Lägre vattennivå i filterhörna

#1 - 19 mars 2007 21:03
Har för mig att denna fråga eller liknande ställts förut, men kunde inte hitta tråden så kör på.
Det är så att cirkulationspumpen pumpar på så att vattennivån är ca 10 cm lägre i filterhörnan, spelar det någon roll?

Såhär ser filterhörnan ut:
http://i39.photobucket.com/albums/e199/fredrik1990/Tanganyika%20200l/uppstart7.jpg

Och karet (nystartat, för skojs skull. :p
http://i39.photobucket.com/albums/e199/fredrik1990/Tanganyika%20200l/uppstart10.jpg
#2 - 19 mars 2007 21:16
Inte konstigt att nivån sjunker då du har väldigt mycket fin filtermatta!! ett tips är att köra med grov matta och endast 1st 3-5cm fin matta! nackdelen när det sjunker är väl att hela filtret inte utnyttjas och blir det sen igensatt med smuts så sjunker det ytterligare....
#3 - 19 mars 2007 21:19
Och det brukar inte vara så lyckat att doppvärmaren hamnar ovanför vattenytan. Vet iofs inte hur Jägervärmare klarar såna saker.
#4 - 19 mars 2007 21:23
Hela värmaren är under vattenytan, tryckte ner den längre ned.

Åheim: tror du att det skulle funka att sänka effekten på cirkulationspumpen ännu mer?
#5 - 19 mars 2007 21:30
FredrikH skrev:
Hela värmaren är under vattenytan, tryckte ner den längre ned.

Åheim: tror du att det skulle funka att sänka effekten på cirkulationspumpen ännu mer?
ja sänker du effekten så stiger ju nivån men jag tror inte det är rätt väg att gå... bättre med grov matta så du får bra cirkulation istället!
#6 - 19 mars 2007 21:35
Jag skulle kunna byta ut det mesta av filtermattan till en grovare storlek.
Eller kan jag istället för en grovare storlek, använda makaroner eller liknande?
#7 - 20 mars 2007 08:47
De du ska tänka på nu är att nu är din filtrermattan ren .
Nä den blir skitig sen kommer genomströmningen bli sämre o din pump kommer pumpa luft tillslut

se till o överdimensionera tillförseln ordentligt annars får du problem när filter mattan blir skitig o slammar igen
#8 - 20 mars 2007 18:38
Nu har jag prövat olika lösningar, och denna funkade bäst:
http://i39.photobucket.com/albums/e199/fredrik1990/Tanganyika%20200l/uppstart13.jpg

Jag har bara en "skivad" filtermattebit kvar (2.5 cm tjocklek), och resten filterkuber.
Jag har pumpen på 3/4 styrka och knappt 1 cm vattensänkning.
Märker jag att mattan slammar igen så får jag väl byta/göra rent den tills jag hittat en bättre metod.
-Men slammar filtret igen så mycket då när man inte har växter?
#9 - 21 mars 2007 08:15
jag gjorde så att jag har 2 st grova skivor och mellanrum på ett par cm och sen 1 fin skiva.. dom 2 grova städar jag ur någon ggr om året.. den fina förblir med bakterie kultur i karet.. funkat kanon för mig..

igenslammningen har nog lite o göra med hur pass stor yta du har inne i karet, .. hmm "insugshålen" i slimlinen från framsidan..
#10 - 21 mars 2007 08:59
FredrikH skrev:
Nu har jag prövat olika lösningar, och denna funkade bäst:

http://i39.photobucket.com/albums/e199/fredrik1990/Tanganyika%20200l/uppstart13.jpg

Jag har bara en "skivad" filtermattebit kvar (2.5 cm tjocklek), och resten filterkuber.

Jag har pumpen på 3/4 styrka och knappt 1 cm vattensänkning.

Märker jag att mattan slammar igen så får jag väl byta/göra rent den tills jag hittat en bättre metod.

