Lamprologus Multifasciatus+Julidochromis dickfeldi?

#1 - 8 januari 2006 20:03
hej,

kan man ha några Lamprologus Multifasciatus och några Julidochromis Dickfeldi i ett 100L kar?
#2 - 8 januari 2006 20:16
Undrar också vad man kan ha för fiskar i ett 100l =)

På Herkuleszoo sa dom att Lamprologus (snäcklekare) och Julidochromis var alternativ till ett 100l, inte mkt annat att välja på, kanske Tropheus duboisi eller moorii kunde funka ett tag, men när dom blev könsmogna så behövde dom ganska mkt mer utrymme.

Skulle det gå bra att ha en Vändmal (Synodontis nigriventris) eller två med också?

Skulle vilja ha lite hjälp med förslag också =)
#3 - 8 januari 2006 20:38
Ja det skulle gå att ha dom 2 arterna i ett 100 L kar;)
snäcklekarna vill gärna ha finkornig sand,ps dt är bra om man har dubbelt så många snäckor som fiskar eller mer;)
Jullarna vill ha mycket gömställen i form av grottor som du bygger upp med stenar.
#4 - 9 januari 2006 16:09
Har lite inte så fin sand, mera som lite, lite, lite finare grus (inte alls fint egentligen, i storlek alltså, annars är det snyggt =)
Men det måste väl funka det också, eller?

Hur många fiskar är lagom av varje art, jullar och snäcklekare, kanske också nån vändmal?
Är det par av jullar som gäller, grupp på 4 snäcklekare och en vändmal, eller nåt annat som skulle funka bättre?
#5 - 10 januari 2006 19:14
Skulle Neolamprologus leleupi funka i mitt 102l med nån vändmal, prinsessa, snäcklekare eller kanske julle?

Neolamprologus leleupi är ju väligt fina =)
#6 - 10 januari 2006 19:37
[quote=Leonard]Skulle Neolamprologus leleupi funka i mitt 102l med nån vändmal, prinsessa, snäcklekare eller kanske julle?

Neolamprologus leleupi är ju väligt fina =)[/quote]

Har ni tänkt att odla fiskarna i frågan, så är det nog bäst om ni bara kör en utav arterna! Själv så har jag ett par Julidochromis regani "kipili" i ett 100 liter tillsammans med sin avkomma! Jätteskoj att se hur föräldrar och äldre syskon hjälps åt med dom minsta yngelna (har 3 genarationer).

Ps jag skulle inte satsa på leleupi eftersom den kräver ganska stora akvarium, pga av sitt temprament!

Mvh Ljungqvist.
#7 - 10 januari 2006 19:48
[quote=Leonard]Skulle Neolamprologus leleupi funka i mitt 102l med nån vändmal, prinsessa, snäcklekare eller kanske julle?

Neolamprologus leleupi är ju väligt fina =)[/quote]

Ja den sätter sej ju inte på prinsessorna iaf.. Snäcklekarna tror jag skulle klara sej bra med.. Jag har ingen erfarenhet av att den är aggresiv mot annat än artfränder..
#8 - 10 januari 2006 20:40
Jag hade iaf inte tänkt att odla, bara ha som sällskapskar =)

Hur många av varje fiskart skulle kunna vara olika alternativ till mitt 102l?
#9 - 10 januari 2006 20:44
Spelar ingen roll va du tänker :p köper du prinsessor å de e några honor å hanar så blir de väl yngel till slut :p

Svårt att seja.. Beror ju lite på vilka arter du ska ha.. Men jag skulle inte ha mer än 2arter å max4-6st fiskar av varje.. BEROENDE på vilka som sagt.. Apelsincikliden kommer ge dej problem ifall du har flera st.. Eftersom dom kommer med stor sannolikhet att jaga varandra tills de finns ett par alt 1st kvar..

Gillar du lelelupi så försök få tag på 4-5st ungfiskar så borde chansen va stor att de blir ett par av dom.. Som förhoppningsvis ska kunna leva sida vid sida.. Såg även i artbskrv att hanen går hårt åt honan vid lek..
#10 - 11 januari 2006 06:36
Om jag bara skulle ha lelelupi nu då, köpa typ 4-5st ungfiskar, skulle det funka med en vändmal också, eller kommer en att bli ihjäljagad då?

Eller skulle det kunna gå med ett par-3st leleupi, 1-2st vändmalar och 4st snäcklekare, eller ska man byta ut leleupin i detta fallet till gul julle istället?

