Lågt järn, högt nitratvärde..

#1 - 28 augusti 2004 17:16
Sambon har gått igenom olika värden på akvarievattnet i 500-literskaret under kvällen då växterna inte verkar trivas så bra längre. Det visade sig vara för lågt järnvärde (0,0) och för högt nitrat (40-50) & högt fosfat (1.0 mg /l). Lösningen, som rekommenderas i medföljande broschyr för vattentesterna, att för järnets skull gödsla verkar alltså inte helt perfekt då det redan är övergödslat om man ser till nitrat / fosfatvärden.

Vi gör nu 1/3 vattenbyte, men hur ska vi få upp järnvärdet som kommer fortsätta ligga på 0.0? Tips? Kan man använda mina järntabletter eller är vad gör man??
#2 - 28 augusti 2004 18:31
Jag tittade lite på era bilder och tror mig se att det är ett sällskapskar och inte något växtkar i den bemärkelsen att ni håller på med koldioxidgödning etc.
För att få växterna att verkligen trivas krävs värme, ljus och gödning - framför allt kol i någon form.

För att få växterna att må skapligt, eller åtminstånde att överleva, utan att tillsätta kol via koldioxid kan man erbjuda dem en bra växtnäring. Den sort som är populärast och som brukar fungera ganska bra är Tropica Master Grow (TMG). Denna innehåller bl.a. järn som i och för sig är ett microämne och inte har en avgörande roll när man ska få växterna att trivas. Optimalt är när växterna har tillgång till SAMTLIGA näringsämnen inkl. kol.

Nitrat och fosfat hålls på lagom nivå genom regelbundna vattenbyten. Rekommenderad dos (eller något mindre i början) av TMG kan få växterna på lite bättre humör för er. Man får balansera dosen mellan någorlunda nöjda växter och nöjda alger.
#3 - 31 augusti 2004 09:47
Tack för ditt svar! Det stämmer att det i första hand är ett sällskapsakvarie. Sedan det installerades i våras har sedan sambons växtintresse satt fart och det har blivit mer fokusering på den delen. Exakt vad han gjort av det du föreslår och inte vet jag ganska lite om så jag överlåter till honom att själv fråga vidare utifrån det. Än en gång tack för att du tog dig tid!
#4 - 1 september 2004 06:35
En förtydling:
TMG inehåller inte varken fosfat eller nitrat. Därför så är det ingen risk att tillsätta det i ert kar. Tvärtom så kan det vara så att växterna börjar att konsumera nitrat och fosfat om dom får tillgång till övriga ämnen via TMG. Det säkraste sättet är dock att byta vatten, och det tycker jag att ni bör göra tills nitrat är mellan 5-10 mg/l.
MVH
Magnus
#5 - 3 september 2004 13:36
Ok! Tack för förtydligandet. Det var bra att veta då jag inte är speciellt insatt i detta utan just lär mig mer. Nu ska vi testa era tips och håller tummarna för att det ska funka för oss!

Allt gott!
Anne

Annons