Lamprologus Multifasciatus information

#1 - 9 januari 2013 13:04
Har lärt artsbeskrivningen här på Zoopet men behöver lite information från er akvariefantaster som har hållt fisken. Jag har just nu en grupp på 6st multisar (cirka 2-2.5cm stora) i ett 54L akvarium som är inrett med mycket snäckor och gömställen. Jag har några funderingar angående dem:

1.När börjar man se skillnad på hanar och honor?
2.Gräver både hanar och honor lika mycket? Bara en av mina sex multisar har grävt, och det har vart intill en stor vulkansten som han har försökt gräva "under".
3. Hur ofta bör man mata dessa fiskar? Mina har vart lite kräsna med att ta flingfodret, har dock cyclops hemma.
4. När är dem könsmogna?
5. Tror ni att det funkar att hålla 6st även senare i akvariet då dem är äldre?
6.Just nu håller 2st av dem lite mer ihop än dem andra, resten har liksom tagit varsin hög med snäckor i akvariet, skulle detta kunna betyda att jag har största andelen hanar?

En Bild: http://www46.zippyshare.com/v/56865880/file.html
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 9 januari 2013 13:44
1/ Nja, utseendemässigt så kommer du nog aldrig direkt att kunna se skillnad på dom. Utan det handlar mest om deras beteende och visst om man är erfaren akvarist och kan könsbestämma fiskar genom att jämföra deras könsöppning så kan man det på vuxna fiskar. Sedan är det ju ofta som så att hanarna blir lite längre, medan honorna är lite rundare.
2/ Lite individuellt, men hanar brukar gräva mest.
3/ Som alla andra fiskar dvs 1-2 ggr per dag och aldrig mer än vad som äts upp på några minuter
4/ Vid 6-12 månaders ålder
5/ ja varför inte
6/ Nja, är det 2 grupper så tyder väl det mest att du sannolikt åtminstone har 2 hanar
#3 - 9 januari 2013 18:33
1/ Nja, utseendemässigt så kommer du nog aldrig direkt att kunna se skillnad på dom. Utan det handlar mest om deras beteende och visst om man är erfaren akvarist och kan könsbestämma fiskar genom att jämföra deras könsöppning så kan man det på vuxna fiskar. Sedan är det ju ofta som så att hanarna blir lite längre, medan honorna är lite rundare.

2/ Lite individuellt, men hanar brukar gräva mest.

3/ Som alla andra fiskar dvs 1-2 ggr per dag och aldrig mer än vad som äts upp på några minuter

4/ Vid 6-12 månaders ålder

5/ ja varför inte

6/ Nja, är det 2 grupper så tyder väl det mest att du sannolikt åtminstone har 2 hanar

I min burk verkar hanar och honor gräva lika mycket. Det verkar som att när det är dags för yngel gräver fram för allt honan lite extra och bygger en 'arena' runt sina snäckor medans hannarna gräver tidigare för att locka en hona till bra formation av snäckor
#4 - 9 januari 2013 20:25
simpson skrev:
I min burk verkar hanar och honor gräva lika mycket. Det verkar som att när det är dags för yngel gräver fram för allt honan lite extra och bygger en 'arena' runt sina snäckor medans hannarna gräver tidigare för att locka en hona till bra formation av snäckor

Hur stora skall de vara för att vara könsmogna? Hur ser du skillnad på hanar/honor förutom att hanen blir större i slutändan?
#5 - 9 januari 2013 20:37
Film: http://www39.zippyshare.com/v/91067865/file.html

Nån som vågar könsbestömma fiskarna i filmen :P
#6 - 9 januari 2013 21:39
Här får du en helt färsk film av mig :)

" target="_blank">
#7 - 9 januari 2013 21:49
Här får du en helt färsk film av mig :)

" target="_blank">

Mycket fint kar! Helt klart nått sånt jag ska ta å fixa iordning i studentlyan så fort ja kommer tbx efter jullovet :) Hur stort är det?
#8 - 9 januari 2013 21:52
mert91 skrev:
Mycket fint kar! Helt klart nått sånt jag ska ta å fixa iordning i studentlyan så fort ja kommer tbx efter jullovet :) Hur stort är det?

standard 222 :)

Det ska till mer alger, annars är det ett rätt skönt kar :)
#9 - 9 januari 2013 22:01
standard 222 :)

Det ska till mer alger, annars är det ett rätt skönt kar :)

Hur får man alger bäst att växa?
#10 - 9 januari 2013 22:03
mert91 skrev:
Hur får man alger bäst att växa?

Jadu, hade jag svaret på den så hade jag även haft svaret på hur man inte får dem att växa..

Det får bli skitigt med tiden helt enkelt :)
#11 - 9 januari 2013 22:11
Haha :D Får vänta och se.
#12 - 9 januari 2013 22:50
mert91 skrev:
Hur stora skall de vara för att vara könsmogna? Hur ser du skillnad på hanar/honor förutom att hanen blir större i slutändan?

Mina stora arga multisar (cirka 5cm långa) verkar ha mutat in sina revir, och bråkar en del med varandra etc. De fiskar som är i halva storleken simmar helt oantastat genom dessa revir etc om de vill, tills ibland då de mindre hugger argt på allting utom en stor och kanske en till mindre och 'vaktar' en snäcka.
Någon dag senare kan jag se yngel ur denna snäcka.

Jag har helt enkelt antagit att de stora är hanar och flera av de mindre som sedan vaktar yngel är honor. Nu finns det säkert några växande hanar som inte är så stora än... Men jag tror inte de ynglar.

Har blivit förvånad nu då 2 sista yngelomgångarna har varit från riktigt små honor, tror inte mer än 1,5cm långa och ganska smala. Så frågan är vad mina mittemellan är för kön?
#13 - 10 januari 2013 10:28
Spelade in ett klipp igår på ett multispar med yngel, ett äldre och 7st mindre:
" target="_blank">

Det blir rätt så stor skillnad på hane och hona när de blir ett par år.
#14 - 19 januari 2013 19:13
Ursäkta att jag kapar tråden så här men jag måste bara fråga, jag är intresserad av att köpa yngel om ni har några ni vill bli av med. Jag bor i Linköping, skicka gärna ett PM om det är av intresse.
#15 - 27 januari 2013 19:47
Jag har 9st i mitt 54L:s akvarium, är inte hundra på fördelningen, ev 2 hanar och resten honor. Har för närvarande 2 kullar med yngel.
&feature=youtu.be" target="_blank">
&feature=youtu.be
#16 - 28 januari 2013 15:08
Så här ser det ut:
#17 - 1 februari 2013 19:51
Alltså, jag har tittat och funderat på snäcklekar och när jag såg den här filmen, så är jag övertygad om att jag vill ha dom. Tack för att du delade med dig av en sådan fin film. :)
#18 - 4 februari 2013 18:15
Mert91 har två hanar i mitten. En yngre(något mörkare) och en äldre (lite blekare). I övrig såg man romstinna honor till bak till vänster och framme till höger.
#19 - 8 februari 2013 16:18
De är lite tuffare nu de små ynglen och mamma städar :)
" target="_blank">
#20 - 21 februari 2013 12:18
Jag har nu 5 honor med 7 kullar sammanlagt, jädrar va de kan :)
#21 - 9 mars 2013 19:29
Jag kapar tråden lite till då det rör sig om samma fisk.
När kan man börja plocka ynglen, har i skivandes stund 5 honor med yngel och de har 7 kullar sammanlagt så det rör sig om några stycken. En hona har 3 generationer yngel.

Annons