Lämplig data!

#1 - 29 juni 2009 22:24
Tjaa är 15 år och behöver en bra spel data. är inget data profs men kom med lite länkar på bra spel datorer för hyfsade priser! Måste väl finnas nån på zoopet med lite kunskaper om datorer... tack för svaren i för hand :d

mvh Joppan!
Guest
#2 - 29 juni 2009 23:27
Meningen med orden "bra speldator" och "hyfsat pris", passar tyvärr inte ihop.
Vad får prislappen landa på, beg kanske?
#3 - 30 juni 2009 09:13
kanske någon rea:) nää men lägg en länk på en bra spel data så får ja titta vad den kostar;)
#4 - 30 juni 2009 09:19
http://www1.euro.dell.com/se/sv/hemanvandare/Station%C3%A4ra-/desktop-xps-730x/pd.aspx?refid=desktop-xps-730x&s=dhs&cs=sedhs1

kanske någon rea:) nää men lägg en länk på en bra spel data så får ja titta vad den kostar;)
#5 - 30 juni 2009 09:22
Liten språkskola:
Dator = En maskin.
Data = Information.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 30 juni 2009 09:24
Tobbe R skrev:

Oj, det var en jäkla tur att man inte är intresserad av spel på datorer om bra sådana kostar så mycket[:o]
#7 - 30 juni 2009 09:43
#8 - 30 juni 2009 10:04
man måste väl kunna hitta nåt som är ganska bra som är billigare[:o]

Det tror jag säkert att man kan men du frågade inte efter en "ganska" bra dator:) Det här gäller inte bara datorer utan nästan alla utrustningsfrågor här, det går inte att svara på om man inte förklarar vad man menar med bra.
Allting har också ett pris och för de flesta är det en stor faktor bland kraven.
Jag spelar inte grafiska spel men har ett antal program som spelar schack på mycket hög nivå. Jag behöver allså en snabb processor med många kärnor men inget grafikkort medan du antagligen vill ha bästa möjliga grafikkort. Senast jag kollade, vilket dessvärre var 1-2 år sedan, fanns det få spel som utnyttjade mer än två kärnor, osv osv.
En bra strategi brukar vara att köpa en dator med näst sista generationen av processor och grafikkort, då får man mest för pengarna och det blir inte omodernt i år.
Tobbe
(som annars jobbar med stora vattenkylda datorer i bergrum)
#9 - 30 juni 2009 10:07
Spara dina pengar ett tag, så så köper du ett 360 och en Mac. Sen är du hemma.

//C
#10 - 30 juni 2009 10:15
Oj, det var en jäkla tur att man inte är intresserad av spel på datorer om bra sådana kostar så mycket[:o]

Jag tackar högre makter varje dag att mina barn inte bor hemma längre:D

Tobbe
#11 - 30 juni 2009 10:16
jag är knappast nån dator expert men senast jag uppgradera de mig på dator fronten så fick jag tipset att kolla på paketlösningar från några nätbutiker.
Generellt blir det betydligt billigare att skruva ihop datorn själv och det är ganska enkelt. Problemet kan vara att hålla reda på alla olika standarder som finns på olika saker men beställer du en paketlösning från en bra firma så ska du slippa de problemen.
Det kan vara bra att ha en mer kunnig kompis i stand-by för att hjälpa dig. För mig så var det stora problemet att jag försökte snåla och använda gamla delar tillsammans med nya vilket slutade i att jag bytte allt till nya delar.
Om du ska ha en bra speldator så kolla på vad som står för rekomenderationer på ett nytt grafiktungt spel och matcha eller helst överträffa dessa (prioritera grafikkortet och ram-minne)
Jag har själv handlat av www.datorbutiken.com men det finns fler bra nät handlare
kan vara värt att kolla på www.pricerunner.se eller liknande sajter oxå
Märkes datorer (HP, Dell, Compac etc) är, iaf enligt mina vänner i datorbranchen, dyrare i förhållande till sin prestanda men ett säkrare köp om man inte är så hemma på datorer t.ex. kan man ofta få bra garantier och support
#12 - 30 juni 2009 13:27
Tack för svaren hade tänkt mig runt 5-10 tusen[:o] kom gärna med bra hemsider också:d
Guest
#13 - 30 juni 2009 13:30
Och vilka spel hade du tänkt köra?
Mellan 5000-10 000 skall du nog leta efter beg.
www.blocket.se
#14 - 30 juni 2009 14:12
kanske cs eller wow:p
#15 - 30 juni 2009 14:35
Tack för svaren hade tänkt mig runt 5-10 tusen[:o] kom gärna med bra hemsider också:d

se for x http://www.komplett.se/k/ci.asp?sku=10274

Annons