Är det ngn chans att kunna ha vändmal med nån av dom cikliderna som nämnts i denna tråden?
#11 - 11 januari 2006 12:38
Jag kan inte svara på de riktigt för jag har inte en aning om vad vändmal är.. Men mina ancistrus klarar sej bra bland prinsessor å snäckisar. Skulle jag fått bestämma så skulle jag nog köpt 3-4leleupi.. låtit dom para ut sej till ett par.. (dom kanske går att ha ihop, fiskar är ju individer som vi) å sen kanske eventuellt testat med snäcklekare.. Men du får nog va beredd på att de kanske kan gå vilt till.. Men å andra sidan så slåss dom ju inte om samma revir

Lycka till ... Å grattis till ett bra fiskval :p
#12 - 11 januari 2006 21:01
Tack för all hjälp nu!!

får ta o fundera lite nu, har inte riktigt fattat om man ska ha snäcklekare i grupp eller par.
Julidochromis och Apeilsinciklid ska väl va i par (varje art i par för sig alltså =) (vuxna), eller har jag fattat fel?

Vändmalen jag tänker på är Synodontis nigriventris kolla på: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=364
#13 - 11 januari 2006 23:14
Leleupi går nog helst i par el ensam... Jullar vet jag ej.. Snäcklekare är väl lite olika tror jag.. Brevis tex. går jättebra i grupp, men bildar par när dom leker..
#14 - 12 januari 2006 13:26
Okej, tack!

nån som vet hur de e me juldochromisar?
#15 - 12 januari 2006 19:33
snäcklekare kräver jättefin sand då dom är nitiska grävare.. Har själv 4 multifaciatusar i ett 54 liters akvarium. Behöver inte heller så många snäckor... Vi har fem på fyra fiskar. Ju mer snäckor desto mer yngel och dessa fiskar får massor...
#16 - 12 januari 2006 19:38
[quote=Leonard]Tack för all hjälp nu!!

får ta o fundera lite nu, har inte riktigt fattat om man ska ha snäcklekare i grupp eller par.
Julidochromis och Apeilsinciklid ska väl va i par (varje art i par för sig alltså =) (vuxna), eller har jag fattat fel?

Vändmalen jag tänker på är Synodontis nigriventris kolla på: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=364[/quote]

multifaciatusar vill vara mer än ett par iallafall..:)
#17 - 12 januari 2006 19:41
Så då är dom kanske inte så bra med mitt grus, typ 1-2mm, hade nog ändå tänkt mig Apelsinciklid och nån mal, fick tips om Synodontis petricola istället för Vändmal.

Står att man ska ha en grupp fiskar av Synodontis petricola i i början och att de sen blir enslingar, ska man göra det eller tror ni att det funkar att köpa ett par eller bara en fisk?
#18 - 12 januari 2006 20:01
[quote=Leonard]Så då är dom kanske inte så bra med mitt grus, typ 1-2mm, hade nog ändå tänkt mig Apelsinciklid och nån mal, fick tips om Synodontis petricola istället för Vändmal.

Står att man ska ha en grupp fiskar av Synodontis petricola i i början och att de sen blir enslingar, ska man göra det eller tror ni att det funkar att köpa ett par eller bara en fisk?[/quote]

Våran sand är 0,3-0,7 mm, som vi har till våra multisar annars så är det en väldigt trevlig fisk.[:o]
#19 - 13 januari 2006 06:45
Hur tror du det funkar med mitt grus?
#20 - 13 januari 2006 10:32
[quote=Leonard]Hur tror du det funkar med mitt grus?[/quote]

Nej det är för grovt för snäcklekare tror jag... I allafall om dom ska må bra..;)
#21 - 13 januari 2006 19:33
Okej, men det kanske funkar för Apelsinciklider, Synodontis petricola och Julidochromis ornatus (dte var den jag tänkte ha), eller vd tror ni?
Kanske skulle at o blanda ut det gruset jag har med finare rådasand, typ 0,8-1,2mm, eller skulle det va ännu finare än så isf?
#22 - 14 januari 2006 00:28
[quote=ciklider]Nej det är för grovt för snäcklekare tror jag... I allafall om dom ska må bra..;)[/quote]

Ska inte dra alla över en kam, brevis tex. gräver inte alls..
#23 - 14 januari 2006 12:10
tack
#24 - 14 januari 2006 13:22
Nej Brevis gräver kanske inte... Men för att den ska trivas som bäst så ska den ha finkornig sand.. Prova du med finare rådasand och se.. Det kanske går bra.. Julidochromis gräver också en del... Fast du kan ju alltid testa och se.. Apelsincikliden vet jag inte så mycket om tyvärr, vet bara att dom här fiskarna gillar finkornig sand...:)
#25 - 15 januari 2006 16:39
Kan nån rekomendera en Julidochromis-art, jag e inte så haj på afrikanska ciklider =) ?
Är det bara Lamprologus Brevis av snäcklekarna som inte gräver (så mkt iaf)?

