Lågt KH - problem?

#1 - 16 oktober 2007 11:15
För första gången på ca 4 år har jag fått KH < 3 i ett av mina akvarier. I alla åren har det legat mellan 3-4, men nu ligger det på 1.2 vilket är väldigt lågt. Så jag undrar vad som kan ha orsakat detta.

Det finns ingen torv i det akvariet och jag har inte ändrat på nånting annat än att jag har 2 små nya mangroverötter i akvariet sen några dagar tillbaka. Fast jag har stoppat ner betydligt större rötter i mina akvarier förut och det har aldrig påverkat KH på detta sätt. Dessutom har de nya rötterna bara legat i akvariet i några dagar. Just det, jag bytte 40 liter vatten (akvariet är på 250l) i går kväll, men KH i mitt kranvatten brukar ligga runt 2.3 så det kan väl inte ha sänkt KH så mycket..

pH ligger som vanligt runt 6.8, men med ett så lågt KH blir jag orolig för en pH-crash :(

Nu undrar jag hur jag ska göra. Finns det något säkert sätt att buffra KH utan att pH drar iväg (vill helst inte ha pH över 7 i det akvariet)? Och vågar jag tillsätta Tropol (brukar göra det efter vattenbyte) i det akvariet nu? Skulle pH kunna crasha pga det?
#2 - 16 oktober 2007 11:35
Mycket nederbörd på hösten, KH sjunker i kranvattnet.
#3 - 16 oktober 2007 11:40
Ah, kan det vara det? Får se till att kolla KH i kranvattnet.
#4 - 16 oktober 2007 11:41
Enda sättet att öka alkaliniteten (vattnets förmåga att motstå pH-ändringar) utan att höja pH är att använda en annan buffert än den naturliga.

Det finns diverse såna buffertar att köpa, ofta baserade på fosfat istället för bikarbonat. Ett exempel är Bullseye 6.5 som låser pH vid 6.5.

Annars, vill du bara höja KH så är det bikarbonat som gäller - men eftersom KH och pH sitter ihop som siamesiska tvillingar, går det inte att höja KH utan att också höja pH. Att ditt KH har sjunkit innebär förstås då också att ditt pH har sjunkit, så du kan tillsätta så mycket bikarbonat att ditt KH kommer tillbaks till sitt gamla läge utan att du får högre pH än du hade då.
#5 - 16 oktober 2007 14:29
Azur skrev:
Enda sättet att öka alkaliniteten (vattnets förmåga att motstå pH-ändringar) utan att höja pH är att använda en annan buffert än den naturliga.



Det finns diverse såna buffertar att köpa, ofta baserade på fosfat istället för bikarbonat. Ett exempel är Bullseye 6.5 som låser pH vid 6.5.


Jag vill hålla mig ifrån sånt. Har dåliga erfarenheter av såna produkter - alger.

Azur skrev:
Annars, vill du bara höja KH så är det bikarbonat som gäller - men eftersom KH och pH sitter ihop som siamesiska tvillingar, går det inte att höja KH utan att också höja pH. Att ditt KH har sjunkit innebär förstås då också att ditt pH har sjunkit, så du kan tillsätta så mycket bikarbonat att ditt KH kommer tillbaks till sitt gamla läge utan att du får högre pH än du hade då.


Men pH har inte sjunkit, utan det har legat runt 6.7-6.8 lääänge :rolleyes:
#6 - 16 oktober 2007 14:57
Då har vi ett typiskt exempel på mätfel.
MVH
Magnus
#7 - 16 oktober 2007 15:59
Japp.
#8 - 16 oktober 2007 16:52
En annan orsak till KH sänkning kan vara växter som "käkat" karbonater.
#9 - 16 oktober 2007 17:04
Tropfrog skrev:
Då har vi ett typiskt exempel på mätfel.



Testerna är: JBL pH 6.0-7.6 och JBL KH. Jag använder aldrig tester som är äldre än 6 månader.

Resultaten i de andra akvarierna:

310 liter Asien: KH 4 och pH 7.2-7.3
110 liter Betta: KH 5 och pH 7.3

Dessa resultat verkar rimliga och värden har dessutom hållit sig stabila. Även i SA har pH-testet länge visat 6.7-6.8. KH däremot har enligt dagens mätning sjunkit från 3-4 till 1.2 :rolleyes:

Vilket av testerna tror ni kan ha gett fel resultat och i så fall varför?
#10 - 16 oktober 2007 17:06
heeke skrev:
En annan orsak till KH sänkning kan vara växter som "käkat" karbonater.


Vallisnerian förökar sig. Skulle det kunna vara de?
#11 - 16 oktober 2007 17:21
heeke skrev:
En annan orsak till KH sänkning kan vara växter som "käkat" karbonater.


Växternas karbonatutnyttjande förändrar inte uppmätt kh. De skjuter bara buffertsystemet åt höger, med förhöjt ph som resultat. Men detta återställs under natten, då co2 "laddar" bufferten igen.
MVH
Magnus
#12 - 16 oktober 2007 20:29
Skulle misstänka rötterna - någon form av syra.

