lämpligt artval för 180 L?

#1 - 9 juni 2013 16:47
Min sambo har sagt sitt, och 180 L får jag nu hålla till godo med tills dess vi har större boende... Efter att förtvivlan lagt sig efter att mina tidigare akvarier sålts, försöker jag nu fundera på hur jag ska utforma 180 litaren för att maximera nöjet.
Tror jag kan uppnå detta med sydamerikanska ciklider, men är dock relativt ny på dessa och undrar om ni har några förslag på vilka som passar tillsammans och i vilket antal?

Här främst funderat på en kombination av nyckelhålsciklid, svart fantomtetra och fjärilsciklid.

Akvariet är juwel rio 180L, medföljande orginalbelysning (t5 34w?), förutom medföjande innerfilter har jag ett eheim ecco pro 300 som komplement. Bottenmaterialet är sand.
#2 - 9 juni 2013 17:12
Låter bra, förutom att jag personligen nog skulle byta ut fjärilarna mot bolivianska dito, då de lever längre, inte alls är lika känsliga, blir något större, och är lättare att få fram frisimmande yngel av. Se´n skulle jag även lägga till ett stim på ca 10 stycken av nå´n Corydoras, och kanske en Ancistrus eller två, så blir sällskapskaret komplett.
#3 - 9 juni 2013 17:24
Animaniac skrev:
Låter bra, förutom att jag personligen nog skulle byta ut fjärilarna mot bolivianska dito, då de lever längre, inte alls är lika känsliga, blir något större, och är lättare att få fram frisimmande yngel av. Se´n skulle jag även lägga till ett stim på ca 10 stycken av nå´n Corydoras, och kanske en Ancistrus eller två, så blir sällskapskaret komplett.

Håller med Animaniac om allt...nästan;). Personligen - om du vill lyckas med ägg och yngel, så skulle jag utesluta ancistrus:).

//Inger
#4 - 9 juni 2013 17:32
Tja, en nattlampa riktad mot ciklidernas lekplats när akvariet är släckt gör att de lättare kan hålla Ancistrusen borta :)
#5 - 10 juni 2013 06:44
Personligen skulle jag utesluta ancistrus och satsa på en liten finare L-mal. Visst ancistrus är bra städare, lätt att få yngel, billig, ancistrus är charmiga på sitt sätt men det finns betydligt färggrannare om man jämför alla malar. Men givetvis handlar det om hur mycket pengar man vill lägga på en mal, själv är jag en mal fantast och anser att de kan göra ett helt akvarium.
#6 - 10 juni 2013 11:08
Tack så mycket för tipsen! Låter mycket intressant.

Ville bara dubbelkolla en sak. Såg att flera av arterna trivs bäst i dämpad belysning, det innebär väl att det inte finns någon anledning att införskaffa reflektorer?
#7 - 10 juni 2013 12:48
Herr W skrev:
Tack så mycket för tipsen! Låter mycket intressant.

Ville bara dubbelkolla en sak. Såg att flera av arterna trivs bäst i dämpad belysning, det innebär väl att det inte finns någon anledning att införskaffa reflektorer?

Tja, jo, reflektorer gör ju nytta för växterna, som förutom att de är fina att se på, ger fiskarna gömställen, och kan vara positiva för vattenkvaliteten, även hjälper till att dämpa ljuset :)

Annons