Lamprichthys tanganicanus

#1 - 27 mars 2007 20:16
Fick hem en grupp på 20 tanganyika killis i tors. tycker allt har funkat bra fram till nu. dom tog i princip direkt både fryst och fling foder. men tycker nu att en av dom är lite segare än dom andra. har lagt ut en bild här. http://web2.ciklidbladet.se/forum/showthread.php?t=55649
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 27 mars 2007 20:43
Dom brukar ju vara rätt känsliga under transporter samt en tid därefter, men har de väl acklimatiserat sig så brukar det inte vara något större problem bortsett från att de är ena jäklar på att hoppa ur akvariet.
Utifrån fotot är det omöjligt att säga något
#3 - 28 mars 2007 07:24
nä bilden är inte den bästa men är inte helt lätt att få någon vettig bild med min kamera och fiskar som aldrig står stilla. Men tycker att den är lite rund om buken. så misstänker förstopning. Någon som vet ifall dessa är känsliga mot soten el liknande sjukdommar?
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 28 mars 2007 07:34
Njä, speciellt känslig för förstoppning är den inte.
Men det klart det lever ju av små ryggarsdlösa djur så lämpligt foder ör ju sådant som cyklops etc.
Det är ju inte så smart att hålla den ihop med fiskar som lever av vegetabilier då kan det nog bli problem
#5 - 28 mars 2007 07:44
Njä, speciellt känslig för förstoppning är den inte.

Men det klart det lever ju av små ryggarsdlösa djur så lämpligt foder ör ju sådant som cyklops etc.

Det är ju inte så smart att hålla den ihop med fiskar som lever av vegetabilier då kan det nog bli problem

dom snor ju iofs lite av tropharnas foder. men jag har gett killisarna annat foder (cyklops och räckmix med hög väldigt hög andel räckor, lite musslor och tosk som bindemedel vitaminer osv osv(det som jag ger till discus scalarer rockan m.m) men det är ju klart dom hinner ju ta rester från tropharnas mat. Men tror du att det ska ha någon större betydelse? för det är ju inga stora mängder dom får i sig.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 28 mars 2007 07:51
Danne_K skrev:
Men tror du att det ska ha någon större betydelse? för det är ju inga stora mängder dom får i sig.

Tarmen är inte stor så det krävs inte mycket
Sedan vet jag inte vad du menar med att "de får annat forder" - går de inte i samma akvarium. I så fall lär de äta vad som erbjuds.
Så att ha både troffar och tanganyika killis i samma akvarium tycker jag inte är någon bra kombination
#7 - 28 mars 2007 08:01
Tarmen är inte stor så det krävs inte mycket

Sedan vet jag inte vad du menar med att "de får annat forder" - går de inte i samma akvarium. I så fall lär de äta vad som erbjuds.

Så att ha både troffar och tanganyika killis i samma akvarium tycker jag inte är någon bra kombination

dom är ju på helt olika platser i tanken så att ge dom olika foder är inte allt för svårt man matar killisarna på ena sidan av tanken och tropharna på andra. men det är ju klart lite små rester från tropharna virvlar ju runt så en liten del kan dom ju få i sig.
#8 - 28 mars 2007 08:04
Fodret är inte problemet.
Ta det lugnt med dem bara.
#9 - 28 mars 2007 08:16
Azur skrev:
Fodret är inte problemet.

Ta det lugnt med dem bara.

det låter ju bra. men börjar fundera lite nu. brukar det inte oftast vara så att problemet när rovfiskar el insäkts ätande fiskar tar vegetabiliskt foder att dom oftast har problem att ta till vara på näringen i fodret och att det pga av detta kommer ut andra vägen och skitar ner vattnet? brukar väll vara värre åt andra hållet när fiskar som äter mycke vegetariskt börjar äta mycke insekter och fisk? (även om det finns nu gott om exempel på folk som matar med mygglarver osv till trophar och får det att funka bra)
#10 - 28 mars 2007 08:27
Planktonätare är bra anpassade till ett omväxlande foder, så om de får foder rikt på vegetabiliskt foder innebär det bara att de får i sig lite mindre protein; det dör de inte av.
Det är nog riktigt att det lättare blir problem när växtätare får protein och fettrikt foder - fast även där verkar det som du säger finnas fler faktorer inblandade än bara näringsvärdet på fodret.
#11 - 28 mars 2007 16:48
verkar som att det ordnade upp sig. det är lika bra fart på alla nu och ingen verkar då ha någon svullen buk. Kanske är jag som är lite hypokondrisk när jag reagerar så fort någon beter sig lite underligt. Men skulle inte vara kul om det hände dom något nu när jag änterligen har fått tag på dom (har verkligen fått söka för att få tag på dom. har vart så nära flera gånger men då har dom varit slut el av någon anledning inte kommit med osv). Och sen så kostade dom ju nån krona med..
#12 - 1 april 2007 12:05
Vaknade nyss (har jobbat natt) och gick i vanlig ordning fram till tanganyika tanken för att mata. men fick häjda mig när jag sträckte mig efter matburken. Men vad killisarna leker ju!.
Nu tror jag ju inte att någon kommer att klara sig men var ju ändå riktigt kul att se. Förväntade mig inte riktigt att dom skulle leka redan särskilt inte med tanke på hur små dom fortfarande är.

Annons