ettfettbranamn skrev:klart värt att få dem på pellets.. bättre näringsvärde, smidigare att hantera, inget kladd och klet etc.. har du dessutom en grupp brukar de trigga varandra..
Bygert skrev:Jag matar med daggmask och tycker det är en bra lösning, det är ju inte så att jag är ute efter några broilerabborrar heller, de får gärna växa i måttlig takt.
När kallvattensfiskar spyr upp maten så ligger för hög temperatur väldigt bra till som förstahandsgissning.
eriahl skrev:Den tempen är inga problem för abborrar. Kan tänka mig stress av vattenbytet mer isf. Hur stort är akvariet?
Prova att peta in pellets i vanliga räkor ett tag och testa med bara någon pellets allteftersom. Äter dom inte så lämna inte kvar resterna. Som Hikaris, har just den men inte testat in än, är ju bra med tanke på t ex vitaminer. Men kör man bara med pellets blir inte magen s a s full så att variera med räkbitar, mysis, hela/bitar av fisk eller annat kan vara bra.
enda problemet är att hikari sinking innehåller 49% protein/10% fett..
Bygert skrev:Att 22 - 23 grader inte är nåt problem för abborrar är en sanning med viss modifikation. Det ligger i överkanten på vad de trivs med
FlawoO skrev:Jag funderar starkt på att börja odla guppys för att ha som mat till abborrarna:D eller svärdbärare något enkelt iaf=)
Azur skrev:...torrvikt. Så fort pelleten blötts upp (och blötas upp måste den innan den kan smältas av fisken) har den sämre näringsinnehåll än daggmasken/räkan, pga att pelleten saknar alla flyktiga eller lättoxiderade näringsämnen. T.ex. tas näringen från levande foder upp snabbare pga att enzymer i bytets mage och celler hjälper till med nedbrytningen.
Däremot är det förstås så att fisken bara blir matad 1-2 gånger per dag, istället för att ha konstant tillgång på mat som de flesta har i naturen, och eftersom pelleten är torkad är den mindre än blötmaten, så fisken kan få i sig mer protein per matning med pellets.
Men torrfoder använder man egentligen för att det är snabbt, enkelt och praktiskt, särskilt om man har mycket fisk, inte för att det är bättre.
Sen är jag inte alls är säker på att man vill ha maximal broilertillväxt på sina abborrar. I varmt vatten med mycket mat växer abborrar mycket snabbt, och blir på kort tid väldigt stora och aggressiva.