Mistänk alltid det du gjorde senast när det barkar åt h-e

Har du haft pH 6,7 - 6,8 och KH runt 4 och inte kört koldioxid så tror jag du har haft mätfelet där. Hur ofta byter du vatten?

Det KH på 2 du mäter upp i Göteborgsvatten är till största delen hydroxidalkanitet - dvs det går snabbt ner i karet. KH skall du alltid mäta någon dag e f t e r vattenbytet för att få ett säkert mått på buffringsförmågan.

Prova med lite bikabonat och se vad som händer - men gör ett vattenbyte innan du justerar pH:t

MVH Lasse
#13 - 16 oktober 2007 20:36
Kan det inte vara bra att ha en buffert iform av en filterpåse med krossade snäckskal i filtret..?? Det ska väl inte höja ph över 7 heller..??

M.v.h. Jerker
#14 - 16 oktober 2007 21:16
Kalk höjer till 7.5 - 7.7.
#15 - 16 oktober 2007 21:19
Lasse skrev:
Skulle misstänka rötterna - någon form av syra.



Mistänk alltid det du gjorde senast när det barkar åt h-e


Fast de kan väl inte ha påverkat vattnet så mycket på mindre än en vecka? Aldrig haft problem med magroverötter förut. Och de har varit betydligt större än de här...

Lasse skrev:
Har du haft pH 6,7 - 6,8 och KH runt 4 och inte kört koldioxid så tror jag du har haft mätfelet där. Hur ofta byter du vatten?


Inte ofta. Jag kör ju low-tech, så det blir typ tredje månad. Men jag bytte ju i går. Det som jag inte förstår i så fall är hur testerna kan ge fel resultat i ett av akvarierna och rätt i de andra två :rolleyes:

Lasse skrev:
Det KH på 2 du mäter upp i Göteborgsvatten är till största delen hydroxidalkanitet - dvs det går snabbt ner i karet. KH skall du alltid mäta någon dag e f t e r vattenbytet för att få ett säkert mått på buffringsförmågan.


Ok, jag mätte ju morgonen efter. Borde jag ha väntat längre? Jag har iofs aldrig förstått hur jag kan ha högre KH i akvarierna än i kranvattnet, men det har jag ju - i flera år har jag haft det. Fast jag har inte brytt mig så mycket om det eftersom jag alltid varit nöjd med KH 3-4.

Lasse skrev:
Prova med lite bikabonat och se vad som händer - men gör ett vattenbyte innan du justerar pH:t


Men jag vill ju inte justera pH:t. Jag är nöjd med det pH:t jag har haft. Däremot blir jag orolig för att pH:t ska crasha nu när jag helt plötsligt fått så lågt KH som 1.2.
#16 - 16 oktober 2007 21:24
Azur skrev:
Kalk höjer till 7.5 - 7.7.


Precis. Och vi pratar om ett SA där det bara bor mjukvattensfiskar som inte ska leva i alkaliskt vatten.

Jag har aldrig haft problem med KH:t i mina akvarier, så jag förstår inte vad som händer nu efter ca 4 år...
#17 - 17 oktober 2007 08:01
Nu förstår jag inte..

Du har mjukvattenfiskar och vill ha det mjukt men ändå höja KH....

Får ej ihop det... Är du rädd för pH ras...?
#18 - 17 oktober 2007 08:40
Xul skrev:
Nu förstår jag inte..



Du har mjukvattenfiskar och vill ha det mjukt men ändå höja KH....



Får ej ihop det... Är du rädd för pH ras...?


Ja det är ju det jag är.

Jag vill gärna ha KH 3-4 (som jag haft i flera år). Vatten med KH 4 är fortfarande mjukt vatten, men tillräckligt stabilt för att undvika pH-crashar.

Fattar inte varför KH har sjunkit nu när det annars har legat perfekt i alla åren? Jag använder ju samma typ av test och kan inte heller tänka mig att de har gett fel resultat i flera år och visar nu plötsligt rätt.
#19 - 17 oktober 2007 09:35
Nu sticker jag ut huvudet och blir säkert halshuggen ;) Men en kompis till mig som gjorde för små vattenbyten under en längre tid råkade ut för att fiskarna började dö. När jag mätte hans vatten fanns inget kh kvar, ph var extremt lågt och nitraten så hög så den var omätbar. När jag frågade här på Zoopet fick jag bra svar som jag iofs inte riktigt fattade allt av men dom här värdena hängde i alla fall ihop med den höga nitraten som "åt" upp kh och fick ph att falla. Efter att han fick ordning på vattenbytena stabiliserade sig de andra värdena.
Nu hade ju du precis gjort vattenbyte, men vet du vad kh och nitrat låg på precis innan du bytte?
Är jag helt ute och cyklar så rätta mig gärna :D
#20 - 17 oktober 2007 10:01
Aningens OT

Högt/lågt KH är inte det samma som hårt/mjukt vatten.