-Men slammar filtret igen så mycket då när man inte har växter?

Det kan den göra, för du matar väl dina fiskar?????:D
#11 - 21 mars 2007 12:17
Ja ofcourse. :p

Jag kanske borde gjort större insugningshål i slimlinen, men men, man blir aldrig dummare. :)
#12 - 21 mars 2007 16:15
Filtermattan kommer att bli packad med mög presis där insuget är , och då får du stor nivå skillnad igen..
#13 - 21 mars 2007 18:09
Manne_74 skrev:
Filtermattan kommer att bli packad med mög presis där insuget är , och då får du stor nivå skillnad igen..

Jo du har rätt, har redan börjat märka det (fast med min fina blästersand som flyger upp av den ganska starka strömmen.

Kanske är ändå en mindre effekt på cirkulationspumpen en bra tillfällig lösning, då det gör att mindre sand flyger upp. Som det är nu ser man nästan bottenglaset i främre vänstra hörnet.
#14 - 21 mars 2007 18:12
hur har du gjort själva insugsdelen ? dvs hålen i slimlinen ? kanske en bild på det. ??
#15 - 21 mars 2007 21:07
Manne_74 skrev:
hur har du gjort själva insugsdelen ? dvs hålen i slimlinen ? kanske en bild på det. ??

(innan jag satte igång akvariet)
http://i39.photobucket.com/albums/e199/fredrik1990/Tanganyika%20200l/uppstart5.jpg
Bilagor:
#16 - 21 mars 2007 22:02
skulle varit bredare hål så att säga.. men prova o kör så får du se hur det går.. skulle det spåra ur så går det ju alltid o sänka vatten nivån o såga ut något hål till kankse.. vad för levande ska du ha i karet ? stort, smått ??
#17 - 21 mars 2007 22:24
Manne_74 skrev:
skulle varit bredare hål så att säga.. men prova o kör så får du se hur det går.. skulle det spåra ur så går det ju alltid o sänka vatten nivån o såga ut något hål till kankse.. vad för levande ska du ha i karet ? stort, smått ??

Rättså smått, vad som nu menas med det egentligen. Tanganyikaciklider, multisar (4-5cm) och prinsessor (runt 10).

Slimlinen är riktigt tuffa att såga, och man behöver dessutom såga från baksidan, så det är ganska svårt.
#18 - 22 mars 2007 08:32
hade det bara varit större fiskar så hade man kunnat ta filterskivan och flytta den 1 cm bakåt..så det blir en springa mellan slimlinen och filterskivan.. då hade resultatet varit att hela skivan skulle bli igen slammad innan nivån allvarligt börja sjunka i hörnan.. hänger du med ? nu blir den igenslammad bara presis där hålen är, sen sjunker nivån snabbt..
#19 - 22 mars 2007 12:03
Jo jag förstår..
Nivån är runt 5 cm lägre nu.. det är sanden som täpper igen. Jag tror jag måste sänka effekten på pumpen, då jag nu ser bottenglaset i främre vänstra hörnet. [:o] Det borde göra att det blir högre vattennivå igen, och att sanden inte flyger upp lika mycket.
Iofs, jag kan nog inte ha så hög effekt på pumpen hur stor öppning jag än har, strömmen blir ju för stark och virvlar upp sand.
Tar en bild när jag kommer hem så du förstår.
#21 - 22 mars 2007 19:37
kankse kan forma om utblåset lite så kanske problemen med sanden avtar eller försvinner helt...
#22 - 22 mars 2007 19:57
Jo det skulle vara fint men vet inte hur.. slimlinen är som sagt riktigt jobbig att skära i, och silikonad inne i karet.. :/
#23 - 23 mars 2007 11:58
du kan inte sätta på något på själva pumpen efter att slangen gått igenom slimlinen ? på själva utloppet så att riktningen på plåset blir annorlunda och gärna lite bredare stråle..

Annons