Lämpligt foder till diskus?

#1 - 30 oktober 2003 22:51
Hej jag ska nog snart skaffa diskus.
Det skulle vara snällt av någon om den kunde skriva ner allt som diskus gärna äter och mår bra av.
#2 - 30 oktober 2003 22:57
Jag har ingen egen erfarenhet men det ska vara proteinrikt foder. En del använder oxhjärta medan andra anser att det inte alls passar som fiskmat då det innehåller fetter som inte fisken klarar av.
#3 - 30 oktober 2003 22:58
Räkmix vet jag i alla fall att de gillar så det ska jag mest annvända tror jag.
#4 - 30 oktober 2003 23:00
oxhjärta funkar på sätt och vis men det finns inget naturligt foder som ger den så fina färger som räkmix. kan man vänja dem delvis vid torrt foder så är det bra om man vill resa bort ett par dagar utan fiskvakt.
#5 - 30 oktober 2003 23:06
Aquatic Nature har svinbra discusfoder!! (basic)
#6 - 31 oktober 2003 14:59
Oxhjärta är bara till växande fiskar, ungfiskar alltså. Räkmix är bra och Aquatic Nature's pellets är också super. Varva med lite Artemia och Röda mygg.
#7 - 31 oktober 2003 18:37
röda mygg, det skulle jag inte ge till mina discus.
vuxna kanske klarar det ibland men jag matade en kull på 6-8cm med det och j**lar vad det täppte sig i tarmen på dem.
#8 - 22 november 2003 10:26
När jag matar mina discus med hemmagjord räkmix så blir det slagsmål och nästan totalt kaos i karet. Är det någon annan som upplevt samma sak?

Antar att det är positivt att alla vill käka maten, men det kanske är annan som har en annorlunda teori?

//Tobbe
#9 - 22 november 2003 10:29
Diskusar slåss om dom är friska, så är det. Jag matar mina med aquaristic.nets egna diskusgranulat, dom gillar det och det skall vara ganska så bra enligt tillverkaren;hmm. Sen kompleterar jag mned lite av varje, just nu är det vita mygglarver och artemia. Jag brukar köpa olika frysfoder och blanda med.
MVH
magnus

Annons