Pratar man om hårt/mjukt vatten pratar man istället om högt/lågt GH

Nu hänger förvisso GH och KH ihop , iaf i praktiken.
#21 - 17 oktober 2007 11:13
Slå i en kryddmått per 10 l vatten (bikarbonat) varje gång du byter vatten så slipper du ju pH ras i alla fall, detta är extremt lite men du bör kunna sova bättre i alla fall. skall knappt göra speciellt mycket på pH, OK lite får du acceptera.
bikarbonat gör i alla fall inte vattnet hårdare som tex kalksten (även om i naturen kalk-hårdhet och buffringsförmåga hör i hop i naturen). Sen så får du se om situationen förändras lite till det positiva.

Testa och avbryt när (om) pH blir för högt.... Annars får du acceptera lite snäckskal (grova skal som löser sig dåligt är att rekommendera om du bara villa ha en säkerhet men ej så högt pH)
#22 - 17 oktober 2007 11:25
Om du tar ett kryddmått till 100 liter höjer du KH med ca 1 grad.
#23 - 17 oktober 2007 11:39
1) Jo, bikarbonatinnehåll ÄR hårdhet - det finns hårdhet och hårdhet.
Kalcium + Magnesium-innehåll är GH (Gesamthärte) och KH (Karbonatenhärte) är halten bikarbonat. Inom akvaristiken kan man helt bortse från GH, det spelar ingen roll, medan KH är viktig eftersom bikarbonaten står för naturligt vattens förmåga att motstå pH förändringar.
För att göra det hela lite mer spännande så mäter inte KH test KH, utan de mäter alkalinitet, dvs total-förmåga att motstå pH förändringar. I våra akvarier, till skillnad från i naturen, kan vi dock ha betydande mängder av många föreningar som buffrar mot pH förändringar, t.ex. fosfat, så i akvarier är KH inte alltid = alkalinitet.

2) KH och pH sitter ihop. De kan inte fluktuera oberoende av varandra; om en stiger så stiger den andra, om en sjunker så sjunker den andra. Det finns ett enda undantag, och det är om man tillsätter koldioxid. Koldioxid kan sänka pH utan att påverka KH.
Alkalinitet och pH sitter däremot inte ihop. Det går at höja alkaliniteten skyhögt med hjälp av t.ex. fosfat utan att pH stiger.

Möjligheterna här är alltså:
* Dina tester visar fel. pH dropp-test har en felmarginal på sisådär 0.5 enheter, pH-stickor/papper har en felmarginal på över 1 enhet, och gud allena vet hur exakta KH test är. Dessutom åldras de pga att de tar upp fukt och koldioxid ur luften.
* Ditt alkalinitets-test (som kallar sig KH test) påverkas av andra molekyler än bikarbonat, och vad som har ändrats är ditt vattens alkalinitet, inte KH. Eftersom du har högre "KH" i akvariet än i kranen, vilket är orimligt om du inte har kalksten i akvariet, skulle jag kunna tänka mig att du har haft förhöjda halter fosfat. Om du fått bättre balans på gödningen kanske du har blivit av med det överskottet nu, och resultatet blir lägre "KH".
* All of the above. Mätfel + fosfat + lite ojämn CO2 tillsats = förvirring.
#24 - 17 oktober 2007 13:16
Lånar din tråd lite.

Har samma problem med mitt vatten, har väldigt lågt KH (1,5). Men då jag kör med Co2 så vill jag inte mixtra med mitt Kh värde, kan man få ett stabildt Kh genom att pytsa i bikarbonat? eller kommer KH värdet att förändras mellan vattenbyterna?

Vill ju inte få svajig co2 tillförsel också.
#25 - 17 oktober 2007 17:13
Sonja skrev:


Nu hade ju du precis gjort vattenbyte, men vet du vad kh och nitrat låg på precis innan du bytte?


Nej det gör jag inte. Men för mycket nitrat har jag inte. Efter vattenbytet låg det runt 15 ppm, så jag gissar att det kan ha legat runt max 20 ppm innan.
#26 - 17 oktober 2007 17:13
Kramfors skrev:
Om du tar ett kryddmått till 100 liter höjer du KH med ca 1 grad.


Och pH:t? Också 1 grad?
#27 - 17 oktober 2007 17:15
Tack alla för era svar! Jag ska fortsätta mäta KH och pH och skulle inte KH höjas något igen får jag testa bikarbonat. Jag ska iaf hålla koll på pH så det inte börjar sjunka.
#28 - 17 oktober 2007 17:37
batski skrev:
Och pH:t? Också 1 grad?


Inte mer än ett vattenbyte.
#29 - 17 oktober 2007 18:35
Kramfors skrev:
Inte mer än ett vattenbyte.


Ok. Men hur gör man rent praktiskt när man tillsätter bikarbonat?
#30 - 17 oktober 2007 22:04
Azur skrev:
1) I våra akvarier, till skillnad från i naturen, kan vi dock ha betydande mängder av många föreningar som buffrar mot pH förändringar, t.ex. fosfat, så i akvarier är KH inte alltid = alkalinitet.



2) KH och pH sitter ihop. De kan inte fluktuera oberoende av varandra; om en stiger så stiger den andra, om en sjunker så sjunker den andra. Det finns ett enda undantag, och det är om man tillsätter koldioxid. Koldioxid kan sänka pH utan att påverka KH.

