Det var inte meningen att låta spydig om det var så du uppfattade det Kjell!
Koppar låter intressant, men nitrat borde väl inte ligga för högt i ett nystartat kar, eller har jag fattat det fel? Och Med för höga ammoniumvärden borde väl ett nitrittest ge utslag?
Jag är ju den typen av akvarist som sällan testar för någonting, utan litar på mina ögon och min näsa. De gånger jag har bett om hjälp med tester i "min" butik har man aldrig bett mig betala för detta, men det kanske är för att jag är en trogen stamkund...
Förövrigt tycker jag att "några hundra kronor" och "hundratals kronor" betyder ungefär samma sak... ;)
OM någon har problem och vill låta testa sitt vatten ordentligt är det väl lika bra att 'ta i' och även testa det mest uppenbara? Blir ju dumt att testa och testa det mest ovanligt och så är felet vanligt.
Handlar man mycket i en affär får man ofta rejäl bonus då och då, kanske rabatt etc och lite service utöver det vanliga. Sedan finns det säkert ett gäng affärer som låter testa gratis, hoppas och få sälja lite medel för att råda bot också. Men någon affär kanske vill ha betalt för sin nedlagda tid och det är väl upp till dem och bestämma om de vill ge bort sin tid?