Lämplig temperatur för fjärilciklider?

#1 - 1 november 2004 08:40
Jag hade läst att den lämpliga vattentemperaturen för fjärilciklider är mellan 25 - 28 grader.

I går pratade dock med en person i en zoobutik som sa att han var fjärilciklidspecielist och han påstod att de bör ha MINST 28 grader.

Stämmer detta? Vad ska man tro på???
#2 - 1 november 2004 09:12
Fråga din Fjärilsciklid! ;)... Nä. skämt å sido, jag har mina i 27 grader (och de har inte klagat på de tre månader jag haft dem)... om du har 28 så är det nog ingen större fara...
#3 - 1 november 2004 09:15
men mannen i din zoo butik har säkert rätt om han e expert på flärilaroch sen så tror ja inte de spelar nån större roll om de e 27 eller 28
#4 - 1 november 2004 09:16
Det är bara det att de andra arterna jag har bestämt mig för inte vill ha det varmare än 26...
#5 - 1 november 2004 09:32
Fjärilscikliden är en av de värmetåligaste fiskarna. Men därmed inte sagt att den måste ha det varmt. Precis som för diskus kan det vara lättare att hålla dem friska om det är varmare. Sköter du akvariet bra så går det bra att ha dem kallare, jag har haft fjärilsciklider i allt från 22C till 35C utan problem (och i 28C med problem så det beror på annat än värmen).
#6 - 1 november 2004 17:10
Mina Bolivianska fjärilsciklider går med discus, alltså runt 29 grader och dom ynglar av sig gärnet, så nog trivs dom i höga grader alltid!! Dom får samma mat och leverne med discus, alltså höga vattenbyten och surt ph...det funkar för mig!
Har nu en kull som går med sina föräldrar i ett 200 liters och alla ynglena hitills lever!!
Skall bli sååå kul att kunna sälja svenskodlade då det tydligen inte är så vanligt!
Svårt att hitta information om dom bara, jag prövar mig fram och hitills har allt funkat bra...däremot har jag klantat mig med artemiakläckningen förrut så jag har gjort att kullar dött [:-28]
men nu när jag installerat en artemiakläckare så fungerar det utmärkt och ynglena växer och frodas! Fortsätter som förrut och gör mina 2 vattenbyten i veckan.
Någon som vet hur länge föräldrarna kommer vakta dem? Ynglena börjar bli riktigt stora men föräldrarna vakar över dom hela tiden och gör utfall om man sticker ned handen eller sitter för nära glaset.

//Åhsa
#7 - 2 november 2004 08:50
Snacka om överbeskyddande föräldrar :-)
#8 - 8 november 2004 21:13
En otäck incident med en trasig termostat har satt nytt temperaturrekord för mina fiskar: Ett par fjärilsciklider klarade 37,3C i natt.
#9 - 8 november 2004 22:02
Läste i en bok att de bor i små vattenhål, och att temperaturen där kan bli ganska hög, samt att varmt vatten triggar dem till att leka! Att höja den till 30 grader skulle vara bra. Märkte detta lekbeteende tydligt när jag fick vita prick och höjde temperaturen på karet till 29 grader...
#10 - 8 november 2004 22:29
Mina fjärlisciklider trivs i 27 grader. När jag hade 28-29 grader lekte de vilket jag inte vill de skall göra nu, de verkar ha lugnat sig iaf. fast vem vet snart kanske de är på varandra igen =)
#11 - 9 november 2004 06:39
Men nu är det så att maxtemperaturen för de flesta andra arterna som jag gärna vill ha i samma akvarium är 26 grader.

Kan det vara nyttigt för dem att ständigt leva vid maxtemperaturen? Hade annars tänkt hålla 25 i karet.

Eller ska jag ge upp tanken på fjärilarna istället?
#12 - 9 november 2004 06:47
Vilka är det andra fiskarna som du tänkte ha med fjärlarna då?

/Glenn
#13 - 9 november 2004 07:02
Kardinaltetra (26), sorgmanteltetra (26), rubintetra (?), pansarmalar (25-26/beror på art) och en pleco (27).
#14 - 9 november 2004 07:06
alla dem där fiskarna klarar lätt högre temperaturer som tex 28grader.

/Glenn
#15 - 9 november 2004 07:12
Men är det inte ansträngande för dem i längden? Skulle fjärilarna må dåligt vid 25?
#16 - 9 november 2004 20:07
Skulle fjärilarna må dåligt vid 25?

Det beror nog på vad du får tag i för utgångsmaterial. Om det är några som är uppfödda i konstant 30C så kanske det blir problem, hittar du privatodlade som är uppfödda i lägre temp så är det säkert inga problem. Mina går normalt i mellan 23 och 28C och mår bra.

Annons