Lämligt foder praktbotia

#1 - 28 september 2005 11:30
I mitt 200L är det fyra praktbotior.

Jag matar just nu med vanligt flingfoder, algtabletter och grönsaker som gurka.
Både ancistrus, platy och neontetrorna gillar läget.

Jag har också ett bestånd med snäckor i akvariet.
Duger födan för paraktbotiorna också, eller skall jag komplettera?

Jag har också en matpåse med tabletter som ser ut som algtabletterna fast mindre som jag har i lite då och då. På påsen står bara att den är för bottomfeeders, vilket praktbotian är. Dock påminner de så mycket om algtabletterna i utseendet att jag är osäker.

Jag har noterat att praktbotiorna börjar bli som tokiga att jaga det flingfoder som hamnar på botten och deras magar är runda. Utom på en som gömmer sig väldigt mycket och är helt ointresserad av den mat jag ger.

Finns något de gillar så mycket att jag även kan "väcka" den som inte gillar situationen.
#2 - 28 september 2005 11:43
Testa räkrom. Mina botior blir som helknasiga då det serveras räkrom. Vissa tycker man ska skölja den innan man ger den till fiskarna för att den inte ska vara för salt, men jag brukar endast se till att den är ordentligt genomtinad.
Sen så brukar jag ge dem ciklid-pellets. De far ut som raketer ur grottorna och smaskar i sig med god aptit. Tar en pellets och tuggar i sig och sedan tar de en till och äter. Då de går med discus så får de även räkmix, samt röda mygglarver emellanåt. Levande vita går ner utan problem.
#3 - 28 september 2005 13:22
Räkpellets brukar vara väldigt uppskattat av mina praktbotior (och ancistrusarna också för den delen)
#4 - 29 september 2005 06:26
Jag provade dels ciklidpellets. Jag hade en påse från förra ägaren av akvariet.

Provade också räkrom, snodde en kokad räka från frysen för tjejen och länsade romsäcken. Nu misstänker jag att det bästa kanske skulle varit rå räkrom, men man tager vad man haver.

Fullständig krig i akvariet för att få smaka godbitarna. Jag tyckte mig se att också den praktbotia som mår dåligt var och tuggade i sig några räkrom.
Svårt att se skillnad på dem och de går inte så mycket i stim att man ser alla samtidigt så ofta.
Jag tror det är en vecka sedan jag såg all fyra samtidigt sist. Det är alltid tre, och den fjärde gömd normalt.

Bara för att retas så släppte jag några räkrom i yngelkaret också. Det var kul att se ynglen så ivriga att äta rom, men munnarna ack så små.:D
Några lyckades svälja hela, de andra fick kämpa länge med att få ner dem i storlek så de kunde sväljas.

Hur är det med röd plankton?
Jag har provat det lite, men fiskarna är inte så speciellt intresserade. De tar lite, men oftast så sugs det in i filtret oätet. Har inte sett någon av de arterna jag har som varit så speciellt intresserad.
#5 - 29 september 2005 10:13
Mina äter allt! Frysta räkor, musslor och bläckfisk hör till favoriterna!!
Annars matar jag mest med Röda mygg - Artemia - Räkmix - Mysis, frysta..

Annons