Alkalinitet och pH sitter däremot inte ihop. Det går at höja alkaliniteten skyhögt med hjälp av t.ex. fosfat utan att pH stiger.



Azur

Jag är inte riktigt säker här men de KH tester vi har i akvariesammanhang mäter alkaniteten. Det är ofta en titreringstest med hjälp av syra och som har ett visst pH som slutpunkt. Det betyder, vad jag kan se att du även får med fosfatens buffring i dit KH värde, precis som du får med hydroxidalkaniteten. Detta har jag faktiskt aldrig tänkt på förut. Vi talar här alltså om minst tre olika alkaniteter som vi mäter med KH testen varav buffringsförmågan hos karbonatsystemet är den viktigaste (med tanke på nitrifierarnas behov av oorganiskt kol). Faktiskt tyder Batskis erfarenheter ph 6,8 och KH 3-4 att han hade en fosfatbuffring som kan ha konsumerats upp av hans växter. Vore tacksam för kommentarer från dig azur - ursäkta Batski om jag lånar tråden lite.

Hambli

Jag skulle buffra upp med lite bikarbonat så jag mätte KH till ca 4 och sedan använda CO2. Du får faktiskt en jämnare tillförsel då! CO2, HCO3 och CO3 är alla av samma familj och vandrar fram och tillbaka.

MVH Lasse

Batski, det praktiska. Gör ett vattenbyte, minst 40 % - gärna mer om det var länge sedan sist. Tillsätt sedan bikarbonat där du har det relativt strömt enligt Kramfors recept.
#31 - 18 oktober 2007 06:09
Lasse skrev:
ursäkta Batski om jag lånar tråden lite.


Ingen fara. Det är bara intressant att läsa :)

Lasse skrev:
Batski, det praktiska. Gör ett vattenbyte, minst 40 % - gärna mer om det var länge sedan sist. Tillsätt sedan bikarbonat där du har det relativt strömt enligt Kramfors recept.


Jag gjorde ju ett vattenbyte för bara några dagar sen, dock bara på 20%.

Jag har lite frågor (ursäkta om jag är lite besvärlig, men jag vill gärna veta varför jag gör saker).

Varför ska man göra ett vattenbyte innan man tillsätter bikarbonat?

Var kommer pH att hamna?

Vad händer om man filtrerar över torv samtidigt som man tillsätter bikarbonat, eller inför något kalhaltigt i akvariet?

Måste säga att fiskarna mår prima och jag är väldigt skeptisk till att höja pH över 7...
#32 - 18 oktober 2007 06:55
hambli skrev:
Lånar din tråd lite.



Har samma problem med mitt vatten, har väldigt lågt KH (1,5). Men då jag kör med Co2 så vill jag inte mixtra med mitt Kh värde, kan man få ett stabildt Kh genom att pytsa i bikarbonat? eller kommer KH värdet att förändras mellan vattenbyterna?



Vill ju inte få svajig co2 tillförsel också.

En vanlig feltolkning av CO2-tabellen.

Man kan inte styra CO2 mängden via KH eller pH. Man styr CO2 mängden genom hur mycket CO2 man tillsätter.
Tabellen är till för att läsa av hur mycket man faktiskt tillsätter.
Om man höjer KH med bikarbonat så sänker man inte CO2 mängden.
Vid tillsats av bikarbonat så höjs både KH och pH och CO2 tabellen är fortfarande giltig.
#33 - 18 oktober 2007 07:40
Varför KH sjunkit kan var att du har fler fiskar, matat mer, det är fasta föroreningar i filtret vilket gör att det "jobbar" mer och förbrukar mer karbonater.
Förändring av växter som gör att koldioxid värdet ändrats.

Varför byta vatten före bikarbonat, när vattenbytet höjer pH kan det bli ammoniak av ammonium

Jag justerar KH/pH vid behov dagen efter vattenbyte.
Då jag inte har växter har jag kraftig luftpump och syresten som drivet ut koldioxiden så inte ph ska falla.

Om man hyter 30% vatten i veckan brukar det inte vara problem med ett stabilt pH trots lågt KH.
#34 - 18 oktober 2007 08:04
Kramfors skrev:
Varför KH sjunkit kan var att du har fler fiskar, matat mer, det är fasta föroreningar i filtret vilket gör att det "jobbar" mer och förbrukar mer karbonater.

Förändring av växter som gör att koldioxid värdet ändrats.


Ok, antalet fiskar är ungefär densamma, tom färre eftersom en del har flyttat. Vad gäller maten har jag faktiskt börjat mata något mer. Det var även ett tag sen jag rengjorde filtret. Växterna verkar må bättre nu (har haft växtproblem i det akvariet) men jag har även fått gröna alger på växterna närmast ytan. Har även ersatt cabomban med echinodorus.

