Lämplig fisk att odla,tjäna pengar på

#1 - 8 februari 2009 18:44
Tjosvejs!

Har nu råkat ut för lite sjukdom i karet å funderar på att byta ut fiskarna mot något nytt då dom finaste gick åt skogen...

I dagsläget kör jag malawi å vill gärna ha fiskar i samma storlek å som är lite tuffare å som simmar runt lite i karet så de blir lite att sitta å titta på :d

De ska alltså vara en fin fisk, inte allt för liten eller dyr å man ska kunna göra sig av med den utan problem å kanske kunna tjäna en kova på att

Är inne lite på guppy bara för att...vet inte riktigt varför men de känns som de finns efterfrågan på dom å dom går ju att dra upp jävligt fort...
dock så är de tråkig å liten fisk...

tacksam för svar
#2 - 8 februari 2009 18:55
Finns det malawi som är lika små som Guppy? =)

Men varför inte golden då?
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=89&SOK=1

Eller den ljusa varianten:
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=644&SOK=1
#3 - 8 februari 2009 19:02
Jenny054 skrev:
Finns det malawi som är lika små som Guppy? =)

Men varför inte golden då?

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=89&SOK=1

Eller den ljusa varianten:

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=644&SOK=1

Alla mina malawiyngel e faktiskt mindre än guppis nu ;)

Nä guppys bara blev ett litet val då farsan odlade de i flertalet år...

Malawis drar jag upp lite nu, auratus,trewavase å golden
De är dock inte jätte stor efterfrågan å priset vet jag väl inte riktigt ännu vad jag får... Har väl tröttnat lite på malawi å vill nog testa Moorii eller nått men de lär jag inte få tag på här å blir svårt å göra sig av med dom också...
Guest
#4 - 8 februari 2009 22:00
KoiKe skrev:
Är inne lite på guppy bara för att...vet inte riktigt varför men de känns som de finns efterfrågan på dom å dom går ju att dra upp jävligt fort...

dock så är de tråkig å liten fisk...

tacksam för svar

Endlers då? (iof ännu mindre)
De sköter sig själv, är tåliga och lättsålda.
#5 - 8 februari 2009 22:05
Anettejt skrev:
Endlers då? (iof ännu mindre)

De sköter sig själv, är tåliga och lättsålda.

guppy går de ju å kanske tjäna en slant på men....

Dock så är de ju tänkt att dom i så fall ska gå i mitt 500liters kar i vardagsrummet, de står ju där nu med malawis för de är en fröjd å glo på från några meter...med guppy blir de ju bara en stor sörja å man ser inte fisken från soffan då...nu är de så fint med lite färger :d

dock ett bra förslag

fler tips ?
Guest
#6 - 8 februari 2009 22:33
KoiKe skrev:

fler tips ?

Pansarmalar är ju med lättsålda, men då har du ju rom att tänka på.
Sen har du ju Ancistrus med.

Föder själv upp Segelfensmolly, men det är inget jag rekommenderar eftersom de är känsliga och växer vääääldigt (ä hängde sig visst) långsamt. Skulle annars passa storleken på ditt kar bra.
#7 - 9 februari 2009 16:26
Anettejt skrev:
Pansarmalar är ju med lättsålda, men då har du ju rom att tänka på.

Sen har du ju Ancistrus med.

Föder själv upp Segelfensmolly, men det är inget jag rekommenderar eftersom de är känsliga och växer vääääldigt (ä hängde sig visst) långsamt. Skulle annars passa storleken på ditt kar bra.

ancistrus odlar jag redan i mitt lilla kar

de är dock tanken att dom ska flytta till de stora om ajg byter till annan stort än malawi

Molly är ingen höjdare :P

Fler tips ? :)
#8 - 9 februari 2009 17:06
Om du vill tjäna pengar på att odla fisk så skall du nog först flytta till typ Asien där det är varmt så du kan ha fiskarna i bassänger utomhus... ;)
#9 - 9 februari 2009 17:43
Se till att köp en större mängd zebrapleco och få mängder av yngel på dom sen kräng dom för 6-800:- och efter några tusen såna så....you do the math ;)

Inte det enklaste tyvärr men man kan ju drömma :D
#10 - 9 februari 2009 20:23
drd skrev:
kräng dom för 6-800:-

Då tar jag en för sex kronor [:P]
#11 - 9 februari 2009 21:28
drd skrev:
Se till att köp en större mängd zebrapleco och få mängder av yngel på dom sen kräng dom för 6-800:- och efter några tusen såna så....you do the math ;)

Drar du upp några yngel på dina?
#12 - 9 februari 2009 21:48
Tyvärr petnym inte än ;) 2 vuxna och tyvärr tror jag dom e dudes båda men dom 3 små växer på så till sommaren, hösten iår kanske man kan hoppas på lek.
#13 - 10 februari 2009 18:48
Plecos är bra leverantörer av pengar vid hobby odling men det är en extra fördel om man dokumenterar typ liknande KRAV odling.
Ska man ha säkra fiskar för försäljning så är ju typ alla levande födare bra och gångbart.
Annars ska man nog inrikta sig på små arter av typ ciklider och vars beteende inte är för aggro ens vid lek.

Apisto funkar likaså thomasi.
Nyckelhål(blir aningens stor), laetacara familjen.

Allt handlar ju om vem man planerat att sälja till.

Ska man sälja till en entusiast så kanske stora CA eller SA kan vara något och av någorlunda udda arter/släkten.

Malar funkar bra typ bulldog, longfin ancistrus, kina pleco, pelcotia, octoclinus, fjärilspleco.

Skumbobyggare är också gångbart exempelvis- dvärggurami, honungsgurami, chockladgurami, blågurami.

Annars ger man sig på KOI och försöker odla vidare på bra och gångbara familjer.

Annons