Har nyligen införskaffat ett 180 liters möbelakvarium (Juwels), som jag tänkte ha som sällskapskar. Har sedan tidigare ett 325 liters Malawi kar.
Tänker inreda med en snygg bakgrund (Back to nature), och ha en hel del växter. PH kommer att ligga på ca 6 (Kör med torv som bottenlager under gruset)
Mina funderingar är att skaffa ett grant par originalfärgade skalare (Hade först tänkt Diskus,men har tänkt om då jag läst att dessa helst skall ha en temp på ca 30 för att förebygga hålsjukan, vilket innebär att det är svårt att få dem att trivas bland andra fiskar)
Är ett par tillräckligt ? Karet är 100 cm långt, och jag har också läst att flera par kräver större revir. Åsikter om detta ?
Utöver skalare paret ett stort stim kardinaltetror (30 st ?), men jag undrar om dessa verkligen går ihop med skalare, eller om de kommer att betraktas som mat. Vilka alternativ finns bland tetrorna ?
I bottenskiktet hade jag tänkt 3 st bolivianska fjärils ciklider och 3 Ancistrus.
Som "invandrare" till Syadamerika karet har jag funderingar på att dessutom införskaffa 3 st praktbotior, då jag tycker de är otroligt vackra. Åsikter om detta ?
Andra fiskar jag gillar skarpt fram och till baka tänkt på som alternativ är palettciklider, tigerbarber (Går ej bra med skalare pga fenbitartendenser)
Mycket tacksam för svar.