Lågt pH och KH, vad göra?

#1 - 13 augusti 2004 19:57
Jag har en kompis som har problem med sitt akvarievatten, tycker jag. Det är ett 130 l low-tech med väldigt lite fiskar som är rätt gamla. Några tetror, ancistrus och en ensam corydoras. Det finns eng. sjösten, lite gamla rötter, kolsten och skiffer, javaormbunke och anubis. Växterna växer bra, lyset är två lysrörslampor. Nu i sommar har det börjat dö lite fisk. Eftersom dom är gamla var det inte så konstigt först. Det inhandlades lite nytt, ett litet stim neontetror, fyra ungfiskar corydoras och fyra små ancistrusar. På en månad finns bara två neoner och två ancistrusar kvar av de nya och några äldre till har dött. Jag åkte dit med mina väldigt enkla vattentester och fick fram detta:
nitrat 50, nitrit 0, GH 14-21, KH 0 och pH 5. Mätte kranvattnet och det var 0 nitrat, något över 7 pH, 7 GH och 3 KH.
Det här verkar inte bra. Vatten byts i karet med ca två hinkar varannan vecka. Det verkar väl vara nåt knas med vattnet från kranen, inte egen brunn, så pH är väldigt instabilt. Jag fattar det som om KH är för lågt i förhållande till pH från början?
Vad ska man göra? En massa vattenbyten är väl inte så bra eftersom pH då åker upp och ner ännu fortare. Jag har försökt läsa lite gammalt och undrar om man ska tillsätta bikarbonat? Om det är så, ungefär hur mycket/lite börjar man att prova med? Det är så synd om både den väldigt ledsna akvarieägaren och inte minst om fiskarna.
#2 - 13 augusti 2004 20:37
Kör i lite bikarbonat så får du se att både PH och Kh kommer att gå upp och stabilisera sig.

Lycka till !!

MVH Daniel
#3 - 13 augusti 2004 20:51
Lägg i ett par kalkstenar i akvariet, eller lite snäckskal i filtret. Det kommer långsamt & säkert höja KH och pH (till cirka 7.5), och låsa det där. Det är säkert och ger långtidseffekt, medan bikarbonat ger en mycket snabb höjning som i sällsynta fall _kan_ skada fisken, och effekten är tillfällig.
#4 - 13 augusti 2004 21:17
Tack så mycket. Det var något sånt jag ville veta, långsiktigt. Jag förstår att fiskarna kan vänja sig vid mycket om det sker gradvis men inte jo-joverkan. Om det sen blir små men regelbundna vattenbyten oftare så är väl det bra? Om jag lägger ner kalksten i karet ska dom väl inte vara för små? Större än knytnävar? Mycket större? Flera stycken? Det här kranvattnet finns i Åkersberga. Jag tycker det är konstigt med värdena och funderar på om det är något tillfälligt i sommar.
#5 - 13 augusti 2004 22:17
Det går inte att överdosera kalksten, så lägg i så det ser snyggt ut.

Åkersberga kommun bör ha vattenvärdena på sin hemsida.
#6 - 13 augusti 2004 22:36
Tack för det Azur. Det blir en sväng till lagret i morgon då, igen ;-). Jag har kollat efter värden i Vallentuna (för mina kar) men inte riktigt hittat det jag ville. Kanske Å-bergas går lättare att kolla upp. Tack för det tipset också.
#7 - 14 augusti 2004 07:40
Kranvattnet tycks stå något så när i jämvikt, vilket innebär att det inte kommer att förändra sig så mycket om det inte belastas med kväveföreningar.

Vattnet i akvariet har däremot utsatts för kraftig belastning, eftersom nitrathalten är så pass hög (å andra sidan beror det lite på växttyp), pH är lågt (pH5) och ett lågt KH (ligger under 0,5 men över 0,2).

Orsaken är för mycket foder till för få fiskar i kombination med för få eller för små vattenbyten.

Däremot visar förändringen på GH två saker;
1/ felaktigt test eller mätning
2/någonting som löser ut kalcium (magnesium) t ex. kalksten.

Som dricksvatten rekomenderas inte halter över 20 GH (gäller Sverige).
#8 - 14 augusti 2004 08:53
Det är få fiskar som får sparsamt med mat. Rätt ofta får dom fastedagar beroende på "husses" jobb. Det finns inget som fäller ut kalk i karet. Vad kan göra att den lilla KH som finns från början försvinner, och sänker pH? Nitraten är lite väl hög men påverkar det KH? Jag fick för mig att det inte hängde samman. Och GH har väl inte så mycket med KH och pH att göra? Eller? Jag tänkte lägga i lite kalksten el dyl och få "husse" att göra mindre men oftare vattenbyten, samt köpa tester till honom. Ska ha några bättre till mig själv också. Just GH mätte jag på en multisticka men nitrat, pH och nitrit med dropptest och dom gav ungefär samma resultat som värdena på multistickan.
Skulle alltså många små vattenbyten som får ner nitraten kunna få "resten" stabilt menar du? Varför?
#9 - 14 augusti 2004 12:20
KH försinner inte men vätekarbonaten (HCO3) som i huvudsak är KH i kranvatten används av bakterierna vid omvandling av kväveföreningar. Därmed finns det ett samband (indirekt/direkt)mellan KH och nitrat.

Eftersom det används stickor för mätning av GH så är det punkt 1 som gäller, EJ pålitlig mätmetod.

Höga nitratvärden är ett tecken på mycket mat i kombination med få och/eller för små vattenbyten. Kväveföreningarna kommer in i akvariet på något sätt och vanligast är genom fodret,såvida man inte tillför nitrat pga växterna.

Om mätningen av KH är korrekt uppmätt och med vattenbyten(25-30%) en gång i veckan samt korrekt fodermängd faller inte pH under 7.
#10 - 14 augusti 2004 16:07
Tack så mycket. Nu har jag skaffat dropptester till akvarieägaren och varit där och fixat lite igen. Nitrat 50, pH 6 och omätbart KH. Mätte i kranen igen och fick fram 0 nitrat, pH 8 och KH 4. Inte illa från början alltså som jag först trodde. Testerna är nog bättre än dom jag hade först. Eftersom det är så lite fisk kvar och pH inte droppat så mycket än gjorde jag ett stort vattenbyte, lade ner en strumpa med kalkgrus som kanske inte behövs ändå, och mätte igen. Äntligen var nitraten nere på 20, pH 7 och KH 2-3. Verkar kanske gå åt rätt håll. Ska dit i morgon och mäta igen. Sen skriver jag ett "recept" på större regelbundna vattenbyten så borde det ordna sig. Hoppas då att KH inte försvinner nu när jag fått ner nitraten en del, och den ska ner ännu mer innan jag är klar ;-) Tack för all hjälp.

Annons