Lång flytt, hur göra?

#1 - 30 mars 2006 00:32
Ska flytta 50mil, har ett akvarium på 300L med Svärdbärare, kampfiskar neontetror och black molly, plus algätare
Sen har jag ett litet 65L med kampisar och neontetror och algätare

Är det alls möjligt att flytta dom så långt? Hur gör jag? Är fantastiskt fäst vid samtliga av dom då dom har blivit väldigt sociala.

Förstår om kyl/värme väska med tempererade petflaskor kan funka för temperaturen men hur gör jag med luften?

Det tar ca 6 timmar att köra sträckan men sen ska man ju sätta upp akvariena igen....

Vore oändligt tacksam för hjälp med tips och ideer!
Mvh Åsa.
#2 - 30 mars 2006 01:10
Antar att det funkar att packa dom med syrgas. Med tanke på att en hel del fraktas världen över så ska det väl inte vara något problem?
Har du inget zoo i närheten? De kan säkert hjälpa så du kan packa fiskarna med syrgas i frigolitlådor.
#3 - 30 mars 2006 02:05
finns små påsar med kemikalier i som håller 40-45 grader under 6-24 timmar beroende på sort som kan använda för att hålla värmen.-
#4 - 30 mars 2006 06:59
Största problemet är väl inte att flytta själva fiskarna. Problemet är väl att riva ner akvariumen, packa fiskarna, flytta fisk+akvarium 50 mil och sedan bygga upp allt och hinna få rätt temp på vattnet, etc...
Kan du flytta 300L först utan att flytta fiskarna så vore det väl bra (misstänker att det blir lite klurigt att flytta med vattnet?). Så kan det stå på plats och starta upp någon vecka (eller iaf några dagar) innan fiskarna kommer.
#5 - 30 mars 2006 15:00
Tack

Tack snälla för hjälpen!
//Åsa.
#6 - 30 mars 2006 15:03
ett tips är att inte mata dom på några dagar innan flytten så att dom inte bajsar i vattnet under transporten
#7 - 30 mars 2006 15:15
synd att du inte bodde i närheten då kunde du lånat min UPS klarar o driva mina 2 kar i 7h
kunde du kört fisk i balja med pump o allt under hela färden
#8 - 30 mars 2006 16:23
Åsa70, du kan ju även prova att googla.
finns minst 1 historia om flytt därute.

känsliga fiskar skulle va omöjligt att flytta enligt dom flesta.
5 dagar i bil alla fiskarna överlevde.
#9 - 30 mars 2006 16:26
[QUOTE=y0da]...
Kan du flytta 300L först utan att flytta fiskarna så vore det väl bra (misstänker att det blir lite klurigt att flytta med vattnet?). Så kan det stå på plats och starta upp någon vecka (eller iaf några dagar) innan fiskarna kommer.[/QUOTE]
Håller helt med. Det är det enda sättet att flytta med rimlig arbetsinsats själva flyttdagen. Kanske ditt extraakvarium kan stå kvar med fiskar hos någon kompis några veckor? Så har jag gjort alla gånger jag flyttat.

Själva transporten är säkert inga problem.
#10 - 31 mars 2006 08:45
I fjol flyttade jag från Skåne till Norrbotten, en resa på 150 mil. Mycket planering innan krävdes då jag hade 6 akvarier igång (mest med Malawis)och hade inte för avsikt att avveckla dessa. Jag fick hjälp nere i skåne av Stoby akvarieaffär dit jag lämnade fiskarna någon dag innan flytten så jag kunde riva ned och tvätta grus m.m för att jag skulle slippa göra detta när jag kom upp. Flyttdagen packade vi fisken i största möjliga mån med så få fiskar som möljligt i varje påse och ned med påsarna i en ordentlig frigolitlåda OBS! inget extra syre eller dyl hade vi att tillgå.
Uppe i Luleå hade vi fått lov att "hysa" in fiskarna några dagar hos Akvariecenter som vi varit i kontakt med i god tid så att jag skulle hinna få igång mina kar hemma.
Resan tog från att vi packade fiskarna till vi fick i dem i nya kar cirka 26 timmar. En del hade naturligtvis gett upp (detta hade vi räknat med) men till största delen hade de klarat sig.
En från början till synes omöjlig uppgift, men det löste ju sig med lite planering och god vilja från affärsinnehavare.
#11 - 5 april 2006 06:23
Hmmm, många bra ideer!!!
Jag ska kolla hur det är med djur affärer i området.... Om dom kan hjälpa mig ett par dar.
Men utan syrgas? Är visserligen bara en 6 timmars resa.
Har inte pratat med min zoo affär här ännu. Tror att flytten blir i Juni... fhf, till den 1a men hyresvärden här är tuff....
Flyttar till Tingsryds Kommun.
#12 - 5 april 2006 07:17
Tingsryds kommun! Trevligt. Men 6 timmar ska inte vara några större problem om man inte packar för många fiskar i varje påse. Däremot skulle isåfall värmen i juni kunna ställa till det utan syrgas. Som nämnts innan så tror jag också att det är god planering som är huvudsaken, att du kan ev. få lämna dina fiskar i ett förberett kar någonstans. Kolla i Gula sidorna och ring runt!
Det lär ju dessutom finnas någon ny sorts påse som "andas", det skulle kanske kunna vara till hjälp.
Bilagor:
#13 - 23 april 2006 06:59
Har bestämt mig för att sälja mitt 300 liters! Dela upp fiskarna jag behåller i 2 små akvarier.
Hur sätter man in en annons i annonsbörsen, tänkte mig 1000kr med sand doppvärmare och pump å vissa stenar.. Avhämtning Borlänge.
//Åsa.
#14 - 23 april 2006 06:59
Just ja, min mailadress är [email]asa@docs.se[/email]
kollar inte forumet så regelbundet.
//Åsa.
#15 - 23 april 2006 07:08
Rekomenderar dig att du raderar ditt inlägg angående försäljning. Det är inte tillåtet. Annonsbörsen är endast för Goldmedlemmar
#16 - 23 april 2006 12:25
Det största problemet är inte själva flytten, utan att du efter flytten har 2 akvarier fulla med fiskar, men utan en bakterieflora som kan bryta ner ammoniak och nitrit.

Så efter flytten bör du börja tillsätta bakteriekultur och mata mycket sparsamt under de första veckorna.

Synd att du ska sälja det stora akvariet. Själv tycker jag att det är finast och bäst med stora akvarier :D

Annons