Lamprichthys tanganicanus

#1 - 14 november 2006 21:51
Har lite funderinga på att inskaffa dessa till ett av mina tangayika akvarier. nu började jag fundera lite på om det finns olika populationer i sjön eller om alla är lika? Är det något jag ska tänka på innan? har heltäckande lysramp så dom borde inte lyckas hoppa ut. Har tänkt att dom ska gå ihop med trophar och sandlekare detta borde väll knappast vara något problem. Akvariett är 160cm långt och på 528l. Tänkte skaffa en grupp på ca20 individer tycker ni detta är lämpligt många?
#2 - 17 november 2006 19:21
I senaste numret av Killibladet finns en artikel om L. tanganicanus.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 17 november 2006 19:32
De ser i stort sett likadana ut runt hela sjön.
De är rätt känsliga och risken finns att det blir väl tufft ihop med troffar. Troffar behöver ju också rätt mycket ljus till skillnad från denna och även en del sandisar.
Killina vill också ha mycket fryst smått foder medan troffarna behöver mycket grönt.

Vill du odla på dom är ett artakvarium att föredra
#4 - 18 november 2006 00:04
har väll inte riktigt tänkt odla på dom så de är kanske inte några problem. men är ju alltid roligt om det blir nått yngel som klarar sig. trophar behöver mer ljus vad menar du med det?
Har tropharna just nu ihop med callochromis pleurospilus "kigoma" vilket funkar klockrent dom bryr sig inte om varandra. visst tropharna vill ha mera grönt men tycker det funkar bra me räckmixen jag kör till båda. sen så kan man ju ge killisarna lite flugor från odlingen jag har till pilgifts grodorna.

Annons