Jag har en kompis som har problem med sitt akvarievatten, tycker jag. Det är ett 130 l low-tech med väldigt lite fiskar som är rätt gamla. Några tetror, ancistrus och en ensam corydoras. Det finns eng. sjösten, lite gamla rötter, kolsten och skiffer, javaormbunke och anubis. Växterna växer bra, lyset är två lysrörslampor. Nu i sommar har det börjat dö lite fisk. Eftersom dom är gamla var det inte så konstigt först. Det inhandlades lite nytt, ett litet stim neontetror, fyra ungfiskar corydoras och fyra små ancistrusar. På en månad finns bara två neoner och två ancistrusar kvar av de nya och några äldre till har dött. Jag åkte dit med mina väldigt enkla vattentester och fick fram detta:
nitrat 50, nitrit 0, GH 14-21, KH 0 och pH 5. Mätte kranvattnet och det var 0 nitrat, något över 7 pH, 7 GH och 3 KH.
Det här verkar inte bra. Vatten byts i karet med ca två hinkar varannan vecka. Det verkar väl vara nåt knas med vattnet från kranen, inte egen brunn, så pH är väldigt instabilt. Jag fattar det som om KH är för lågt i förhållande till pH från början?
Vad ska man göra? En massa vattenbyten är väl inte så bra eftersom pH då åker upp och ner ännu fortare. Jag har försökt läsa lite gammalt och undrar om man ska tillsätta bikarbonat? Om det är så, ungefär hur mycket/lite börjar man att prova med? Det är så synd om både den väldigt ledsna akvarieägaren och inte minst om fiskarna.