöra sig lite mer om saker man köper men jag verkar vara grymt svag för just kräftdjur så det bara slank med när jag vara och köpte några växter =)
det kanske blir bättre med algtabletterna när han får lite bekantskap i karet...

ps. någon som råkar veta vad dom har för latinskt namn?

// SeanChai
#2 - 11 juni 2005 22:34
jaja, itne mycket till svar på den frågan. för andra som kanske köper en så kan jag säga att akvarielagrets algtabletter gör susen, han äter inte mycket på den men dock så äter han lite. måste få han lite mat så han inte tynar bort. verkar som om han rensar lite på botten också som typ glasräkor.

om någon är intresserad av långarmade kräftor kan jag säga att den jag har har otroligt intressant personlighet. han går sina "ronder" i karet och förpestar livet för räkorna och malarna klampar han bara över. han bråkar med lite växter här och där...iaf om han tycker att någon växt har blad som är i vägen =)

jaja, ska läsa vidare på forumet efter lite nyttig info =)

// SeanChai
#3 - 12 juni 2005 01:43
http://www.petshrimp.com/images/redclawalpha.jpg

sån här kanske ?`
Red Claw Shrimp
#4 - 12 juni 2005 09:38
Du köpte den på akvarielagret va? Då ska jag ge dej lite varningar:

När jag var där för en vecka eller två sen då hade de fått tillbaka räkorna för att de ätit upp växterna, snappat åt sig små tetror, ätit yngel osv osv. Så om man ska ha denna räka ska man ha den i artakvarium med endast rötter och sten, antingen ensam eller med kompisar.
#5 - 13 juni 2005 20:05
har gjort lite utökning av inneboende i akvariumet nu, 20 kilfläcksrasborer och 8 av nå ciklider (tror jag, har lappen på namnet i bilen)..en pytte liten ciklidsort. kräftan har varken slitit i växter (förutom där växter har blad som är i vägen för hans "rond") eller försökt att klippa någon av dom små firrarna.hans personlighet är helt otrolig så det blir nog att slänga fiskar i stället för han om det händer något =)

edit : var på akvarielagret i söndags, dom hade då inte några kräftor så inte säker på att vi menar samma sak. den ser ut nästan som den som länkades men har gråa armar med blåa armband.

hrm..letade just upp cikliderna...först och främst...malar är mina, andra fiskar är tjejens inköp. dom blir upp till 15cm...dom var inte små, är ganska säker på att han som sålde dom inte påpekade att dom blev så stora, jaja, får se vad som hädner =)

// SeanChai
#6 - 7 september 2007 16:22
Denn jag köpte hette långarmad räka där jag köpte min Liknar den på "bilden" och den bara älskar shrimp sticks "mitt märke Tropical" troligen obetydligt
Min är ca:10cm med blåa markeringar på klorna
Bilagor:
#7 - 7 september 2007 16:51
Ser den ut som en glasräka med långa armar är det en Macrobrachium, och den äter fisk. Du kommer att börja förlora fisk per omgående, framförallt nattetid.

Annons