Lamprologus caudopunctatus - Odling

#1 - 1 augusti 2006 00:59
Hej!
Undrar om det är någon som har erfarenhet av odling av Lamprologus caudopunctatus? Har fått lyckad lek med ca 30 frisimmande yngel tre gånger, men som efter ett par veckor mystiskt försvinner. jag kan se att de aktivt letar mat och äter maten så de borde inte svälta. ser helt pigga ut, men sen spårlöst försvunna! har en tredje-hjulet-fisk i samma kar som jag inte vet är hona eller hane. den är tillsynes duktigt bortjagad och har inte verkat speciellt intresserad av ynglen....men är det han/hon som är boven? eller är denna art svår att dra upp? har googlat massa men inte lyckats hitta så mycket information. ALL information mottages tacksam :)

här är en bild på mammsen och småglina <3
http://www.zoonen.com/res/user/537371/galleri/827627/p1100458_orig_SE.jpg
#2 - 1 augusti 2006 05:53
Jag tror det är den tredje firren som är boven. Har varit i samma sits med 1+2 Caudopunctatus. Den "tredje" honan såg ut att inte komma åt ynglena men jag tog henne på bar gärning.
Flyttade ynglena till ett eget kar, matar med nykläckt artemia 2ggr/dag. Växer på fint och får kraftig färg i ryggfenan av det.
#3 - 1 augusti 2006 22:34
aah okej....kanske ska fundera på att flytta den tredje boven då kanske hmmm.... har tyvärr inget yngelakvarium att flytta ynglerna till, hade vart lätt annars då det bara är att flytta snäckan :) eller är det så illa att jag måste införskaff ett nytt kar haha
tack för svaret!
#4 - 2 augusti 2006 12:58
Är ju en bra anledning att skaffa ett kar till ;)
Jag började med ett 43l med ett luftdrivet filter, så det behöver ju inte kosta så mkt. Bra att ha ett extra kar i viket fall, sjukdom, yngel osv...
Vad har du för övrig fisk i akvariet?

Tror föräldrarna kan bli lite otrevliga mot sina småttingar när det är dax för nästa lek. Mina Caudopunctatus går just nu i ett 375, och de är i full gång att leka igen så övriga invånare får snällt finna sej i att det är Caudopunctatusen som bestämmer.

Annons