Lämpliga piloter?

#1 - 23 maj 2010 19:20
Har tidigare använt platy och guppy som piloter men vill nog inte ha någon av dessa i akvariumet denna gång så vad kan då vara en lämplig pilot? Ska ha tetror och ev fjärilsciklid men de känns för känsliga. Annars funderar vi på olika gurami, en av dem mosaikgurami - kan det vara lämpligt? (Dvärg- och honung som är andra kandidater har jag för mig är lite mer känsliga?)
#2 - 23 maj 2010 19:51
Har använt mig av neontetror varje gång med bra resultat.
Dvärgguramis har jag haft riktig otur med, har inte lyckats hålla om vid liv, vet inte om jag bara haft otur eller om dom är extra känsliga.
Mosaik , guld , blå ,ska vara lite tåligare. Har Guld och Blå nu och dom verkar klara allt=)
#3 - 23 maj 2010 20:57
Sebrafiskar kanske du inte vill ha, men ett ganska säkert kort annars.
#4 - 23 maj 2010 21:03
Näe hade jag inte tänkt. I värsta fall får jag väl köpa några platy trots allt och "stå ut" med dem sen tills de kolar.
#5 - 24 maj 2010 11:26
J.Milton skrev:
Har använt mig av neontetror varje gång med bra resultat.

Dvärgguramis har jag haft riktig otur med, har inte lyckats hålla om vid liv, vet inte om jag bara haft otur eller om dom är extra känsliga.

Mosaik , guld , blå ,ska vara lite tåligare. Har Guld och Blå nu och dom verkar klara allt=)

Konstigt, såg inte detta meddelande sist jag var inne. Då kanske det blir mosaikgurami som piloter ändå.
#6 - 24 maj 2010 12:05
Jag hade absolut kört på tetror. Vilka tetror funderar du på?
Sitter själv i samma sist o ska köpa inkörsfiskar till mitt nya kar, och vet inte vad det ska bli. är lite sugen på några guppys, men vet inte riktigt, de ska ju vara lite känsliga har jag hört. Är lite sugen på mosaikguramisar i stora karet..
#7 - 24 maj 2010 12:15
jag körde fjärilar som piloter o det gick skitbra! tillsammans med tre corydoras. inga problem alls.
#8 - 24 maj 2010 12:32
Hur många hade du du?
3? Du har två nu va?
#9 - 24 maj 2010 12:41
Jag hade absolut kört på tetror. Vilka tetror funderar du på?

Sitter själv i samma sist o ska köpa inkörsfiskar till mitt nya kar, och vet inte vad det ska bli. är lite sugen på några guppys, men vet inte riktigt, de ska ju vara lite känsliga har jag hört. Är lite sugen på mosaikguramisar i stora karet..

De jag vet säkert är kardinal och de är väl lite bräckliga för att pilota. Vet inte än om det blir någon mer stimfisk men jag tror det, vill dock avgöra vilken sort sen när jag ser hur det blir och vilka jag tycker passa in.

hannesc skrev:
jag körde fjärilar som piloter o det gick skitbra! tillsammans med tre corydoras. inga problem alls.

Fjärilar? Dvs fjärilsciklider som ska vara så känsliga? Oki.
(Och för din information kan jag berätta att herr glasmästaren fortsätter krångla. Nu ska vi få karet på onsdag. Men det blev "lite mer än han hade räknat med så det blir lite dyrare men han vet inte än hur mycket. Och så var han förvånad över hur fina kanter det var på akvariumet innan och visste inte hur han ska få till det för tydligen ser det rätt djävligt ut - karln verkar inte ha hört talas om maskeringstejp. Så vi ska få betala mer trots att han är ruggigt försenad och dessutom inte använt maskeringstejp. Man kan ju bara hoppas att han verkligen använde akvariesilikon och en som håller för vår storlek på akvariumet. Missnöjd = jag.)
Bilagor:
#10 - 24 maj 2010 12:44
Hur många hade du du?

3? Du har två nu va?

4. har tre nu.

vickson skrev:
D

Fjärilar? Dvs fjärilsciklider som ska vara så känsliga? Oki.

