Lämplig besättning 180 liters

#1 - 21 juli 2005 09:37
Har nyligen införskaffat ett 180 liters möbelakvarium (Juwels), som jag tänkte ha som sällskapskar. Har sedan tidigare ett 325 liters Malawi kar.

Tänker inreda med en snygg bakgrund (Back to nature), och ha en hel del växter. PH kommer att ligga på ca 6 (Kör med torv som bottenlager under gruset)

Mina funderingar är att skaffa ett grant par originalfärgade skalare (Hade först tänkt Diskus,men har tänkt om då jag läst att dessa helst skall ha en temp på ca 30 för att förebygga hålsjukan, vilket innebär att det är svårt att få dem att trivas bland andra fiskar)
Är ett par tillräckligt ? Karet är 100 cm långt, och jag har också läst att flera par kräver större revir. Åsikter om detta ?

Utöver skalare paret ett stort stim kardinaltetror (30 st ?), men jag undrar om dessa verkligen går ihop med skalare, eller om de kommer att betraktas som mat. Vilka alternativ finns bland tetrorna ?

I bottenskiktet hade jag tänkt 3 st bolivianska fjärils ciklider och 3 Ancistrus.

Som "invandrare" till Syadamerika karet har jag funderingar på att dessutom införskaffa 3 st praktbotior, då jag tycker de är otroligt vackra. Åsikter om detta ?

Andra fiskar jag gillar skarpt fram och till baka tänkt på som alternativ är palettciklider, tigerbarber (Går ej bra med skalare pga fenbitartendenser)

Mycket tacksam för svar.
#2 - 21 juli 2005 09:50
Hej och välkommen till forumet!

180l är alldeles för litet för både scalare och discus. Har du tittat på artbeskrivningarna? Scalarer ska dessutom ha -minst- 55cm i "takhöjd" för att utveckla sina fenor normalt (läs: trivas).

Kardinaltetror är jättefint tillsammans med scalarer, och kan fungera. Ibland händer det dock att tetrorna blir en väldigt dyr måltid åt scalarerna. 30st i ett 180l låter lite mycket, men inte helt orimligt... har du räknat något med 1cm fisk/l-regeln? Det är inte något man behöver följa slaviskt, men det är bra för att ge en fingervisning. Hittills har du alltså scalare (som jag dock hoppas att du väljer bort ändå, bla av ovanstående anledning), ett par: 2*16cm + tetrorna: 30*5cm = 182cm/180l. På detta hade du alltså tänkt slänga i bolivianska fjärilar, ancistrus, botior och eventuellt något mer?! ;)

Mitt bästa tips till dig är: köp ett större kar! Den sammansättning du tänkt dig är väldigt bra om man bortser från tetrorna kan bli scalaremat. Släng in det hela i ett högt 540l istället så kommer du få ett kanonkar :)
#3 - 21 juli 2005 10:04
Tusen tack för synpunkter. I dagsläget har jag dock inte plats för ett så stort kar, och faktum är att jag redan har 180 liters karet. Finns det några alternativa förslag om jag väljer bort scalare ?
#4 - 21 juli 2005 10:14
Just det ja, såg efteråt att du redan köpt det nya karet ;)

Kör på ett gäng tetror av valfri sort, några dvärgciklider, och ancistrus om du vill ha en Amazonasbiotop..
En afrikansk flodbiotop skulle kunna innehålla tex kongotetror och palettciklider.. det finns väldigt många fina ciklider från västra Afrika.. sök och du kommer hitta!
Snäcklekare från Tanganyika är inte heller helt fel.. otroligt fina och vad jag hört väldigt intressanta i sitt beteende!
Från Asien finns det inte direkt massor av ciklider att välja mellan, men väl andra intressanta fiskar.. gurami, kampfisk, serbafisk, olika botior, kuhli, glasmal är fiskar som skulle passa i ditt akvarium. Dock inte alla på en gång ;)

Lycka till, håll oss up-to-date, helst med bilder :D
#5 - 21 juli 2005 18:03
Ok, efter att ha kollat lite tror jag satsar på Sydamerika utan scalare.
Är alternativ 3 3l 4 överhuvudtaget ett bra alternativ ? Jag tänker på att bottenskiktet kanske blir för tätbefolkat ?
Synpunkter önskas, eller kan alla 4 alternativen funka ?

Alternativ 1

10 Kejsartetra
15 Rödmunstetra
3 Bolivianska fjärilsciklider (1 hanne + 2 honor)
2 Ancistrus

Alt 2
10 Kejsartetra
15 Rödmunnar
5 Corrydoras Sterbai
2 Ancistrus

Alt 3
20 Rödmunnar
5 Corrydoras Sterbai
2 Ancistrus

Alt 4
10 Kejsartetra
10 Rödmunstetra
5 Corrydoras Sterbai
2 Ancistrus
#6 - 22 juli 2005 12:08
alt 3 hadde jag gjort om man bara får välja bland dom, jag gillar "konstiga" fiskar så jag hadde gjort nått helt annat typ regnbågs akvarium :) inte så annorlunda men fint :D
#7 - 22 juli 2005 12:20
Hej!

Jag hade tagit alt 3.
#8 - 22 juli 2005 15:15
Det är väl klart man kan ha några st scalarer i 180 liter !

Juwels baljor brukar vara rätt höga och vad gäller vattenvärden så handlar det ju "bara" om att byta vatten lite oftare.
#9 - 22 juli 2005 17:52
Alt 3 låter bäst, men Bf cikliden är en parfisk, så det räcker med en hona och en hane.

Annons