Lämpligt filter?

#1 - 4 februari 2010 22:52
Till ett kar i storleken 60-80 l som det eventuellt ska gå snäcklekare i. Helst inte ytter.. Har kikat runt men tycker det är rena djungeln så om någon har förslag så vore jag tacksam!
#2 - 4 februari 2010 23:29
Eric_H skrev:
Till ett kar i storleken 60-80 l som det eventuellt ska gå snäcklekare i. Helst inte ytter.. Har kikat runt men tycker det är rena djungeln så om någon har förslag så vore jag tacksam!

Vilket fabrikat är inte så viktigt tycker jag, men populära fabrikat är tex. fluval och eheim. Det viktiga är pumpens kapacitet man brukar räkna med ca 3-4 ggr akvarievolymen så i ditt fall en pump som pumpar ca 250-300l/h. Det gör inget om det dessutom är ännu starkare, en god cirkulation är en av nyklarna bakom ett lyckat kar i balans, dessutom så uppskattar snäcklekare en hög O2-halt vilket man bla kan ådstakomma med en god cirkulation. Ett tips är att om det går, rikta utblåset upp mot ytan.
#3 - 4 februari 2010 23:41
Räkna bort upp till 50% av det uppgivna nominella värdet när du köper akvariepumpar så bör du vara home free!
#4 - 4 februari 2010 23:51
Ja det förekommer lite falsk marknadsföring på den fronten. Deras maxkapacitet är nått som de nån gång under förhållanden som man inte känner till, lyckats mäta upp nån gång typ.:mad:
#5 - 4 februari 2010 23:59
Nja, mer en fråga om vilket värde ett filter har efter att det packats fullt av filtermedie, svårt för tillverkaren avv avgöra vad kunden stoppar i och exakt hur mycket, dessutom kommer mulm och exkrementer att becka igen mediet olika snabbt beroende på fisklast, utfodring, växtlighet mm..
#6 - 5 februari 2010 15:33
Gaffel skrev:
Nja, mer en fråga om vilket värde ett filter har efter att det packats fullt av filtermedie, svårt för tillverkaren avv avgöra vad kunden stoppar i och exakt hur mycket, dessutom kommer mulm och exkrementer att becka igen mediet olika snabbt beroende på fisklast, utfodring, växtlighet mm..

Jo det är ju svårt att veta för tillverkarna vilket material man stoppar i och hur mkt men man har ju alltid filtermaterial i pumparna och det vet ju tillverkarna om. Det är klart flera faktorer som spelar roll för kapaciteten som du säger men tycker ändå att den kapacitet som står på förpackningarna är lite som att läsa en rubrik på framsidan av en kvällsblaska dvs. inte helt osann men i praktiken väldigt överdriven. Sen att många är nybörjare och inte har koll på detta gör det ju ännu mer "falskt" på nått sätt tycker jag iaf.
#7 - 5 februari 2010 18:27
När jag var nere på zoot här sa dom att det skulle komma en ny eheim aquaball med lite olika substrat i och inte bara filtermatta. Dock tycker jag att de är så vulgärt fula, att sätta ett sånt i ett kar som är såpass litet känns väl också sådär men det kanske jag får räkna med med alla innerfilter?
#8 - 5 februari 2010 21:04
Eric_H skrev:
När jag var nere på zoot här sa dom att det skulle komma en ny eheim aquaball med lite olika substrat i och inte bara filtermatta. Dock tycker jag att de är så vulgärt fula, att sätta ett sånt i ett kar som är såpass litet känns väl också sådär men det kanske jag får räkna med med alla innerfilter?
Den heter Eheim biopower och är är inte grön och lika iögonfallande som de traditionella ehemfiltren! Jag har en själv och tycker den är riktigt bra och kan rekommendera den! Den har en filterpatron och resten är eheim substrat pro och det fina är att du behöver bara rengöra patronen och sabbar då inte de viktiga nitrifieringsbakteriena i substratet! http://www.eheim.de/eheim/inhalte/index.jsp?key=liniendetail_35205_ehen
#9 - 6 februari 2010 10:41
jag har en bio 240 som komplement till fluval 405 kör två bio boll 1 st torv pellets tyst och bra pump .
Men till ett ensamt akvarie runt 200 liter .

Annons