Kramfors skrev:
Varför byta vatten före bikarbonat, när vattenbytet höjer pH kan det bli ammoniak av ammonium


Jag förstår. Kan detta hända även om man inte har mätbara ammoniumhalter?
#35 - 18 oktober 2007 08:49
Lasse skrev:
Azur



Jag är inte riktigt säker här men de KH tester vi har i akvariesammanhang mäter alkaniteten. Det är ofta en titreringstest med hjälp av syra och som har ett visst pH som slutpunkt. Det betyder, vad jag kan se att du även får med fosfatens buffring i dit KH värde, precis som du får med hydroxidalkaniteten. Detta har jag faktiskt aldrig tänkt på förut. Vi talar här alltså om minst tre olika alkaniteter som vi mäter med KH testen varav buffringsförmågan hos karbonatsystemet är den viktigaste (med tanke på nitrifierarnas behov av oorganiskt kol). Faktiskt tyder Batskis erfarenheter ph 6,8 och KH 3-4 att han hade en fosfatbuffring som kan ha konsumerats upp av hans växter. Vore tacksam för kommentarer från dig azur - ursäkta Batski om jag lånar tråden lite.

Ja, det var det jag försökte säga.

Det finns för all del andra molekyler som kan bidra till alkaliniteten och som alltså kan ge utslag på "KH-test", men om man utesluter mätfel är en möjlig förklaring till att pH ligger still trots att alkalinteten sänkts att en tidigare anrikning eller överdosering av fosfat senare ätits upp av växterna (kanske felblandad PMDD-burk som tog slut?).
#36 - 18 oktober 2007 09:38
heeke skrev:
En vanlig feltolkning av CO2-tabellen.



Man kan inte styra CO2 mängden via KH eller pH. Man styr CO2 mängden genom hur mycket CO2 man tillsätter.

Tabellen är till för att läsa av hur mycket man faktiskt tillsätter.

Om man höjer KH med bikarbonat så sänker man inte CO2 mängden.

Vid tillsats av bikarbonat så höjs både KH och pH och CO2 tabellen är fortfarande giltig.


så om jag doserar upp mitt Kh värde från 1,5 till 4 så ska jag väl inte fortfarande ligga kvar på 6,2 i ph (29ppm co2)?

jag måste väl då höja ph till 6,5 för att tillsätta 30ppm co2?
#37 - 18 oktober 2007 12:34
batski skrev:
Ingen fara. Det är bara intressant att läsa :)







Jag gjorde ju ett vattenbyte för bara några dagar sen, dock bara på 20%.



Jag har lite frågor (ursäkta om jag är lite besvärlig, men jag vill gärna veta varför jag gör saker).



Varför ska man göra ett vattenbyte innan man tillsätter bikarbonat?



Var kommer pH att hamna?



Vad händer om man filtrerar över torv samtidigt som man tillsätter bikarbonat, eller inför något kalhaltigt i akvariet?



Måste säga att fiskarna mår prima och jag är väldigt skeptisk till att höja pH över 7...


Om du en längre tid har ett pH under 7 och inte har haft ett av karbonatsystemet orsakat KH på ca 4 så är det stor risk att nitrifieringen har stoppat av och att du fått en ansamling av ammonium. Sätter du då till bikarbonat så höjer du pH och riskerar därmed att farlig ammoniak bildas (ammonium/ammoniak är två sidor av samma mynt och det är pH som bestämmer förhållandet mellan dom).

Någonstans kring 7,3 - 7,4 troligtvis

Min erfarenhet är att så fort du tillför något som skall försura så tär du på karbonatsystemet och minskar innehållet av bikarbonat/karbonater. Det enda sättet att pH sänka utan att påverka negativt karbonatsystemets innehåll av bikarbonat/karbonat är att använda koldioxid. Koldioxid, kolsyra, bikarbonat och karbonat är olika sidor av samma pyramid. pH sänkningen när du tillför koldioxid är i själva verked orsakad av att jämnvikten mellan dessa fyra tillstånd hos koldioxiden förskjuts och systemet försöker att balansera jämnvikten med bildandet av mer bikarbonat/karbonat. Tillförsel av koldioxid höjer alltså den del av KH som beror på karbonatsystemet! Varför skall man ha ett utgångsvärde på ca 4 vad gäller det KH som orsakas av karbonatsystemet (f-n - Azur vi måste komma på något bättre uttryck för detta) då. En orsak har jag nämnt - nitrifikationssystemets funktion. Dels så innebär hela processen att vätejoner frisläpps men karbonater förbrukas också på grund av att bakterierna behöver oorganiskt kol i form av karbonater för att tillväxa. Finns inte det så stoppas tillväxten och ammonium anrikas! En annan viktig sak är också att i akvarium där man inte kör med koldioxid så kommer fotoperiodens konsumtion av koldioxid bli så kraftig (om det finns växter) att pH påverkas uppåt. Detta beror på att den koldioxid som förbrukas till största delen ersätts med att karbonat/bikarbonat går över till koldioxid. Detta är pH höjande. Vid låga nivåer av bikarbonat/karbonat kan det bli väldiga svägningar mellan dag och natt. I ett välväxt akvarium kan det röra sig om ett par tre pH enheter. Att utgå från ett innehåll av bikarbonat/karbonat motsvarande ett KH på 4 jämnar just ut dessa svägningar. I saltvatten där denna typ av KH är ca 7-10 så brukar pH svägningarna var någon halv enhet bara - och då är det inte dåligt med ljus som används. I den perfekta av världar så ligger du på ditt 6,8 - saker och ting är stabilt osv. Akvarie är inte den perfekta av världar! Man måste kompromissa! Det är mycket viktigare för fiskarna (och andra innevånare) att ha ett ganska stabilt pH och stabil nedbrytning och omvandling. Mycket viktigare är ett visst pH! Vill du ha ett stabilt vatten med alla processer fungerande och ett pH på ca 6,8 då återstår bara att investera 2 - 3000 kronor i en pH justerande koldioxidanläggning. Alla andra "snik" lösningar som jag känner till att sänka pH påverkar innehållet av bikarbonat/karbonat och äventyrar åtminstone nitrifikationes funktion. Ni som kör low-tech kar - prova med att lägga er på ett karbonatsystems orsakadt KH på ca 4. Jag tror ni kommer bli lite övertaskade av vad som händer!