(Och för din information kan jag berätta att herr glasmästaren fortsätter krångla. Nu ska vi få karet på onsdag. Men det blev "lite mer än han hade räknat med så det blir lite dyrare men han vet inte än hur mycket. Och så var han förvånad över hur fina kanter det var på akvariumet innan och visste inte hur han ska få till det för tydligen ser det rätt djävligt ut - karln verkar inte ha hört talas om maskeringstejp. Så vi ska få betala mer trots att han är ruggigt försenad och dessutom inte använt maskeringstejp. Man kan ju bara hoppas att han verkligen använde akvariesilikon och en som håller för vår storlek på akvariumet. Missnöjd = jag.)

a adet gick hur bra som helst.

mm saaa ju att du skulle göra det själv
#11 - 24 maj 2010 12:54
hannesc skrev:
4. har tre nu.

a adet gick hur bra som helst.

mm saaa ju att du skulle göra det själv

Hade fjärilar på 80-talet och tyckte inte det var några problem men har läst här inne att de anses väldigt känsliga och blev förvånad. Om jag planterar växter och sätter igång allt fredag - när kan jag då släppa i de första piloterna?

Och jo, jag vet att du sa det. Och så lämnade jag bort det för att få det fixat av proffs, och det gick ju bra. Inte.
#12 - 24 maj 2010 13:02
du kan släppa i på en gång

mm jobbigt. har du lärt dig en läxa nu vickson? *hytter med fingret!* ;)
#13 - 24 maj 2010 15:15
hannesc skrev:
du kan släppa i på en gång

mm jobbigt. har du lärt dig en läxa nu vickson? *hytter med fingret!* ;)

Oki. Men tror du inte att mosaikgurami är bättre piloter, har för mig att man nästan kan ha dem gå i handfatet utan att de coolar i första taget?

Mmm. Jag har lärt mig läxan att nästa gång jag har ett akvarium som behöver silikonas kräver jag hit ett stycke Hanns som fixar! :d
#14 - 24 maj 2010 16:38
Hårt eller mjukt vatten?
För mig hade det påverkat valet.
#15 - 24 maj 2010 17:47
flygrc skrev:
Hårt eller mjukt vatten?

För mig hade det påverkat valet.

Det ska ligga på medelhårt (8). Vad skulle passa då?
#16 - 24 maj 2010 18:31
vickson skrev:
Oki. Men tror du inte att mosaikgurami är bättre piloter, har för mig att man nästan kan ha dem gå i handfatet utan att de coolar i första taget?

Mmm. Jag har lärt mig läxan att nästa gång jag har ett akvarium som behöver silikonas kräver jag hit ett stycke Hanns som fixar! :d

Mosaikguramins ska vara relativt känsliga för nitrit av vad jag läst och det ska vara ganska stor kvalitetsskillnad mellan kullarna. Dock så har de två mitt 180l överlevt det ena och det andra och deras labyrintorgan hjälper ju en hel del om det blir syrebrist eller liknande.
#17 - 28 maj 2010 21:48
Vad blev det tillslut vickson?
Jag tänkte köpa de första fiskarna till mitt kar imorrn. Men VAD? De ska senare gå med kongotetror, och kerritetror. De ska bahandlas innan de byter kar. Om jag inte kan övertala sambon att behålla det lilla karet.
Jag har inte ens bestämt vad jag vill ha i det stora.. Velar hejvilt!! Guppys, apistogramma, guramis? Ett stim dolkstickstetror? Men det blir FÖR MKT tetror..?
#18 - 29 maj 2010 08:09
Mosaikguramins ska vara relativt känsliga för nitrit av vad jag läst och det ska vara ganska stor kvalitetsskillnad mellan kullarna. Dock så har de två mitt 180l överlevt det ena och det andra och deras labyrintorgan hjälper ju en hel del om det blir syrebrist eller liknande.

Fasiken va svårt det här var... Det står ju inte i känslighetsgraden i pannan på djuraffären direkt. :)

Vad blev det tillslut vickson?

Jag tänkte köpa de första fiskarna till mitt kar imorrn. Men VAD? De ska senare gå med kongotetror, och kerritetror. De ska bahandlas innan de byter kar. Om jag inte kan övertala sambon att behålla det lilla karet.

Jag har inte ens bestämt vad jag vill ha i det stora.. Velar hejvilt!! Guppys, apistogramma, guramis? Ett stim dolkstickstetror? Men det blir FÖR MKT tetror..?

