Lämplig snäckätare

#1 - 29 september 2004 07:19
Tjenis!

Jag har ett 112l akvarium som nu har blivit invaderat av snäckor (kanelbulle-modellen)
i akvariet går:
neontetror
kardinaltetror
Guppys
Pansarmalar
Ansictrus

Det är på inga sett överbefolkat så jag skulle vilja köpa en/ett par snäckätare för att få bukt med problemet.
Har funderat på pakistanbotior men funderar på om dom kommer att vara agresiva mot mina andra fiskar. Finns det nån effektiv ätare som inte är så himla bitsk mot övriga fiskar?

/Gladalf
#2 - 29 september 2004 08:03
Hej,

Om Pakistanbotiorna är aggressiva mot andra fiskar kan jag inte uttala mig om, men om du provar och söker efter botia här på zoopet så kan du själv välja och vraka bland de botior som finns- många av dem verkar vara en fena på snigelbekämpning.

/Oktopuz
#3 - 29 september 2004 08:18
Hej
Jag har två botia striata i mitt akvarium. Egentligen ska man väl ha fler eftersom de är stimfiskar... De trivs väldigt bra tillsammans i alla fall och är bästa vänner. Jag tycker inte du ska ha en ensam för de trivs såå bra ihop.
De är i alla fall jättefina och jättesnälla. De heter för övrigt Tiger och T2 (efter terminator, sniglarna bara försvinner).
De är köpta på Akvarielagret i Bromma, Stockholm.
Hoppas du hittar några fina firrar.
#4 - 29 september 2004 09:05
Jag köpte pakistanbotior för att bli av med snäckor.
Det gör jag aldrig om.
De stressade malarna och snodde maten ur munnen på dem. Dessutom fick jag ägna en hel förmiddag åt att fånga botiorna när de skulle väck - det är kvicka och smarta djur!
Sedan blev jag mer noggrann med att inte ge fiskarna för mycket mat, och då försvann alla snäckproblem - men inte alla snäckor.
mvh Daniel
#5 - 29 september 2004 10:16
Guldbarber vrkar kunna ta en del snäckor (eller deras rom) för i deras akvarium har jag aldrig sett en snäcka.
#6 - 29 september 2004 11:23
Så en pakistanbotia är inte att rekomendera då daniel?
Kanske ska fundera på en botia striata...hmm svårt det här
#7 - 29 september 2004 12:18
Hej igen
Jo, jag kan hålla med om att även botia striata är matglad och tycker om malmaten. Men så är väl alla botior/fiskar? När jag stoppar ner malmat är det i alla fall fiskfest i mitt akvarium.
Ploppen (min gibbiceps) har det lite jobbigt ett tag när man precis har släppt ner maten till honom. Han kan bli riktigt arg och försöka stånga de andra fiskarna, ALLA de andra fiskarna som försöker ta "hans" mat. Det gäller inte bara botiorna, även om de är mest på. Efter ett tag brukar Ploppen dock få vara i fred med maten och få lite matro.
/Peltis
#8 - 29 september 2004 12:50
Visst ska man skaffa pakistan- och andra botior - om man vill ha dessa fiskar.
Jag är själv tveksam till att:
1. Blanda botior och malar, framför allt Corydoras. Men det finns säkert de som har andra erfarenheter. Och i min värld kommer alla riktigt intressanta fiskar från Sydamerika...
2. Skaffa fiskar BARA för att de ska göra nytta (vilket jag själv alltså gjorde).
mvh Daniel
#9 - 29 september 2004 13:32
Testa zebrabotia. Ska vara hajare på att äta snäckor och sniglar.
#10 - 29 september 2004 14:43
Till Daniel!
Jag har inte haft problem med corydoras och botia. I så fall var det värre med gibbicepsen och corydoras ihop. (Jag hade corydoras förut, inte nu.)
En gång när jag hade stoppat ner malmat och alla fiskarna flockades tappade gibbicepsen tålamodet och blev arg. Och en corydoras hann inte undan i tid (de är ju inte så snabba precis). Så den stackaren blev stångad och alldeles groggy. Detta hände dock bara en gång och enligt mig så såg det hela lite komiskt ut. Förlåt alla fiskvänner, men jag skrattar åt minnet.
Alla fiskar är förståss egna individer och det funkar säkert bättre för många andra fiskar och fiskfolk. Ville bara dela med mig av ett kärt fiskminne.
Min gibbiceps och mina botior går i alla fall alldeles utmärkt ihop. Botiorna är lite snabbare.
/Peltis
#11 - 30 september 2004 17:39
Jag har praktbotior och de är fredliga, putsar blåguramisarna och äter snäckor. Verkar inte bryr sig om malarna och vice versa.
Hoppas du finner en lösning till dit snäckproblem.
Hälsningar
CIA
#12 - 30 september 2004 17:49
Prakt-Botia[:-170] är bra men blir för stora. Dvärg-Botia ska du ha (om du hittar några)[:-152]
#13 - 1 oktober 2004 07:59
Mina praktbotia är ibland lite på mina ancistrus, framme och nosar på dom. Vid matdax är också praktbotiorna nr 1, ancistrus nr 2, och siamesisk algätare nr 3. Jag matar bara med algtablett 1 ggr/ vecka och då lägger jag i tre så alla får mat. Men om man pratar snäckor så har jag inte sett en ända sedan de kom i karet och jag hade massor. Brukar plocka snäckor från mitt lilla kar och då blir det rena kriget mellan botiorna vem som får lilla snäckan....
#14 - 8 oktober 2004 15:14
hej! mina praktbotior är riktigt klippor när det gäller snäck-rensning
#15 - 8 oktober 2004 15:17
mina praktbotior är inte ett dugg intresserade av just "kanelbullesnäckorna" de får föröka sig i fred - däremot så kastade de sig över den andra sortens sniglar som jag hade problem med förut
#16 - 10 oktober 2004 19:34
har ett akvarium med malar, tetror och svärdbärare, håller på att bli galen nu när det börjar bli fler av dom där "kanelbullarna" men vågar inte släppa i några botior. finns det inget annat man kan göra?
#17 - 11 oktober 2004 16:27
Min enda erfarenhet av botior är mina två praktbotior.