Långt inlägg - klarnade det Batski

Viktigt att veta är också att jag tar upp det här med Batski på grund av att han har problem och behöver göra en ändring. Alla ni som inte har dessa problem - ändra inte nu eftersom jag (eller någon annan) har skrivit ovanstående. Själva vitsen med vad jag skriver är att man skall försöka ha så stabilt som möjligt. Har ni inte problem så ändra inget förrän de börjar dyka upp!

MVH Lasse
#38 - 18 oktober 2007 14:39
hambli skrev:
så om jag doserar upp mitt Kh värde från 1,5 till 4 så ska jag väl inte fortfarande ligga kvar på 6,2 i ph (29ppm co2)?



jag måste väl då höja ph till 6,5 för att tillsätta 30ppm co2?

Förutsatt att du inte har kontroller som styr din CO2 så rör inte CO2 doseringen, höj ditt KH till 4 och se vad ditt pH landar på. ;)
pH kommer att höjas tillsammans med KH när du doserar bikarbonat.

MEN, om du har pH-kontroller så måste du ändra set-pointen. Annars kommer kontrollern vilja sänka pH till en nivå som betyder att mer CO2 tillsätts än det du tillsatte innan KH höjningen.
#39 - 18 oktober 2007 14:44
heeke skrev:
Förutsatt att du inte har kontroller som styr din CO2 så rör inte CO2 doseringen, höj ditt KH till 4 och se vad ditt pH landar på. ;)

pH kommer att höjas tillsammans med KH när du doserar bikarbonat.



MEN, om du har pH-kontroller så måste du ändra set-pointen. Annars kommer kontrollern vilja sänka pH till en nivå som ger mer CO2 än du hade innan KH höjningen.


jo jag har controller, så det är inga problem att ändra ph, men var inte 100 på vad du menade.
Den bikarbonaten man ska använda, är det sån man köper i vilken ICA affär som helst?

Tack för alla svaren heeke :)
#40 - 18 oktober 2007 14:58
Ni som kör low-tech kar - prova med att lägga er på ett karbonatsystems orsakadt KH på ca 4. Jag tror ni kommer bli lite övertaskade av vad som händer!



Jadu Lasse, en freudiansk felsägning??
MVH
Magnus
#41 - 18 oktober 2007 15:03
hambli skrev:


Den bikarbonaten man ska använda, är det sån man köper i vilken ICA affär som helst?



Tack för alla svaren heeke :)


Ja

Se Kramfors dosering högre upp.

MVH Lasse
#42 - 18 oktober 2007 19:54
Lasse skrev:
Om du en längre tid har ett pH under 7 och inte har haft ett av karbonatsystemet orsakat KH på ca 4 så är det stor risk att nitrifieringen har stoppat av och att du fått en ansamling av ammonium. Sätter du då till bikarbonat så höjer du pH och riskerar därmed att farlig ammoniak bildas (ammonium/ammoniak är två sidor av samma mynt och det är pH som bestämmer förhållandet mellan dom).


Kollade precis NH4-halten och enligt testet är det noll.

Lasse skrev:
Någonstans kring 7,3 - 7,4 troligtvis


Mmm :(

Lasse skrev:
Ni som kör low-tech kar - prova med att lägga er på ett karbonatsystems orsakadt KH på ca 4. Jag tror ni kommer bli lite övertaskade av vad som händer!


Jag vill inte testa. Kan du berätta?

Lasse skrev:
Långt inlägg - klarnade det Batski


Jodå, tack så mycket för ditt utförliga svar! Men jag har en fråga. Belysningen är tänd mellan 10.30 och 22.30. Vilka tider på dygnet borde pH:t vara lägst, respektive högst?
#43 - 18 oktober 2007 20:35
En konsekvens av fotosyntesen kan orsaka att växterna på dagen tar upp koldioxiden i vattnet, det gör att bikarbonat och andra karbonater med höga pH värden får pH att stiga under dagen.
På natten när det bildas ny koldioxid sjunker pH värdet igen.
#44 - 18 oktober 2007 20:41
Kramfors skrev:
En konsekvens av fotosyntesen kan orsaka att växterna på dagen tar upp koldioxiden i vattnet, det gör att bikarbonat och andra karbonater med höga pH värden får pH att stiga under dagen.