Jadu, än så länge har det inte blivit någonting för jag har inte fått hem karet än. :(

Och jag velar fortfarande mellan fjärilsciklid, mosaikgurami (som jag trots allt vill ha i karet) och att ha ett gäng platys (enbart i pilotsyfte) trots allt. Blä.

Berätta gärna vad det blir för dig och hur det går?
#19 - 29 maj 2010 09:03
Precis som du velar jag mellan att köpa nåt enbart som "pilot", eller köpa nåt som jag sen ska ha i karet. Vet ju bara inte vad jag vill ha i karet ännu!! Det gör det hela liite svårare! kan ju köpa nån av de fiskar jag redan har idag, dvs kongo-tetror, eller Kerri-tetror. Men samtidigt så vill jag gärna prova på nåt "nytt". Planen är ju att utöka mina 5 kongotetror med några fler, men känns trist att köpa fler sådana.. Supersvårt! Känns ju inte kul att köpa ett gäng guppus, för att sen åmgra sig heller.. har iof vart sugen på guppus ett tag.. Men vet inte.. Vill helst inte ha en miljard yngel heller.. Funderar lite på att köpa nån platy som är fin, och se om de yngelena kan vara lättare att bli av med. finns ju rätt många olika platy.. Musse-pigg, sunset.. Vet inte vad som skulle vara lättast att bli av med.. Guppy-yngel eller platyyngel? Eller rent av molly? Gillar ju dalmatinermolly och silvermolly..
#20 - 29 maj 2010 09:34
Mjä alltså, gillar varken Molly, platy, svärdbärare eller guppy nåt speciellt. Kanske för att jag haft dem så mycket när jag var yngre. Sunsetplaty tycker jag iofs kan vara en fin färgklick, men de gillar inte maken. Jaja, om jag har tur är det dags för piloterna typ nästa fre-lör och jag får väl se hur jag har bestämt mig då. Vad tror du det blir för dig?
#21 - 29 maj 2010 09:37
Haha, ja, jag har INGEN aning!! fegar säker ur o kör på några kongo-tetror till, eller kerri-tetror. De har en häftig mal.röd häxmal på "extrapris", 3 för 195 kr, är sugen på sådana, men mal är kanske inte det första man köper till karet?
#22 - 29 maj 2010 09:48
Hmmm. Har ingen aning faktiskt om mal är passande som pilot, beror väl på hur känslig de är. Tänker också att det kanske inte finns så mycket ätbart för dem så där i början?

Får hoppas att nån kunnig akvarist svarar på den frågan.
#23 - 29 maj 2010 09:57
Går ju att starta en ny tråd om den frågan? Hmm.. Vill ju gärna att sambon skall bli lite intresserad, och han tycker ju ancistrus är häftiga, men de här röda häxmalarna tyckte han var fula.. Så för hans skulle så skulle jag ju ha ancistrus..
#24 - 29 maj 2010 10:08
Guramis går nog bra som piloter, kolar någon så var den säkert inte så pigg från början. :)
#25 - 29 maj 2010 10:17
Hmm, du tror det?
#26 - 29 maj 2010 10:38
Hmm, du tror det?

Så länge det är blå, mosaik eller någon annan av de lite tuffare sorterna. Spurtar nitriten helt åt helsike har man, så vitt jag vet, gjort något galet trots allt. ;)
#27 - 29 maj 2010 14:56
Snacka om att jag är lättpåverkad!! Nu har jag införskffat en stycket blå guramihane, med 3 stycken honor! Fina! Tycker jag iaf! Just hemkommen så fiskarna är kvar i påsen, jämnar ut tempen nu. Funkar dessa vickson så vet du vad du kan köra på! ¤ st i ett 300 liters kan nog bli en rätt lagom start känns det som!
#28 - 29 maj 2010 15:04
Haha, så det blev gurami! Kul. Och lycka till, skriv gärna hur det går om några dar.
#29 - 29 maj 2010 16:09
Nu är de i akvariet iaf, simmar runt, ofta alla tätt ihop o kollar in läget! Så söta så! Hoppas nu detta fungerar! De får väl gå där ensamma drygt en månad, eller uppåt två.
#30 - 29 maj 2010 17:18
Åh vad avundsjuk jag blir på dig! Känns som jag aldrig får igång mitt kar. Hoppas det går bra med guramisarna nu.

Annons