Malarna måste ju klara sig med det gruset jag har nu iaf, 1-2mm, skulle jag tro att det är, eller?
Hur många malar är lagom, är det 1 om man har den med typ 2 Apelsinciklider o 2 Julidochromis?
Dom fiskarna räcker väl till ett 102l, eller kan man ha fler, av vlika arter isf?

Hoppas inte att ni tycker ja e jobbig som inte kan, men om nån vet så kanske ni kan hjälpa mej =S
#26 - 17 januari 2006 06:37
Jag har ju aldrig haft nån tangangika (svårt att stava =) innan så jag vet ju inte så mkt om dom...
Ska dom ha typ 23-26 grader?
Och pH 7.8-9?
Hur höjer man pH:t?
Vad är det kalksten (eller hålsten som det heter i akvariaffärerna) gör med vattnet, högre pH/KH?
Vilket KH?
Vilket GH, eller spelar GH och KH ingen större roll?
#27 - 17 januari 2006 14:24
[quote=Leonard]Jag har ju aldrig haft nån tangangika (svårt att stava =) innan så jag vet ju inte så mkt om dom...
Ska dom ha typ 23-26 grader?
Och pH 7.8-9?
Hur höjer man pH:t?
Vad är det kalksten (eller hålsten som det heter i akvariaffärerna) gör med vattnet, högre pH/KH?
Vilket KH?
Vilket GH, eller spelar GH och KH ingen större roll?[/quote]

Temp riktigt, ph riktigt hur du höjer ph tillför bikarbonat...
#28 - 17 januari 2006 14:27
ps vart har du tänkt att köpa dina tanganyika? Köp dom på nols ciklidhobby försäljaren kan svara på alla dina frågor... Han är jätte duktig på tanganyika..
#29 - 17 januari 2006 16:32
Okej, tack för tipsen.

Hade föresten ingen aning om vart jag skulle ha köpt fiskarna =)
Men Nols ciklidhobby ligger ju inte suoerlångt bort heller får se...

Jag trodde att man höjde KH:t med bikarbonat, är det verkligen pH som stiger då?
#30 - 18 januari 2006 08:01
[quote=Leonard]Okej, tack för tipsen.

Hade föresten ingen aning om vart jag skulle ha köpt fiskarna =)
Men Nols ciklidhobby ligger ju inte suoerlångt bort heller får se...

Jag trodde att man höjde KH:t med bikarbonat, är det verkligen pH som stiger då?[/quote]

Ja ph stiger också och kan inte överstiga 8,3 är super bra... Du vet alltid att du har bra kh och ph..:D
#31 - 18 januari 2006 08:26
Kom ihåg att göra ett vattenbyte bara innan du häller i bikarbonat. Annars kan det stigande pH-värdet göra att ammonium som finns i vattnet omvandlas till ammoniak och då ligger firrarna pyrt till. Gör du vattenbyte innan så får du bort en hel del av det eventuella ammoniumet.
#32 - 18 januari 2006 10:56
Byter ca 50% vatten/vecka, så ja kan ju ha i bikarbonat då, eller ska man ha i typ varje da?
Finns väl bikarbonat att köpa på ICA och så, eller vart annars, akvarieafärer?
#33 - 18 januari 2006 12:18
Nej, du behöver bara ha i i samband med vattenbyte. Bikarbonaten försvinner ingenstans (såvida du inte har extremt mycket bikarbonatätande växter). Det går att köpa i vilken mataffär som helst. Eller så kan du höra dej för om storpack på nåt bageri eller så. Dom har säkert storpack på ÖB och liknande också.
#34 - 18 januari 2006 12:55
nols ciklidhobby tar 30 spänn för 1 kg bikarbonat.[:D]
#35 - 18 januari 2006 19:40
Okej, tack så mkt för all info =)

Hur mkt bikarbonat är lagom att ha i vid vattenbyte i ett 102l (~100l)?

Annons