Lamprologus lelupi

#1 - 12 januari 2007 19:26
Nån som haft dessa vackra fiskar?

Hittar inte direkt nån vettig info på nätet eller här inne går dom under nåt annat namn verkar kallas Lelupi eller LeuLupi i handeln.

Är det nån som haft dessa och kan berätta lite mer?

Har hittat en annan sida med en bild på dom här

Tacksam om nån kunde bidra med info kunde även vara kul att få med denna fisk i artbeskrivningen här på zoopet om den inte redan finns.
#2 - 12 januari 2007 19:36
Såg nu att den fanns här som gul apelsin ciklid har nog stavat fel :) men vill gärna veta om nån har erfarenhet av denna fisk?
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 12 januari 2007 21:31
Jag har haft den några gånger men jag tycker nog Zoopets artbeskrivning säger det mesta
#4 - 12 januari 2007 21:48
netweaver skrev:
Såg nu att den fanns här som gul apelsin ciklid har nog stavat fel :)

Japp, det stavas leleupi :) En del affärer verkar stava som krattor, så det är nog inte alltid lätt att hitta info om dem, när man söker efter hur affärerna har stavat.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=39
HazelCR
#5 - 13 januari 2007 05:00
Jag har haft den några gånger men jag tycker nog Zoopets artbeskrivning säger det mesta

Jag kan tillägga att mitt par framförallt hanen gärna jagar undan gula fiskar.
Alltså firrar i samma färg ligger taskigare till.

Jag hade väntat mig att paret skulle var som vilda furier i sin yngelvård, mycket mer agro än t.ex. paletter. Men inte då. De vaktade de sprattlande ynglen i några dagar, sedan blev yngelvården betydligt sämre än vad den är för paletter.

Min erfarenhet av firren grundar sig dock bara på ett enda par samt några kullar yngel.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 13 januari 2007 09:41
Jag tycker nog att det är en av de tuffaste fiskarna jag haft och att den mycket väl lever upp till sitt rykte.
Dock skall väl sägas att jag också haft dem i rejält stora akvarier (700 liter) och då har det gått hyfsat att ha fler än ett par i akvariet
HazelCR
#7 - 13 januari 2007 10:59
Jag blir riktigt sugen på att försöka ha fler i mitt kar för att se hur det blir då.
Som jag skrev har jag bara ett enda par som gått i drygt 400 liter och nu 720 liter. Jag har några ungfiskar kvar sedan sista kullen. Jag får spara dem och tussa ihop dem med föräldrarna om någon månad.
Yngel som fått gå kvar hos föräldrarna har inte alls klarat sig i karet.
#8 - 13 januari 2007 12:32
Tror jag hoppas denna fisk också då.... samma sak varje gång man hittar nåt kul :)

Det här med ciklider kanske jag ska lägga på hyllan :(

Annons