Lamprologus multifasciatus

#1 - 26 september 2010 07:18
Har precis kommit över ett kar på strax över 50 liter (så jag kan stilla min törst i väntan på min stora tank)

och jag undrade om det är tillräckligt för att ha Lamprologus multifasciatus i?
#2 - 26 september 2010 07:44
Tillägg:
Om Lamprologus multifasciatus inte funkar. Finns det någon ciklid över huvudtaget som funkar i en såpass liten tank?
#3 - 26 september 2010 07:49
Lamprologus brevis kanske skulla passa bättre?
#4 - 26 september 2010 08:13
nä, ta multifasciatus. dom passar bra där. jag har endast dålig erfarenhet av brevis. tråkiga och himmla agressiva
#5 - 26 september 2010 08:23
Auratusen skrev:
nä, ta multifasciatus. dom passar bra där. jag har endast dålig erfarenhet av brevis. tråkiga och himmla agressiva

Tror du det? För här på zoopet står det ju typ att brevis är den snällaste cikliden som existerar lr nått dylikt xD
Men så du tror alltså att 52liter räcker åt multi? Hur bör tanken inredas, och har dom väldigt speciella behov? :)
#6 - 26 september 2010 08:34
nä, de enda behoven dom har är fin sand och snäkor.

och och inred med mycket snäckor (äppelsnäckskal eller vinbergssnäckskal funkar). använd fin sand, köp blästersand hos biltema eller jula. den kostar 49 kr/25 kg och den behövs inte sköljas som många andra man köper hos akvarieaffärerna behövs. det sparar både pengar, tid och slit :) blästersand är en av de populäraste till malawi och tanganyikaciklider.

sedan behöver du iaf ha lite stenar. ta och sätt lite få stenar i mitten, så de inte behöver se varandra hela tiden. fast möblering sköter dom bra själva :)

ta 1+4. om du har två hanar kan det bli mycket bråk mellan dom i ett sånt litet kar, så endast 1 hane
#7 - 26 september 2010 08:52
underbart. Här fick man massa info på nolltid, tack så mycket =) Detta ska jag följa till punkt och pricka ^^, Så.. En hane och fyra honor?
Men vad gör jag OM dom ynglar? Måste jag göra mig av med alla yngel direkt?
#8 - 26 september 2010 09:10
nej, dom kan gå kvar. ciklider har den förmåga att ta hand om sina yngel.

men det är bra att lägga i flera snäckor i t. ex andra hörnet. för ynglen vill sedan gå och utforska och hitta en egen lite koloni brevid sina föräldrar
#9 - 26 september 2010 09:13
Auratusen skrev:
nej, dom kan gå kvar. ciklider har den förmåga att ta hand om sina yngel.

men det är bra att lägga i flera snäckor i t. ex andra hörnet. för ynglen vill sedan gå och utforska och hitta en egen lite koloni brevid sina föräldrar

Fantastiskt =D Behöver man oroa sig för defekter vid incest?
#10 - 26 september 2010 11:01
nä, ingen fara med det. isåfall får du flytta ynglen till ett annat kar.

och många av dom som odlar kör endast incest. för då ska de få lika vackra färger som föäldrarna (allt beror på gener)
#11 - 26 september 2010 16:55
Fundering:
Är inne på akvarieudstyr för tillfället och kollar vad dom tar för specialbeställda akvarium. Tänker eftersom LM behöver mycket botten, men lite höjd (om jag fattat saken rätt) så kan man få ett snyggare utseende genom att ta måtten:

Längd: 80cm
Djup: 35cm
Höjd: 20cm

Vilket ger ett kar på fjompiga 56 liter, men utrymmet för fisken blir ju väldigt mycket mer än i en vanlig 50litare. Sen skulle nog en sån tank se rätt skön ut, tror jag iaf ^^
Synpunkter, tack :)
(skulle kosta 900 med genomskinligt silikon och täckglas)
#12 - 26 september 2010 18:36
det är upp till dig:). men visst, det blir mera utrymme för dom
#13 - 27 september 2010 05:49
haha, glömde bort en viktig detalj när man handlar från danmark: Frakten :P

Men... Vet du om LM hoppar? Alltså, kan man skippa täckglas?
Och om man måste ha täckglas, är det noga med att det är tätt?
#14 - 27 september 2010 06:00
Oj, nu dök det upp massa frågor i mitt lilla huvud ^^ Vart så upptagen med att planera mitt asien att jag glömt bort planeringen av denna tank.

Iaf:
Hur stark ström vill dom ha i vattnet?
Krävs doppelidoppvärmare?
Jag läste på typ ciklidförbundet lr nått att dom uppskattar om man har fisk som går uppe vid ytan, att detta skulle få do matt släppa garden lite. Stämmer detta? Och om det stämmer, vilken fisk skulle man kunna ha tsm med den då?
#15 - 27 september 2010 07:33
I ett så litet akvarium är det nog bäst att ha multisarna för sig själv. Själv brukar jag föra in nytt blod ca var 4:e generation. De gillar viss ström, men inte för mycket - då yr ju deras älskade snäckskal ihop med sand. :)
De är duktiga på att hoppa, så täckning rekommenderas.
#16 - 27 september 2010 14:48
detdär med fisk uppe vid ytan har jag aldrig hört förut

Annons