Alla mina fiskar är på malarnas mat, men brukar flytta sig när malarna kommer och ska äta, förutom botiorna som brukar försöka äta ur munnen och annat otyg. Jag tycker det funkar ganska bra ändå, så jag har kvar dem.

Såg att du hade neontetror, min ena botia (som lustigt nog heter Don Vito Corleone) jagade ikapp och bet ihjäl en neontetra en gång när jag såg på. Själv ser jag inte det som något större problem om någon neontetra försvinner ibland, men du kan ju ha det i åtanke. (han är även huvudmisstänkt i fösvinnandet av mina två 2-centimetersstora guppyhonor samt för det mindre klädsamma jacket i guppyhanens stjärt, men jag har inga bevis.)
#18 - 11 oktober 2004 17:08
Kan man ha i botior eller liknande för att bli av med snäckor, utan att de äter upp ancistrusynglen? Har plockat bort dem manuellt men de förökar sig lavinartat, antagligen för att det blir mkt mat även till dem då jag matar ancistrusynglen från tre kullar.
Ngn som vet om det funkar med snäckätande fisk, utan att ynglen stryker med?

MVH Tanya
#19 - 11 oktober 2004 17:37
låna några botior av någon så kanske det blir dra ? =)
#20 - 12 oktober 2004 14:17
Jag har en del olika botior och kan rekommendera Pakistan-, polkadot- och zebra botior. De är fredliga mot andra fiskar, är livliga och kul att se på och äter snäckor om de inte får annan mat. Ingen av dem går nära mina malar.
Däremot är tigerbotian inte att rekommendera. Den äter visserligen också snäckor men även hela fiskar och är mycket revirhävdande och aggressiv.
#21 - 12 oktober 2004 16:38
Okey, ngn av ovanstående botior...men, tar de verkligen inte ancistrusyngel, vad tror ni?
#22 - 12 oktober 2004 19:23
Mina Pakistanbotior är pigga och busiga, men har aldrig varit dum mot övriga fiskar. De är hejare på att äta snäckor, men oxå på att äta små yngel.

Annons