Lämplig algätare till asien inspirerat kar?

#1 - 12 juli 2006 14:21
Tänkte starta upp ett 100-150 liters gurami kar i asien stil, vet dock inte vilken slags algätare som skulle passa bäst, vill ha en asiatisk, dock inte för stor.

Nån som har ett förslag?

Tacksam för all hjälp :)
#2 - 12 juli 2006 14:24
amanoräkor?
MVH
Magnus
#3 - 12 juli 2006 14:48
Siamesiska algätare kunde kanske funka, men de är så hyperaktiva att de kanske stressar guramis, och ett hundraliters är i minsta laget för dem.

Annars är det väl bara att skippa algätare, de kan i alla fall inte stoppa kraftiga algangrepp, utan man måste jobba tidigare i kedjan, genom att ge växterna goda betingelser, och gör man det behöver man inga algätare.
#4 - 12 juli 2006 14:54
Ursäkta att jag lånar tråden lite...

[quote=Azur]
Annars är det väl bara att skippa algätare, de kan i alla fall inte stoppa kraftiga algangrepp, utan man måste jobba tidigare i kedjan, genom att ge växterna goda betingelser, och gör man det behöver man inga algätare.[/quote]

Hur gör man detta? , jag kan inte ha någon alg ätare i mitt ena kar, farar att dessa i så fall skulle bli hummer mat...

Tack för lånet av tråden nu får ni tillbaka den...
#5 - 12 juli 2006 15:13
Hur man får växterna att vinna över algerna som ett stick i en annan tråd. Du är bra ambitiös du. Börja med att söka lite om växter och alger i forumet. Två välkända och välbeprövade metoder är pmdd, och wahlstadt. Börja med att sök på det i forumet så har du en del att läsa.
MVH
Magnus
#6 - 12 juli 2006 15:14
tack
#7 - 12 juli 2006 16:45
Tack så mycket, amano räkor låter som en fin ide.
E dom väldigt svåra att få tag på i sverige?
#8 - 12 juli 2006 17:18
Nej, de finns hos de stora grosisterna. Det är bara att be din affär ta hem dem.
MVH
Magnus

Annons