Lamprologus multifasciatus, vad matar ni med?

#1 - 27 april 2010 23:32
har nyligen startat upp ett 54 liters-kar med lite snäcklekare.
har testat o mata med lite mygglarver idag, och även lite spirulina flakes. men har inte sett att de har ätit något idag,
dom är helt friska allihopa och jag förstår verkligen inte varför dom inte äter, kanske är för att de nyss flyttat in?

min fråga är nu, vad matar ni era snäcklekare med?
är mycket tacksam för svar på denna förbryllande fråga! :)
#2 - 28 april 2010 00:26
jag kör med flingfoder, mysis, levande artemia, cyklops o svarta mygglarver. har aldrig sett såna matmaskiner förut!! o de ynglar av sig nåt enormt!! :)
#3 - 28 april 2010 02:40
tack så mycket för svar såhär mitt i natten! :D
har du nånsin varit med att dom inte har ätit precis i början i nytt kar?
hoppas dom får tillbaka aptiten snart,
äter dom när det flyger runt i vattnet eller ligger på botten mest förresten?
#4 - 28 april 2010 08:02
Du skulle också kunna prova med pellets i lämplig storlek. :P

De brukar inte äta sådant som hamnar på bottnen, till vuxna individer kan du även (om du vill) ge yngel från ungfödare. Så får du något att kolla på också. ;)
#5 - 28 april 2010 08:03
De äter helst omkringflytande käk. Nykläckt artemia blir de helt tossiga av! :p

Undvik helst röda mygg. :/
#6 - 28 april 2010 11:51
haha okej, synd att jag gjorde mig av med hela min "endlersodling" för nån vecka sen då :p

det får bli en tur o handla lite käk till dim idag då.
#7 - 28 april 2010 12:23
Skaffade dessa fiskar för någon månad sedan till mitt 150L Tanganyika-kar. Märkte ganska snart att de var väldigt skygga och vägrade ta mat som inte landade precis vid deras snäcka.
Skaffade sedan några Lyktögon för att locka fram dom och det funkade. Nu tar de tom mat vid ytan :p
Skulle kunna tänka mig att det beror på att om allt är helt stilla i naturen är det fara på gång men ser de andra fiskar simma så vet de att kusten är klar.
Och sen att de måste fram och hämta mat ifall inte Lyktögonen ska sno allt :D.. Men framförallt det förstnämnda.
Jag matar med fryst artemia/svarta mygg/cyclops, olika sorters flingfoder, levande föda bla. Moina och Hyalella och olika sjunktabletter.
Väldigt varierat med andra ord ;)
#8 - 28 april 2010 12:46
mina är galna i flingfoder och räkmix.

vad för mygglarver använde du? röda, svarta, vita?
#9 - 28 april 2010 19:07
Nina82 skrev:
Skaffade dessa fiskar för någon månad sedan till mitt 150L Tanganyika-kar. Märkte ganska snart att de var väldigt skygga och vägrade ta mat som inte landade precis vid deras snäcka.

Skaffade sedan några Lyktögon för att locka fram dom och det funkade. Nu tar de tom mat vid ytan :p

Skulle kunna tänka mig att det beror på att om allt är helt stilla i naturen är det fara på gång men ser de andra fiskar simma så vet de att kusten är klar.

Och sen att de måste fram och hämta mat ifall inte Lyktögonen ska sno allt :D.. Men framförallt det förstnämnda.

Jag matar med fryst artemia/svarta mygg/cyclops, olika sorters flingfoder, levande föda bla. Moina och Hyalella och olika sjunktabletter.

Väldigt varierat med andra ord ;)

ahaa där ser man, fast det blir nog inga andra fiskar där i då det bara är ett litet 54 literskar. och jag villha det som art-akvarie.
men imon ska jag in till stan och go nuts, ska handlas en massa olika frys och torrfoder , och snäckskal förstås!

dom har iallafall käkat lite röda mygg idag så det går ju framåt iallafall!
#10 - 28 april 2010 19:08
Auratusen skrev:
mina är galna i flingfoder och räkmix.

vad för mygglarver använde du? röda, svarta, vita?

det var röda mygglarver.
#11 - 28 april 2010 19:28
Har de inga snäckor ännu så kan jag tro att de är lite oroliga!
Röda mygg ska du INTE mata med!!
#12 - 28 april 2010 21:36
FishInTank skrev:
det var röda mygglarver.

fiskar från "The rift lakes" (malawi, viktoria och tanganyika) blir magsjuka av röda mygglarver, så du bör inte mata dom med det. Kan inte deras tarmar kolappsa helt av för mycket matning av röda mygg?
#13 - 28 april 2010 23:38
Auratusen skrev:
fiskar från "The rift lakes" (malawi, viktoria och tanganyika) blir magsjuka av röda mygglarver, så du bör inte mata dom med det. Kan inte deras tarmar kolappsa helt av för mycket matning av röda mygg?

tack för denna information, inga mer mygglarver där i,
svarta mygglarver borde väl funka? tänkte på hemaglobinet?
#14 - 29 april 2010 06:09
svarta mygglarver vet jag inte, det får någon annan svara på. antingen gick det eller så gick det inte att mata med mygglarver. men jag vet inte vilket det är
#15 - 29 april 2010 18:42
idag har jag matat dom med torrfoder och cyklops och dom verkar ha ätit det med ganska god aptit!
har kommit in lite snäckskal,
dom hade inte fått in på zooaffären idag iallafall ,
så det blev en tur till citygross och köpa vinbärssnäckor med vitlökssmör :P dom såg riktigt äckliga ut! men jag slet ur sniglarna o det andra äcklet o kokade skalen. så nu är det 12 snäckskal i karet på 4
multifaciatus!

slänger upp en bild senare på härligheten!
#16 - 29 april 2010 21:40
[ATTACH]30111[/ATTACH]

slängde i en kalksten idag med för att buffa upp PH:t . låg på 7,5 innan idag.
Bilagor:
#17 - 29 april 2010 21:54
det ser bra ut:)
#18 - 29 april 2010 22:14
tackar tackar!
Bilagor:
#19 - 30 april 2010 05:43
Ser mycket bra ut :)
Ett tips: Om du lägger snäckorna mer i framkant så slipper du att de gräver stora vallar mot frontglaset ;)
Gäst
#20 - 30 april 2010 11:44
Vad jag hört så är anledning till att man ej ska mata med rödamygg själva "odlingen" av dessa i gödsel mm = röda mygg är mycket sura. Vilket slår ut deras tarm/mag flora.

Till mina som jag haft har ju alltid artemia varit favoriten. Fritt flytande mat.
#21 - 30 april 2010 13:18
Nina82 skrev:
Ser mycket bra ut :)

Ett tips: Om du lägger snäckorna mer i framkant så slipper du att de gräver stora vallar mot frontglaset ;)

tackar! dom får gärna gräva hur mycket dom vill för mig! tycker bara det ser snyggt och naturligt ut :)
#22 - 30 april 2010 14:40
FishInTank skrev:
tackar! dom får gärna gräva hur mycket dom vill för mig! tycker bara det ser snyggt och naturligt ut :)

Håller med!
Men blir svårt se vad de sysslar med när all sand ligger upp mot framrutan :p
#23 - 2 maj 2010 12:27
äääh det är en värdslig sak! :D huvudsaken är att fiskarna trivs

Annons