Lämpligt grus till pansarmalar?

#1 - 3 augusti 2005 10:20
Hej, jag är nybörjare på det här med akvarium, vi har ett akvarium med platy, molly, guppy och kampfisk. Har även 3 pansarmalar och 2 Ancistrus. Nu undrar jag om vi har olämpligt grus till dessa? Vi har Engelsk sjösten och jag läste nyligen i en bok att pansarmalar behövde ha fint grus.

Måste jag byta nu direkt eller kan jag vänta ett tag tills vi gör en hel-städning av akvariet, vi har bara haft igång det sedan i juni så det känns lite tungt att behöva nyinreda det nu igen.

Mvh Annelie/Djinn
#2 - 3 augusti 2005 10:48
Dom behöver inte ha fint grus men gillar det, det viktigaste är att den inte är vasst och det är ju inte ditt !
#3 - 3 augusti 2005 10:50
...brukar man inte säga att bottenmaterialet ska vara utan vassa kanter så inte malar förstör sina skäggtömmar? jag kan fortfarande för lite om akvarium men jag har för mig att engelsk sjösten är sån där som är ganska bra "rundade" eller hur man ska säga, så det borde inte vara något problem. men för säkerhets skull så hoppas jag att någon annan med lite mer kött på benen kan svara på frågan också =)

// SeanChai
#4 - 3 augusti 2005 11:45
Engelsk sjösten är ok, men om det är för grovt, och då menar jag väldigt grovt, så trillar maten ner mellan stenarna så malarna inte kommer åt den. Men det ser du när du matar hur det ser ut. Sjöstenen är rund och fin i formen och växterna brukar trivas i den.
#5 - 3 augusti 2005 15:45
Snor lite plats i den här tråden.

Hur fungerar dom med rådasand? Skulle gissa att jag har en kornstorlek på 3-5 mm.
#6 - 3 augusti 2005 16:36