Lampa till växter?

#1 - 27 februari 2010 19:46
hej igen!:)
Jag undrar om det räcker med en t5 ramp med två gånger 28W i ett 125 liters om man vill ha ett ganska växtrikt akvarium? och vad bör man tillsätta i akvariumet för växternas skull i uppstarten?
#2 - 28 februari 2010 11:12
finns en lite halvbra tumregel som säger ca 0,5W/L

o 28*2 = 56W

56/125=0,448 W/L så ja det verkar räcka ja.

googla PMDD så skall du finna info om växtgödning
#3 - 28 februari 2010 23:45
hannesc skrev:
finns en lite halvbra tumregel som säger ca 0,5W/L

o 28*2 = 56W

56/125=0,448 W/L så ja det verkar räcka ja.

googla PMDD så skall du finna info om växtgödning

Men ska jag tillsätta pmdd redan vid uppstart? Jag kan inte riktigt förstå mig på det där med pmdd, har läst jätte mycket om det men fattar inte så mycket lol! känner mig lite dum men det är så mycket kemi:) Finns det ingen färdigblandad pmdd?
#4 - 28 februari 2010 23:54
skit i den tumregeln för den är helt missvisande hannesc, vad du kan göra är att montera på reflektorer på rampen om inte detta redan finns, se till att plantera fullt direkt från uppstart och kör på med gödning, ta det dock lugnt med antal fiskar och matning. Finns säkert nån tok som säljer under disk för dyra pengar..
#5 - 28 februari 2010 23:57
Gaffel skrev:
skit i den tumregeln för den är helt missvisande hannesc, vad du kan göra är att montera på reflektorer på rampen om inte detta redan finns, se till att plantera fullt direkt från uppstart och kör på med gödning, ta det dock lugnt med antal fiskar och matning. Finns säkert nån tok som säljer under disk för dyra pengar..

Nu låter jag väl dum igen:p, men är ny på lite större akvarium(har haft ett litet med vanlig lampa) men vad för sorts grej är reflektorer? är dom dyra? går dom att montera på rampen?
#6 - 1 mars 2010 00:00
en reflektor reflekterar och koncentrerar det ljus som lysröret normalt skickar i alla riktningar ner i akvariet varför(med bra reflektorer) ljusmängden nästan kan fördubblas.
#7 - 1 mars 2010 00:06
Gaffel skrev:
en reflektor reflekterar och koncentrerar det ljus som lysröret normalt skickar i alla riktningar ner i akvariet varför(med bra reflektorer) ljusmängden nästan kan fördubblas.

Tack för hjälpen:) det är så mycket man behöver veta och medlemmarna här på zoopet är värkligen kunniga!
#8 - 1 mars 2010 09:24
@Gaffel

Okej? är den det? det visste jag inte. varför är den det?
#9 - 1 mars 2010 09:36
För att den är lika missvisande som 1 cm akvariefisk per liter akvarievatten, det fungerar tyvärr inte alltid att generalisera och 'regeln' har säkert uppkommit av ren lathet när någon ställt tusen frågor om lux hit och watt dit, den viktiga frågan handlar om att se till att tillräckligt mycket av rätt sorts ljus når växterna och då gäller det både att kompensera för avståndet mellan ljuskälla och växter och om att välja rätt sorts ljus, personligen tycker jag att man kan ta bort utrycket 'tumregel' och istället säga 'fingervisning' ;)
#10 - 1 mars 2010 10:40
Gaffel skrev:
För att den är lika missvisande som 1 cm akvariefisk per liter akvarievatten, det fungerar tyvärr inte alltid att generalisera och 'regeln' har säkert uppkommit av ren lathet när någon ställt tusen frågor om lux hit och watt dit, den viktiga frågan handlar om att se till att tillräckligt mycket av rätt sorts ljus når växterna och då gäller det både att kompensera för avståndet mellan ljuskälla och växter och om att välja rätt sorts ljus, personligen tycker jag att man kan ta bort utrycket 'tumregel' och istället säga 'fingervisning' ;)

Då undrar jag är regeln en liten växt per liten fisk och tvärtom också missvisande?
#11 - 1 mars 2010 11:00
gaffel: tack för förklaringen. kör på fingervisning då ;)

sissi: antar det. iof har jag aldrig nånsing hört talas om 1 växt/liten fisk. jamenar i mitt malawi-kar har jag typ 3 växter på 15 fiskar o i mitt SA-kar har jag en himla massa växter.
#12 - 1 mars 2010 11:04
hannesc skrev:
gaffel: tack för förklaringen. kör på fingervisning då ;)

sissi: antar det. iof har jag aldrig nånsing hört talas om 1 växt/liten fisk. jamenar i mitt malawi-kar har jag typ 3 växter på 15 fiskar o i mitt SA-kar har jag en himla massa växter.

Jag tror faktiskt att jag läste det här på zoopets artiklar, men jag tyckte också att det lät lite väl att följa exakt
#13 - 1 mars 2010 11:06
2x28 Är HE-rör och jag är inte så övertygad om deras duglighet till annat än allmänbelysning.
Dvs du kommer inte att ha lätt för att hitta annat än kontorsbelysning med den rörtypen.
Det du skall ha till akvarium är HO-rör 24,39,54 eller 80w och som Gaffel nämner så är reflektorer en klar fördel.

//NiXoN
#14 - 1 mars 2010 11:50
NiXoN skrev:
2x28 Är HE-rör och jag är inte så övertygad om deras duglighet till annat än allmänbelysning.

Dvs du kommer inte att ha lätt för att hitta annat än kontorsbelysning med den rörtypen.

Det du skall ha till akvarium är HO-rör 24,39,54 eller 80w och som Gaffel nämner så är reflektorer en klar fördel.

//NiXoN

Är det sånt ljus i en juwel rio?
#15 - 1 mars 2010 12:04
Ah, då är det juwel rör som gäller. Dom gör lite specialprylar så man blir låst till deras sortement.
Vet inte hur dom gjort med rören då man inte får så mycke info från dom...

//NiXoN
#16 - 1 mars 2010 12:12
NiXoN skrev:
Ah, då är det juwel rör som gäller. Dom gör lite specialprylar så man blir låst till deras sortement.

Vet inte hur dom gjort med rören då man inte får så mycke info från dom...

//NiXoN

Håller med totalt! det är jätte svårt att få veta något om deras produkter.
men det konstiga är att vissa juwel rio 125l säljs med t8 2 gånger 18w belysning, andra med t5 2 gånger 28w

Annons