Lämpligt grus till pansarmalar?

#1 - 3 augusti 2005 10:20
Hej, jag är nybörjare på det här med akvarium, vi har ett akvarium med platy, molly, guppy och kampfisk. Har även 3 pansarmalar och 2 Ancistrus. Nu undrar jag om vi har olämpligt grus till dessa? Vi har Engelsk sjösten och jag läste nyligen i en bok att pansarmalar behövde ha fint grus.

Måste jag byta nu direkt eller kan jag vänta ett tag tills vi gör en hel-städning av akvariet, vi har bara haft igång det sedan i juni så det känns lite tungt att behöva nyinreda det nu igen.

Mvh Annelie/Djinn
#2 - 3 augusti 2005 10:48
Dom behöver inte ha fint grus men gillar det, det viktigaste är att den inte är vasst och det är ju inte ditt !
#3 - 3 augusti 2005 10:50
...brukar man inte säga att bottenmaterialet ska vara utan vassa kanter så inte malar förstör sina skäggtömmar? jag kan fortfarande för lite om akvarium men jag har för mig att engelsk sjösten är sån där som är ganska bra "rundade" eller hur man ska säga, så det borde inte vara något problem. men för säkerhets skull så hoppas jag att någon annan med lite mer kött på benen kan svara på frågan också =)

// SeanChai
#4 - 3 augusti 2005 11:45
Engelsk sjösten är ok, men om det är för grovt, och då menar jag väldigt grovt, så trillar maten ner mellan stenarna så malarna inte kommer åt den. Men det ser du när du matar hur det ser ut. Sjöstenen är rund och fin i formen och växterna brukar trivas i den.
#5 - 3 augusti 2005 15:45
Snor lite plats i den här tråden.

Hur fungerar dom med rådasand? Skulle gissa att jag har en kornstorlek på 3-5 mm.
#6 - 3 augusti 2005 16:36
Det är lite skumt med Råda. Den ser ju rätt vass ut, men i ett kar har jag haft samma Råda med någon liknande kornstorlek i säkert 25 år och alltid haft Corys. Dom som går där nu är ett stort gäng C.sterbaier där dom äldsta 5-6 st är 8-10 år. Deras spröt är något kortare än hos dom som går på blästersand. Men det är inta samma sorts Cory. Det har aldrig varit någon Cory i mitt kar med Råda som nött ner spröten mycket. Jag har en känsla av att bottengrusets kondition också inverkar på om spröten "ruttnar" ner och hur mycket mat dom hittar. Men jag gissar lite nu.
#7 - 3 augusti 2005 16:58
[QUOTE=Sonja]Jag har en känsla av att bottengrusets kondition också inverkar på om spröten "ruttnar" ner och hur mycket mat dom hittar. Men jag gissar lite nu.[/QUOTE]
Ammonium i bottensubstratet - eller bakteriehinnan som bildas om man inte har något grus alls - kan skada både skäggtömmar och fenor.
mvh Daniel
#8 - 3 augusti 2005 17:07
Det låter vettigt. Säkert sliter dom ner spröten om dom går på vasst grus och hittar dåligt med mat också, men ammonium eller bakterishinna är nog en större fara... tror jag ;)
#9 - 3 augusti 2005 17:33
Biltema blästersand :)
Max 1 mm - Inte vasst alls...
(bild genom lupp)
#10 - 3 augusti 2005 18:53
Jag har blästersand i ett kar med Corys och dom trivs verkligen med det. Sanden sprutar ut i ett moln bakåt genom gälarna när dom plöjer fram med sanden upp till ögonen. Dom ser verkligen ut att trivas med det och har gått där sen i höstas.
#11 - 3 augusti 2005 20:56
Tror inte man ska hänga upp sig på de här med kornstorlek. Det är väll som diskuterat att man ska ha runda ofarligt bottenmatrial plus inte alltför grovt grus. :)
#12 - 4 augusti 2005 17:44
För någon månad sedan flyttade mina firrar från ett 54L till ett 200L. Jag passade då på att byta delar av mitt bottenmaterial. Hade engelsksjösten tidigare, minsta och näst minsta stlk, men då majoriteten i mitt kar är corys blandade jag nu 5-7mm sjösten med blästersand (kolla bilderna på min zoon så förstår ni). På så vis gräver inte min gibbiceps upp mina plantor (planterade i sjöstenen) å corysarna kan leka struts i sanden, vilket är mkt populärt bland mina älsklingar måste jag säga... ;)
#13 - 11 augusti 2005 08:57
Hej!
Jag passar på att inflika en fråga om sand. Jag gillar växter och har erfarenheten att växter inte gillar fin sand 8typ blästersand) men jag gillar också Corydoras... Är det någon som har hittat ett bra sätt att ha fin sand i en del av akvariet utan att det bara blandar ihop sig???
/Karin

Annons