Lämpliga mått på akvarium

#1 - 5 oktober 2015 15:53
Hejsan,
Jag är på gång att skaffa ett akvarium. Har varit utan i två år och det funkar inte för mig. Tyvärr har jag bara plats för mellan 100-120 cm längd. Funderar på 60*60 vilket ger en hyfsad volym ändå. Såg på Akvarielagrets hemsida att de har 70*70 cm i sitt sortiment. Hur funkar det? Blir det inte väldigt svårt att nå ner i akvariet?

Någon på forumet med erfarenhet av detta?

Hälsnignar
Johan
#2 - 5 oktober 2015 16:11
Med en höjd på 70 cm så börjar det bli väldigt svårt att nå med händerna.
#3 - 5 oktober 2015 16:46
Jag har 80 högt. Det blir svårare ja men det går. Sååå mycket snyggare och bättre för fiskarna. De få gånger man ska ner till botten eller inreda sänker jag vattennivån och har en stol. Sen kan du ha en tång för att plantera, ta bort skit osv.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 5 oktober 2015 16:49
Christer5 skrev:
Med en höjd på 70 cm så börjar det bli väldigt svårt att nå med händerna.

Jepp och dessutom är det svårt att ha ljuskrävande växter om man inte har extremt stark belysning. Dessutom är det ju svårare att inreda.

Men så klart - det finns självklart både växter och fiskar som inredning som passar även till ett sådant akvarium även om urvalet blir en del begränsat
#5 - 5 oktober 2015 17:31
Välkommen till forumet.
Det beror på hur långa armar du har och höjden på karets kant.
Själv hade jag fixat ett 70 högt kar utan problem. Mitt 80 höga är en utmaning, kanten ligger på 175cm.
#6 - 5 oktober 2015 18:08
Jepp och dessutom är det svårt att ha ljuskrävande växter om man inte har extremt stark belysning. Dessutom är det ju svårare att inreda.

Men så klart - det finns självklart både växter och fiskar som inredning som passar även till ett sådant akvarium även om urvalet blir en del begränsat

Håller inte riktigt med. Led med rätt optik trycker ner mycket ljus. Men ja man får ju tänka till en del. Lite svårare är det men att inreda var inte så svårt. Större saker bara 😄
#7 - 5 oktober 2015 18:09
flygrc skrev:
Välkommen till forumet.

Det beror på hur långa armar du har och höjden på karets kant.

Själv hade jag fixat ett 70 högt kar utan problem. Mitt 80 höga är en utmaning, kanten ligger på 175cm.

Ja mitt är 172. Men det går. Man löser sånt 😄
#8 - 5 oktober 2015 19:16
Faltaren skrev:
Ja mitt är 172. Men det går. Man löser sånt 

Ja , min lösning är..
https://www.byggmax.se/verktyg/stegar-och-byggstallningar/hushallsstege-p27405
#9 - 5 oktober 2015 19:16
För att nå längs in på botten vid 66 cm höjd har jag en pall att stå på men är svårt att nå ändå utan hjälpmedel och jag har långa armar.
#10 - 5 oktober 2015 20:01
flygrc skrev:

Haha sån har jag med.
#11 - 5 oktober 2015 21:22
Har också 80, en sjysst tång löser det mesta.. det finns nästan ingen som inte vill ha större förr eller senare så gå ut hårt så slipper du byta upp dig senare.. 120x70x70 är ju faktiskt ett rätt ballt mått..
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 6 oktober 2015 07:26
Faltaren skrev:
Håller inte riktigt med. Led med rätt optik trycker ner mycket ljus. Men ja man får ju tänka till en del. 

Visst går det - men det krävs en tjock plånbok för att lösa det på ett snyggt och effektivt sätt.
#13 - 6 oktober 2015 07:27
Visst går det - men det krävs en tjock plånbok för att lösa det på ett snyggt och effektivt sätt.

Det är en annan diskussion 😜
#14 - 6 oktober 2015 07:40
Tack för bra tips. Nästa problem om man frångår standardmåtten är att hitta någon som bygger. Jag har besökt en firma i Stockholm som ligger i en källarlokal som limmar men deras kant tycker jag inte är snygg. En tysk firma verkar göra fantastiska burkar men frakten gör att det springer iväg prismässigt..... Av rena standardakvarier är det väl Akvastabil som jag tycker är bäst. Men då blir det deras 100cm och det är inte speciellt stort. Lite lurigt tycker jag.
#15 - 6 oktober 2015 09:21
Deras kant?

Du kan ju säkert påverka denna "kant" om du frågar.. :D

Annons