På natten när det bildas ny koldioxid sjunker pH värdet igen.


Jo det hade jag förstått. När jag har kollat har det aldrig varit några stora skillnader. Möjligtvis 0.1, men så har jag aldrig kollat på natten.
#45 - 18 oktober 2007 20:47
Det är som lägst innan det blir ljus.
#46 - 18 oktober 2007 20:48
Precis innan lyset tänds är pH't som lägst och strax innan det släcks är det som högst (vissa växter "går och lägger sig" upp till en timme innan ljuset släcks). Mitt på natten har du sjunkande pH som når sin lägsta punkt precis innan lyset går på.
#47 - 18 oktober 2007 21:02
Jag vill inte testa. Kan du berätta?



Näe - det är min hemlighet så länge......

Skämt åtsido. Om du ligger på ett karbonatorsakat KH på ca 4 så har du faktiskt en källa för koldioxid i din burk utan att tillföra nägot nytt. När växterna sugit ut den koldioxid du har så kommer en del av bikarbonaterna/karbonaterna gå över och bilda ny koldioxid. Du kommer iofs ha lite mindre löst koldioxid när du startar (mindre kan vara löst vid pH 7,3 än vid pH 6,8) men du har en snabbare "sink" än om du skall lita till luftens koldioxid. Du får en stabilare burk och lite jämnare koldioxidtillförsel. Givetvis är det fortfarande bäst att gå in med koldioxid med en regleringsutrustning men jag tror (och nu tror jag) att det är en fördel om du kör en lowtech burk med PMDD och ett kabonat/bikarbonat innehåll motsvarande ca 4 i KH.

En annan käpphäst jag har är att det skadar nog inte att lufta ett lowtech kar som drivs kraftigt med PMDD under den intensivaste fotoperioden - men det är en helt annan historia...

MVH Lasse
#48 - 18 oktober 2007 21:05
Ok, tack! Ska se till att kolla.

Kollade förresten KH i dag igen och det är ingen skillnad från det resultatet jag fick dan efter vattenbytet.

Jag kom att tänka på nånting som kanske(?) kan ha ställt till det. Jag provade EasyCarbo i det akvariet i typ ett par månader men slutade sen med det. Då märkte jag att växterna gick ner sig lite (inte så farligt) till en början och så fick jag gröna alger på vallisbladen nära ytan. Växterna verkar funka bra nu men en del alger är kvar.

Kan detta ha påverkat KH:t på något sätt?
#49 - 18 oktober 2007 21:10
Lasse skrev:
Näe - det är min hemlighet så länge......



Skämt åtsido. Om du ligger på ett karbonatorsakat KH på ca 4 så har du faktiskt en källa för koldioxid i din burk utan att tillföra nägot nytt. När växterna sugit ut den koldioxid du har så kommer en del av bikarbonaterna/karbonaterna gå över och bilda ny koldioxid. Du kommer iofs ha lite mindre löst koldioxid när du startar (mindre kan vara löst vid pH 7,3 än vid pH 6,8) men du har en snabbare "sink" än om du skall lita till luftens koldioxid. Du får en stabilare burk och lite jämnare koldioxidtillförsel. Givetvis är det fortfarande bäst att gå in med koldioxid med en regleringsutrustning men jag tror (och nu tror jag) att det är en fördel om du kör en lowtech burk med PMDD och ett kabonat/bikarbonat innehåll motsvarande ca 4 i KH.


Hehe :D

Ok, jag förstår.
#50 - 18 oktober 2007 22:05
Jag kom att tänka på nånting som kanske(?) kan ha ställt till det. Jag provade EasyCarbo i det akvariet i typ ett par månader men slutade sen med det. Då märkte jag att växterna gick ner sig lite (inte så farligt) till en början och så fick jag gröna alger på vallisbladen nära ytan. Växterna verkar funka bra nu men en del alger är kvar.



Kan detta ha påverkat KH:t på något sätt?




Det tar minst 30 år innan man begriper att ändringen man ser, eller mäter beror på det man gjorde strax innan :)

Det är precis som när jag tappar bort mina nycklar på jobbet - jag hittar dem alltid där jag hade dem sist - sen brukar det ta lite tid att komma på vart man hade dom sist, men det är en annan fråga.

Ja EasyCarbo kan ha gjort att det växt bättre och du förbrukat den fosfat som troligtvis var orsak till ditt KH på 4. Obs teori.

MVH Lasse
#51 - 19 oktober 2007 06:35
Lasse skrev:
En annan käpphäst jag har är att det skadar nog inte att lufta ett lowtech kar som drivs kraftigt med PMDD under den intensivaste fotoperioden - men det är en helt annan historia...


Nu blir jag nyfiken. Varför lufta? Jag har varit lite inne på att luftning borde ge stabilare vattenvärden i mitt lowtech, så jag är nyfiken på vad dina tankar är. Själv kör jag inte alls med PMDD i mitt lowtech men det är inte för att jag är fundamentalist, bara lat :).
#52 - 19 oktober 2007 07:22
Nu blir jag nyfiken. Varför lufta? Jag har varit lite inne på att luftning borde ge stabilare vattenvärden i mitt lowtech, så jag är nyfiken på vad dina tankar är. Själv kör jag inte alls med PMDD i mitt lowtech men det är inte för att jag är fundamentalist, bara lat :).


