Lågt, jättelågt akvarium.

#1 - 8 oktober 2012 05:49
Hej, vet inte om jag hamnat rätt nu men...
Jag har ett gammalt terrarium som jag kollat att det är tätt och skulle nu vilja använda till fisk. Frågan är nu finns det några firrar som skulle trivas på 80x40x20 och några bra växter som skulle kunna växa bra även ovan ytan.
#2 - 8 oktober 2012 05:59
det blir ju 64 liter, inte alls pjåkigt ju.

men det får bli de minsta LF, ex endlers, minsta Rasborer ex microrasbora, eller de som är
utpräglade ytfiskar, ex minibilbukar.

sedan skulle nog de flesta räkor gilla läget.

blommor ?

tja, bara att söka på artregistret om vilka blommor som inte blir högre än 10-15 cm.

det kan bli lite småknökigt med jämn och vettig belysning och filter.

.
#3 - 8 oktober 2012 06:14
Det finns uttag för två http://www.kjell.com/sortiment/el/belysning/ljuskallor/lagenergilampor/studiolampa-for-digitalfoto-p63897 så ljust borde det ju bli, jag har även gott om plats ovan ytan så det gör inget om växterna kan växa upp över ytan utan att ta stryk.
#4 - 8 oktober 2012 06:19
Apistogramma skulle säkert fungera.
#5 - 8 oktober 2012 06:47
Det låter som att det kan bli ett rätt häftigt akvarium... :)
#6 - 8 oktober 2012 07:44
ha i åtanke dock att terrarium oftast är limmade med vanligt silikon, ej akvariesilikon.
även om det håller tätt när du provfyller det så kan ju silikonet släppa efter ett tag.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 8 oktober 2012 07:53
Observera - tråden är inlagd i kategorin "Akvarier och tillbehör" och diskussioner om växter, fiskar, inredning hör inte hemma i denna kategori.
#8 - 8 oktober 2012 07:58
MrH skrev:
ha i åtanke dock att terrarium oftast är limmade med vanligt silikon, ej akvariesilikon.

även om det håller tätt när du provfyller det så kan ju silikonet släppa efter ett tag.

Å det vet man ju inte hur länge det tar. :(
#9 - 8 oktober 2012 08:02
nix. om ja var du skulle ja lagt en ny silikonfog på insidan med akvariesilikon. då borde det inte vara några problem.

har själv gått i funderingar att göra om ett sånt där terrarium till ett akvaterrarium.
#10 - 8 oktober 2012 08:47
Kanske lika bra att silikona om, better safe than sorry.

Annons