lampor?

#1 - 1 juni 2007 17:48
Skulle det gå att använda såna här lysdioder som belysning till ett akvarium?

http://www.upplyst.se/index.php?cPath=21&osCsid=3bb44c5b7cf336e697d207a05be53330
#2 - 1 juni 2007 18:36
För att skapa en färg effekt men inte för att ha växter om man inte har löjliga mängder med dioder.
det finns en annan tråd om just led´s du hittar rätt mycke i den tråden...
#3 - 4 juni 2007 16:37
fins ju en kille som kör saltvatten med dioder o korall kräver rätt mycket
#4 - 4 juni 2007 20:52
NiXoN skrev:
För att skapa en färg effekt men inte för att ha växter om man inte har löjliga mängder med dioder.

det finns en annan tråd om just led´s du hittar rätt mycke i den tråden...
Jasså! Har du bevis för det?
Bilagor:
#5 - 5 juni 2007 20:29
(GasseG)Jag har själv prövat och det var ingen höjdare, 19 liters kar med 40vita 10 blå led´s. Växterna blev rangliga och tråkiga fast de synliga ljuset var rätt behagligt.
Jag kommer inte ihåg specen för dioderna men dom var dom kraftigaste standard dioder som jag hittade.
Jag baserar utlåtandet mest på mitt lilla test samt det jag läst om andra som prövat.
Dessutom känns det rätt väsentligt att notera hurpass kostnadseffektiva dom är med tanke på arbetet som behövs för att montera större möngder led´s.
Det känns mera som om det handlar mer om ett special intresse än effektivitet ännu i dagens läge, men jag är rätt övertygad om att led´s kommer att vara standard belysning i akvarier om några år.

Ps. jag bytte till ett 11w PC rör som var klart effektivare.

(mayday) Vore kul och se vad han har för nått i karet och hur djupt det är samt konstruktionen på belysningen typ av lampor och mängden.
Sen så är inte alla koraller ljuskrävande, det finns även en hel del som inte använder sig av fotosyntes.
#6 - 5 juni 2007 21:36
Är det någon som vet om man kan få tag i T5or 8W lysrör som gynnar växterna, typ som aquarelle.
#7 - 6 juni 2007 00:57
NiXoN skrev:
(GasseG)Jag har själv prövat och det var ingen höjdare, 19 liters kar med 40vita 10 blå led´s. Växterna blev rangliga och tråkiga fast de synliga ljuset var rätt behagligt.
Ungefär 4 watt belysning....ja det kan vara lite klent.
#8 - 6 juni 2007 15:47
4 watt kan räcka när inte allt går åt för att skapa värme... jag menar, jag kan sätta en teslaspole på var sida om karet som drar miljontals watt, men ändå få kass belysning... det handlar väl om lumen, inte om watt?
#9 - 6 juni 2007 16:11
Hmm. Om vi räknar solen som en ren ljuskälla så ligger den på i runda slängar 1000 watt/kvadratmetern vid optimal instrålning, vilket ger oss ett medelvärde på 500 watt/kvadratmetern. Det betyder att för ett 40x20 cm akvarium så ska man ha omkring 40 watt fotoner. Hur man än vrider och vänder på det så är 4 watt för lite hur bra utbyte till fotoner man än har!
#10 - 11 juni 2007 13:20
Hur jävla effektiva LED lampor du än har så tror jag inte att 4 W LED motsvarar mer än 8 W i lysrör (jag förutsätter vit huv eller reflektor förståss)..

Räcker 8 W lysrör är en bra fråga ? Om inte lär inte 4 W LED heller göra det
#11 - 11 juni 2007 15:47
okej okej, jag får väl ge mig, men watt är inte allt...
kör på 8w t5 lysrör (från classe) i mina 60liters, det är ju dock inga växtkar... men ceratopterisen, javamossan och pellian växer ändå...
#12 - 11 juni 2007 18:58
Vandal skrev:
okej okej, jag får väl ge mig, men watt är inte allt...

kör på 8w t5 lysrör (från classe) i mina 60liters, det är ju dock inga växtkar... men ceratopterisen, javamossan och pellian växer ändå...

Vet du någon som säljer sådana rör. Finns de som Aquarelle eller aquastar?
#13 - 12 juni 2007 15:14
har sett i nån saltvattensbutik... minns inte vilken dock... jag kör på de som följer med armaturen... funkar det också om man inte är växtakvarist...
#14 - 12 juni 2007 20:05
Det är ju trevligt att stoppa ner lite växter, så det skulle ag nog vilja förstås.
#15 - 14 juni 2007 14:45
japp... tror det var på drakfisken de hade btw...
länk till hemsidan finns nog på saltvattensguiden...

Annons