Jag tror att han menar att karbonatsystemet laddas fortare med co2 under den period då växterna snabbt strippar det lilla som finns. Lite som att undra varför man skall vänta till natten för att fylla på, när det eventuellt finns sätt att göra det direkt och fortare. Att sätta en luftpump på ph controller skulle vara ett sätt. När ph pga fotosyntes går över ett visst ph så går pumpen igång och matar på nytt co2. Resultatet skulle då vara ett jämnare ph och mer tillväxt (under förutsättningen att övrig näring räcker). Frågan är om man kan kalla en sån lösning lowtec.
MVH
Magnus
#53 - 19 oktober 2007 13:02
Själv kör jag inte alls med PMDD i mitt lowtech men det är inte för att jag är fundamentalist, bara lat :).


En del har tur! Jag hade gärna velat köra helt utan näringtillsats, men jag har tydligen för mycket växter för antalet fiskar, så jag måste tillsätta näring även om jag kör low-tech.
#54 - 23 december 2007 19:09
Dyker också in. Fick just ett KH på 2.2 när jag mätte med droptest.

Har ett 520 liters som jag ej gjort vattenbyte i än på grund av nystart.
Jag använder flourish excel och micro + macro näring.

Kan det låga KH´t bero på att jag kör med flourish excel ? Fick lära mig av personal på akvarielagret att det ej påverkar PH osv så, jag är lite osäker och ny på detta så jag måste fråga.

Vattnet är ett medelhårt ytvatten från Mälaren. Hårdheten varierar beroende på årstid och mängden nederbörd men kan generellt sägas ligga mellan 5,5 och 6,5 tyska grader.

troligtvis kommer ju KH höjjas när jag gör mitt första vattenbyte men jag vill ju inte att mitt PH dör av innan det är dags för mina 4 platys skull. är 2.2 ok eller ska man höjja det med nått tills det är dags, kan det som sagt bero på excel?

Eller kan det bero på att jag har i för lite excel så mina växter tar mer än jag bjuder på ?

Jag är kass på vattenkemi men försöker lära mig så fort det går ;)

Uppdatering, nu är jag förvirrad. fick just samma direkt ur kran :/
Nutrafins KH test.

Måste mäta igen med nytt test detta verkar ju skumt.
#55 - 24 december 2007 10:16
Kan det vara så att du blandat ihop enheterna?

Vattnet är ett medelhårt ytvatten från Mälaren. Hårdheten varierar beroende på årstid och mängden nederbörd men kan generellt sägas ligga mellan 5,5 och 6,5 tyska grader.
Är detta information från kommunen/vattenverket är det sannorligt GH de menar. Det vill säga framförallt mängden Kalcium och Magnesium som bildar hårdheten i vattnet.

Det du mäter upp med ditt KH-test är Alkaliniteten. Det vill säga vattnets förmåga att motstå pH-förändringar vid syratillsats (buffersystemet).
Har du KH 2-3 är det ett gränsfall och du kommer nog få olika rekommendationer beroende på vilken akvarist du frågar. Det finns en allmän regel att vattnet anses ganska ostabilt (buffrar dåligt) om KH är mindre än 4. Jag personligen hade nog inte förändrat vattnet du har. Framför allt inte om det är Flourish Excel du använder som kolkälla (jmf. mäsk- tub-CO2).
#56 - 24 december 2007 11:33
BluesBoy skrev:
Kan det vara så att du blandat ihop enheterna?



Är detta information från kommunen/vattenverket är det sannorligt GH de menar. Det vill säga framförallt mängden Kalcium och Magnesium som bildar hårdheten i vattnet.



Det du mäter upp med ditt KH-test är Alkaliniteten. Det vill säga vattnets förmåga att motstå pH-förändringar vid syratillsats (buffersystemet).

Har du KH 2-3 är det ett gränsfall och du kommer nog få olika rekommendationer beroende på vilken akvarist du frågar. Det finns en allmän regel att vattnet anses ganska ostabilt (buffrar dåligt) om KH är mindre än 4. Jag personligen hade nog inte förändrat vattnet du har. Framför allt inte om det är Flourish Excel du använder som kolkälla (jmf. mäsk- tub-CO2).


Dom kan ju mena GH visst men jag har kört KH droptest 500% säker så mina värden stämmer iallfall nästan till 100% :)

Nu till en fråga.

OM jag lägger i ca 10 teskedar ökar jag tydligen KH från 2 till 6.
Det skulle ge mig en ökning av PH på ungefär 0.48

så om jag gör detta med ett par timmars mellanrum bör ju inte fisken bli arg.
Men till min fråga, hur länge kommer jag stanna på denna nivå? jag vet att det är svårt att svara på men ett hum vore skönt, 1 vecka? 2 veckor? 1 månad? 2 dar ? bara så man vet ungefär vad man kan förvänta sig på ett 520 liters kar.
#57 - 25 december 2007 13:34
ingen som vet ?











Annons