Landyta i akvarium.......

#1 - 4 augusti 2012 19:01
Håller på att byta ut mitt 200-liters (fluval Roma) mot 540-liters, bara det är ju en process då det skall stå på samma ställe.......
Har ett rum över... så första planen var att fixa ett växtakvarie med guppys/räkor i 200 litern som foder till det andra..... med co2 och hela skiten men det börjar kännas lite väl meckigt.....
Fundering just nu är att bygga en liten "land yta" eller väldigt grund yta. måtten är ca 40x50x100. Har idag en skitful "posterbakgrund" och en innerpump samt ganska stor engelsk sjösten (gissar på 4-6mm), vilka går bort. Tror tyvärr även att mina två scalarer får sätta livet till.

Tänkt mig att för det mesta behålla det som akvarium, så djupet ska nog vara 35-40 cm. (men är öppen för förslag)

Vill ha förslag/ideer på: hur skall berget byggas ? pump i berget med ev vattenfall ?

Djur ?? tänkt lite krabbor, fiskar?, (grodor har idag klogroda + kuhliålar och öronål). växter ??? hört anubis kan leva ovan vatten, skulle kunna tänka mig nåt gräs oxå
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 4 augusti 2012 19:34
Tycker du skall skriva dina frågor i projekttråden istället. I denna kategori skall enbart akvariet och tillbehören behandlas och inte djuren eller inredning som du också frågar om
#3 - 5 augusti 2012 20:13
Hur plockar jag bort det ????
#4 - 6 augusti 2012 10:29
Det finns många bra trådar om den här typen av projekt som du verkar vara inne på. Googla "falsk botten" eller false bottom". Finns även ett grodforum, frogforum.net där den här typen av lösningar diskuteras flitigt. Kolla även in pilgift.se. Du kan absolut ha en liten cirkulationspump som pumpar upp vatten på nån form av bergsformation i frigolit/sten etc där du sedan låter vattnen rinna ner i dammen eller den falska bottnen. Då har du en bra grund för en massa roliga mossor.
#5 - 6 augusti 2012 14:54
Tack för bra tips, hittade mycket matnyttigt.

kommer nog att vara mest akvarium, tänkte ett överhäng ca 15x30 från bakgrunden och sänka vattennivån ca 15 cm.
ge överhänget lite lutning så det delvis blir vattensänkt.
#6 - 6 augusti 2012 16:34
ok, så det kommer alltså vara vatten som flyter under den överhängande delen? Det hade ju varit ett perfekt gömsle för några synodontismalar, och då helst några från västafrika eller dylikt. Det passar ju till dina anubiasplaner. Fyra-fem kongotetror, 6-8 synodontis nigriventis samt en synodontis notatus. Ljus sand, mörkare bakgrund o överhäng samt det gröna i anubiasen hade blivit en perfekt färgsammansättning. Tänk dock på att malarna vill ha det rätt strömt. När jag själv hade synosar så körde jag ett kraftigt blås på 10ggr tankens volym.
#7 - 6 augusti 2012 19:04
Får nog köra med dubbla utblås hur jag än gör, ett lite lungnare till "hyllan" samt ett vanligt.

Hylla kommer ju bli lite grottlik, med ett par välplaserade stenar framför.....

2000 liter/i timmen känns dock som i häftgaste laget .....

kommer nog att investera i ett ytterfilter så det behöver inte dölja....

Annons