Lämplig Ancistrus

#1 - 22 januari 2010 16:24
Är det nån som kan rekommendera lämplig och lättsköt ancistrus till ett 60L akvarium . Jag har 3 black molly 1 kampfisk 6 guppy och 3 amanoräkor
#2 - 22 januari 2010 17:05
Den vanligaste ancistrus är just den som kort och gott kallas för ancistrus eller guld ancistrus i handeln. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=315&SOK=1
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1070&SOK=1

Vill man nu inte ha en mal som blir relativt stor så finns ju otocinclus. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=329&SOK=1
//Camilla
#3 - 22 januari 2010 23:01
En vuxen ancistrus skulle jag inte rekommendera till ett 60L akvarium. Det är i minsta laget men de funkar till bäbisar (om du har något större akvarium att flytta dem till när de blivit vuxna)
#4 - 22 januari 2010 23:31
Alvarligt????

chainy skrev:
En vuxen ancistrus skulle jag inte rekommendera till ett 60L akvarium. Det är i minsta laget men de funkar till bäbisar (om du har något större akvarium att flytta dem till när de blivit vuxna)

Menar du allvar med det du skriver eller? Ancistrus är väl det vanligaste "svensson" har i ett 60 Kar eller??? eller hur stora är dina ancistrus?
Mvh Hellsson
#5 - 23 januari 2010 14:37
En 15 cm lång fisk i ett 60 cm långt akvarium kanske inte är helt lämpligt som chainy skriver. Men man kan ju köpa en liten och lösa problemet när det uppstår. Kan ju bli ett bra argument för att köpa större akvarium :)
Bilagor:
#6 - 23 januari 2010 18:40
Hellsson skrev:
Menar du allvar med det du skriver eller? Ancistrus är väl det vanligaste "svensson" har i ett 60 Kar eller??? eller hur stora är dina ancistrus?

Mvh Hellsson

Därför att "Svensson" ofta är okunniga och inte bryr sig om att vilja lära sig något..
#7 - 23 januari 2010 18:44
Hade inte haft ancistrus och kampfisk ihop, de vill ha olika strömt vatten.
Sen är 60-liter för litet.
#8 - 24 januari 2010 16:44
Om man nu inte kan ha en ancistrus eller vill ha en otocinclus vad finns det då för bra algätare till 60L?
#9 - 24 januari 2010 17:01
äppelsnäckor;;;duktiga städare:)www.applesnail.net
#10 - 25 januari 2010 19:25
Hellsson skrev:
Menar du allvar med det du skriver eller?...

Japp, jag menar allvar. Jag har haft många sådana och vet att de är revirhärjande, speciellt emot andra malar, och därför trivs bäst när dem har en egen liten yta som bara är deras. Dessutom bajsar en 15 cms fisk en hel del och kräver en hyfsad dos alger varje dag. Sköter man akvariet bra (vilket man förhoppningsvis gör) så kommer du behöva stödmata malen eftersom algerna i 60L:s inte hinner växa i kap med malens matlust. Maltabeller smutsar ner en hel del innan malen hunnit äta upp dem vilket skapar för mycket matrester.

Därför bör dem ha ett akvarium som är minst 80 cm långt (höjden är inte lika viktig).
#11 - 26 januari 2010 11:11
Odlar vanliga ancistrus i 54l. De trivs som bara den, leker konstant. Men då är det bara paret inkl. några Galaxyrasboror. Håvar upp och flyttar yngel om vart annat till ett större akvarium. Vist får man mata dem ofta och själv matar jag med algpiller, gurka, banan, ärtor, skalade räkstjärtar m.m. och naturligt vis så får man sköta vattenbytena. Vist är de revirhävdade, man bör inte ha 2 hanar i ett mindre akvarium. Och vist skall man inte trycka in flera stora individer i ett mindre akvarium.
//Camilla
#12 - 26 januari 2010 20:31
Letar efter någon algätare till mitt 120l-kar, behöver inte vara fin men äta alger som tusan, får inte ge sig på växter. Tips?
(kan in te ha snäckor/räkor)

Finns det någon algätare som äter cyano? :d
#13 - 27 januari 2010 07:06
fesoj skrev:
Letar efter någon algätare till mitt 120l-kar, behöver inte vara fin men äta alger som tusan, får inte ge sig på växter. Tips?

(kan in te ha snäckor/räkor)

Finns det någon algätare som äter cyano? :d

Vill man nu inte ha ancistrus (vilka inte är så effektiva algätare som äldre) eller otocinclus så finns det siamesisk algätare. En riktigt duktig putsare. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=270&SOK=1 Dock blir dessa rätt tjuriga som äldre, men ett gäng unga individer är perfekta att ha i akvariet.

Cyanon får du försöka bli av med på annat sätt. ;)
//Camilla
Bilagor:

Annons