"Lampa" i Akvariumet

#1 - 22 januari 2006 13:40
Tjenna tjenna....
Har en liten fundering som jag vill dela med mig om....
Tänker mig en eller flera"Lampor" som är nere i substratet och punkt lyser snett uppåt...
Förstår ni hur jag tänker.... ;)

Vad ska man andvända för "lampa"? Dioder?
Skall väl vara 12volt hällst i fall det blir kontakt med vattnet...?
Andra ider?
#2 - 22 januari 2006 14:28
finns ju färdiga att köpa. jag funderade också ett tag på att köpasåna men vete faan om det ser så verklighetstroget ut =)

// SeanChai
#3 - 22 januari 2006 14:32
Jaha det finns färdiga att köpa? vart!? Verklighetstroget hmm nja kanske inte men snyggt kanske :D
#4 - 22 januari 2006 15:02
Dioder skulle nog funka bra. Se bara till att det blir tätt. Det är inte bra om det löser ut metallet i vattnet. Eller ledarna rostar av.
#5 - 22 januari 2006 15:58
om ledarna rostar har du nog redan dödad dina fiskar av elektriska stötar

Rekomenderar dig att använda 5v dioder fins i flera styrkor
www.svebry.se säljer en hel drös och är väldigt bra o billiga

men borde inte en ljuskälla underifrån förvirra fiskarna?
#6 - 23 januari 2006 04:06
[quote=mayday]om ledarna rostar har du nog redan dödad dina fiskar av elektriska stötar[/quote]

nja nu använder lysdioder låg spänning vissa så lågt som 1.6v sen leder akvarievatten oftast ström rätt dåligt.
dock leder det bättre om man har exempelvis pmdd i.

Robbo, täck sladdar och kontakter med akvarieslikon så minimerar du risken för utfällning av metall och dylikt.
#7 - 23 januari 2006 09:20
Dessa finns ju färdiga att använda!:)
http://www.hydor.it/inglese/aqua_color.htm
#8 - 23 januari 2006 09:46
[QUOTE=mayday]om ledarna rostar har du nog redan dödad dina fiskar av elektriska stötar

Rekomenderar dig att använda 5v dioder fins i flera styrkor
www.svebry.se säljer en hel drös och är väldigt bra o billiga

men borde inte en ljuskälla underifrån förvirra fiskarna?[/QUOTE]

Dioder behöver nästan aldrig mer än 3,6V. och så hög spännig är det bara blå och vita som kräver. Det dör inte fiskarna av. De 5V dioder som jag har sett har inbyggt motstånd. Skippa dom. De är onödigt dyra. Jag hittar inga dioder på den rekomenderade sidan.
#9 - 23 januari 2006 12:44
[QUOTE=mayday]men borde inte en ljuskälla underifrån förvirra fiskarna?[/QUOTE]

Jo det kommer det säkert att göra och jag skulle inte rekommendera det. Vad jag förståt så är fiskarnas balanssinne på något sätt kopplat med synen så att de uppfattar vad som är upp och vad som är ner delvis med hjälp av ljusets infallsvinkel.
#10 - 27 januari 2006 00:19
Batski ... kan också intyga att det är kopplat med synen
ser rålustigt ut om du vinklar en fisk uvan vatten ... ögonen parerar helt galet.

bör ej göras på sälskapsfiskar .... testade på senaste aborrepasset
#11 - 27 januari 2006 09:13
[QUOTE=mayday]Batski ... kan också intyga att det är kopplat med synen
ser rålustigt ut om du vinklar en fisk uvan vatten ... ögonen parerar helt galet.[/QUOTE]

Tack för informationen. Så ljus underifrån i akvariet är som sagt inget att rekommendera.
#12 - 27 januari 2006 09:23
Ang ljus och balans.

Det brukar räcka med att akvariebelysningen är släckt och man har lite ljus från ett fönster en bit bort för att fiskarna ska simma i 20-30 graders vinkel typ.
#13 - 29 januari 2006 13:01
Sant, mina skalarer simmar nästan som en plattfisk på förmiddagen innan lyset tänts
#14 - 4 maj 2006 20:57
jag rekomenderar www.lysdiod.com de har billiga lysdioder

Annons